TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3S-GTE og lav temperatur

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #436103  av diracdeltafunction

Min modifiserte 3S-GTE har store problemer med å fungere når den er kald. Den starter umiddelbart, idler helt fint, men det er svært tungt å akselerere, dvs. den sliter med å øke turtallet i det heletatt rett over 2000 RPM (under belastning), noe som jeg nesten må kunne ta den opp til for å kunne kjøre normalt i trafikken.

Dog dette blir bedre og bedre jo varmere den blir. Når motoren er varm så er problemet ikke-eksisterende.

Modifisert som beskrevet i viewtopic.php?f=33&t=42478

Kan dette ha noe med modifikasjonen av motoren å gjøre? Hvordan justerer ECUen for lav temperatur vanligvis? Blir den påvirket av piggyback slik at den får feile verdier på hva temperaturen egentlig er, eller noe tilsvarende? Kan det være noe annet relatert til modifiseringen, eller er dette et alvorlig tegn på noe som trenger service?
 #436110  av David

det har antageligvis noe med modifiseringen å gjøre.
det er sånt som kan skje med dårlig ettermarkeds piggyback, da disse ikke omprogrammerer ECU'en, men lurer den med feil verdier som bl.a temperaturer osv for å gi mer/mindre bensin ved ulike turtall

piggyback generelt lager mye problemer. det anbefales (ihvertfall her i gården) å enten bruke original ecu (men det går muligens ikke i ditt tilfelle pga motoroppsett)
eller montere et høy kvalitets datasprut og få det justert av en dyktig fagperson.
 #436113  av diracdeltafunction

David skrev:det har antageligvis noe med modifiseringen å gjøre.
det er sånt som kan skje med dårlig ettermarkeds piggyback, da disse ikke omprogrammerer ECU'en, men lurer den med feil verdier som bl.a temperaturer osv for å gi mer/mindre bensin ved ulike turtall

piggyback generelt lager mye problemer. det anbefales (ihvertfall her i gården) å enten bruke original ecu (men det går muligens ikke i ditt tilfelle pga motoroppsett)
eller montere et høy kvalitets datasprut og få det justert av en dyktig fagperson.
Fint, jeg har tenkt å bytte turbo, få høykvalitets datasprut og mapping på rullende landevei nå snart, men jeg tenkte at motoren må jo nesten være i skikkelig stand før en gjør noe sånt. Fint at du ikke tror det er noe gale med selve motoren.
 #436167  av 3rlend

er 99% sikker på at det er piggy´en som lager problemer for deg :)
 #436202  av FireWalk

dette høres ut som problem med kaldstartkompensasjon. Er det lav nok temperatur må jeg gi min 400% mer bensin på det meste for at den skal gå ordentlig på kaldstart når det er kaldt ute.. Hvis ikke hoster og harker den fælt og null respons når man gir gass. Er ikke disse instillingene riktig vil du få store problemer ved kaldstart. Dette er noe som er vanskelig å få til 100% med standalone datasprut og man skal holde på ganske mange timer før man får det bra.
Om du har en piggyback som på en eller annen måte skaper noe tull slik at orginal ECU feiltolker informasjon fra f.eks vanntemperatur sensor vil det få samme effekt..

Siden det er piggyback antar jeg at du fremdeles har den orginale kaldstart dysa? I så fall kan det jo være noe problem med den og, så verd å sjekke. Men har mest tro på at dette har noe med signalfeil / sensor feil å gjøre. Om piggybacken f.eks gir et signal til ECU for å lure den til å tro at temperatur er annerledes enn den faktisk er, samtidig som ECU får signal fra f.eks lambda som ikke samsvarer med signal fra vanntemp sensor vil den registrere dette som en "konflikt" og da har du plutselig en lite villig ecu.. Gir orginal ecu ut noen feilkoder?

Jeg ville forsøkt å koble ut piggybacken og kjøre kun på orginal ECU for å sjekke om problemet da forsvinner. Enkleste måten å eliminere den som årsak.