TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MK2, EU kontroll-Eksosanlegg

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #436076  av Moaren

Hei!
Har helt nylig kjøpt meg en toyota mr2 mk2 91 mod. Jeg har ikke skilter på bilen og skal ta den på kontroll så fort som mulig. Problemet er at det står på et megan racing effektanlegg, to 4" endestykker og i det ene mangler det en lyddemper som har falt ut, ved gass pådrag kan det sikkert høres over hele verden... Uten tvil tenker jeg at det ikke holder en hjemmel for å bli godkjent, eller...? Har også fått med orginalt anlegg med en muligens defekt katalysator og jeg ser at på nettet kan man kjøpe et rør som erstatter katalysatoren men uten de samme egenskapene, det jeg lurer på er om dette ville ha klart en EU kontroll? Da tenker jeg på støynivå og avgass målinger. Jeg tenker å ta min kontroll i Indre troms hvis det har noe og si.. Vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan løse dette på billigst mulig måte!
Moaren
 #436085  av Makk

Regner med det er platene som er kaputt inni katen? Pell dem ut og sett på hele anlegget så ser det oeiginalt ut, så reiser du en plass dem ikke tar avgass. Dem gjor det ikke på min, forskjellig per verksted tenker jeg.
 #436087  av Moaren

Når jeg ser inn i katalysatoren så er det ikke noen plater som jeg får øye på, eneste jeg ser er et slags filter med små hull/riller igjennom. Her oppe er det jo ulovlig kaldt også og 2 ukers ventetid på verksted (MINST!) så den må stå ute imellomtiden og da tenker jeg at de ikke kan ta en seriøs måling av avgasser... Tror jeg satser på å gjøre det på den måten som du foreslo, takker for svar! :)
 #438161  av magnesmurf

Kan bekrefte at en mr2 uten katalysator (kun rør istden for kat) ikke går gjennom på avgass. Ikke engang hvis du fyller 50% E85 på tanken.

Hvis filteret fortsatt er i katalystaoren din har du nok en liten sjanse for at den renser nok, selv om filteret er deffekt.
 #438170  av ArildM

Kommer jo også veldig an på hvilket verksted som tar EU kontrollen, noen er veldig pirkete mens andre godkjenner litt mer enn det som er "lov".
Uansett greit å bytte ut et bråkete eksosanlegg med noe litt mer diskret, i alle fall om man skal kjøre litt med bilen og ikke bare stå å råne neddi gata :lol:
 #438175  av GhostRider88

magnesmurf skrev:Kan bekrefte at en mr2 uten katalysator (kun rør istden for kat) ikke går gjennom på avgass. Ikke engang hvis du fyller 50% E85 på tanken.

Hvis filteret fortsatt er i katalystaoren din har du nok en liten sjanse for at den renser nok, selv om filteret er deffekt.
Har nå gått fint alle gangene jeg har vært på EU. Faktisk ble avgassen lavere etter jeg byttet ut den gamle katalysatoren. Mulig mekanikkerene på toyota er snille, så kan ikke garantere for det samme resultatet andre steder.
 #438189  av magnesmurf

Fikk se CO verdiene på bilen min under måling, og uten katalysator med nesten 50% E85 i bensinen kom jeg aldri under 0,7 i co.
Med rein bensin var CO verdien på litt over 0,9. Måtte være under 0,5 for å bli godkjent...

Så kan nok bekrefte at verdiene ikke blir godkjent uten katalysator, med mindre man møter en som ikke synes det er SÅ nøye :wink:
 #438194  av lasse

En ting man også må tenke på er at det er forskjellige krav etter årsmodell, mener grensene går på -87, 87-92, og 92- ihvertfall på eldre biler.
Jeg har ihvertfall fått min igjennom uten kat flere ganger (med turbomotor, 3" eksos i tillegg, sto 2.0 under co på kontrollpapirene) jeg har en -91 modell.
 #438197  av ArildM

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... APITTEL_25

Som man ser i denne tråden: http://www.corvetteclub.no/phpBB2/viewtopic.php?t=4239
Er det mange som prøver seg med avgassmåling selv på eldre biler hvor det egentlig ikke skal taes. Som vanlig er lovverket i Norge såpass komplisert at enkelte verksteder ikke har tilstrekkelig kompetanse til å ta EU kontroll i henhold til de reglene som gjelder for bilen/registreringsåret, dermed kan man få eu kontroll etter dagens regler på en bil som egenlig skal kontrolleres etter eldre regler.

PÃ¥ vanlig registrert bil kom det krav til max CO i 1974.
1974 – 1989 max CO 4,5% på tomgang
1989 – 1991 max CO 3,5% på tomgang
 #438200  av ArildM

Ok, her tror jeg er de korrekte reglene:
22-2 Avgasser generelle krav til bil
1.
Bil skal holdes i en slik forfatning at utslippet av forurensende avgasser
ikke blir nevneverdig endret. Dyser, justering m.v. skal til enhver tid være som
foreskrevet av fabrikanten, og eventuelle forseglinger tillates bare brutt når
det skjer i overensstemmelse med fabrikantens retningslinjer.
2.
Bil i bruk skal være slik vedlikeholdt og justert at innholdet av CO og HC i
avgassen på tomgang, målt med driftsvarm motor, ikke overskrider 0,5 %
respektive 100 ppm for bil gruppe L1 og 1,0 % respektive 200 ppm for bil gruppe
L2. Kravene gjelder ikke bil som har dieselmotor.
3.
Bestemmelsene i nr. 1 trer i kraft 1. januar 1974, for bil som har motor med
elektrisk tenning, og 1. oktober 1990 for bil med dieselmotor.
4. Bestemmelsene i nr.2 trer i kraft 1 juli 1991 for bil gruppe L1 og 1.oktober
1992 for bil gruppe L2.
5. For bil gruppe L1 registrert før 1.juli 1991 og for bil gruppe L2 registrert før
1.oktober 1992 gjelder følgende:
Bil i bruk som har motor med elektrisk tenning, skal - dersom den har motor
som er konstruert slik at dette er mulig - være slik vedlikeholdt og justert at
innholdet av CO i avgassen på tomgang er mindre enn 3,5 %. Innehold av CO
på tomgang skal imidlertid ikke være mindre enn 0,5 %, med mindre lavere
verdi er spesifisert av fabrikanten og/eller innholdet av HC samtidig er mindre
enn 300 ppm.
22. 1
Forskrift om krav til kjøretøy
6.?
Bestemmelsene i nr. 5 trer i kraft 1.oktober 1979.
For bil registrert før 1.oktober 1979 gjelder, med samme forbehold, at innholdet
av CO på tomgang ikke må overskride 4,5 %, Denne bestemmelse trer i kraft
1.januar 1974.
For bil registrert første gang i Norge 1.januar 1989 eller senere gjelder ikke
kravet til minimumsinnholdet av CO på tomgang.
Ref vedlegg.
DVS at de som har en MR2 1991 modell har mye enklere avgasskrav enn biler fra 1992 og oppover, dette med mindre man kan vise til at avgasskravene fra Toyota sin typegodkjenning(?) på SW20 gir samme CO verdier hele den tiden bilen er produsert, siden den har samme motor (3SGE)? Og dermed bruke Toyota sine godkjente CO verdier som underlag på hvilken CO måling som skal gjøres på EU kontroll???
Vedlegg
(534.68 kiB) Lastet ned 180 ganger
 #438201  av ArildM

MEN man har også noe som heter Forringelsesfaktorer?
Forringelsesfaktorer.
9.1 Renseutstyrets effekt vil normalt bli dårligere etter hvert. Dette tas
hensyn til ved å anvende forringelsesfaktorer ("deterioration factors"),
som skal angi hvor mye bilen må underskride grenseverdiene som ny for
ikke å overskride dem ved 80 000 km (bil gruppe L1) eller ved 200 000
km (bil gruppe L2), jfr. nr. 11.1. Det skal oppgis separate faktorer for
HC, CO, NOx, fordampningsutslippet og partikkelutslippet.
Fabrikanten kan bestemme forringselsesfaktorene for utslippet av de
forurensende avgasser og partikkelutslippet i henhold til Annex 4.
Holdbarhetsprøven, som skal representere normale kjøreforhold, kjøres
på vei eller dynamometer.
Hvis forringelsesfaktorene bestemmes av fabrikanten til mindre enn I
for eksosgassutslippet og partikkelutslippet, eller mindre enn 0 for
fordampningsutslippet, skal de i disse bestemmelser regnes som 1
respektive 0.
Vet ikke om dette kan ha noe å si?
 #438203  av ArildM

Her står det også om katalysator:
8. Ettermontering av utstyr som endrer avgassens sammensetning
Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensende avgasser
på bil som er konstruert for en hastighet av 50 km/t eller mer, med mindre det
fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som gjaldt da den
ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet.
Ettermontering av katalysatorutrustning er bare tillatt dersom utrustningen
er godkjent av bilfabrikanten for vedkommende biltype.
DVS biler som har katalysator originalt skal ha dette ved EU kontroll også, selv om det ikke er noe krav at alle biler skal ha det, men dette i praksis ble en nødvendighet for å klare avgasskravene som er innført. Bil som ikke har katalysator har du faktisk heller ikke lov å montere katalysator på, med mindre bilprodusenten kan dokumentere at dette er lov.

Så jeg kan skjønne det er mye forvirring om dette emnet :mrgreen: Og dette er jo bare kapittelet om avgasskontroll, som er kapittel 22 vistnok, så her er det MYE lover og regler. Og en vanvittig menge ting som skal kontrolleres ved hver enkelt EU kontroll, men når verksteder tar 5-600 for en EU kontroll tviler jeg på at alle sjekker ALT like grundig, de bruker tross alt ikke så lang tid på hver eneste kontroll. Bråkete eksos er naturligvis noe kontrolløren legger merke til ved første prøvetur av bilen, så den er lett å oppdage og påføre som feil. Da sjekker man naturligvis også for om bilen har katalysator, og tar en avgassmåling på bilen samtidig.
 #438204  av ArildM

Og bare sånn for å ha det sagt så ble Smokey godkjent med uoriginal eksos, så det er som sagt ikke alle som er like nøye på slike ting.