TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 turbo, tuning, pris og forslag

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #436216  av diracdeltafunction

Jeg hadde en hyggelig prat med Polly Motorsport nylig. Jeg ble anbefalt bl.a. MoTeC M84, og for å få min bil som har for stor turbo (og detaljer i toppen av denne viewtopic.php?f=33&t=42478 tråden) og kun piggyback til å bli "normal" snakker vi rundt 70 000 kr såvidt jeg forstår det.

Jeg synes faktisk timeprisen ikke er så mye å si på, da det er helt vanlig at jo mer spesifikk fagfelt du går inn på jo mer øker prisen (vanlige mekanikere tar vel hva, minst 800 kr timen?). At det tar 5 dager med 8 timer hver dag å gjøre dette arbeidet kan jeg heller ikke si noe på, jeg vet ikke omfanget av arbeidet, det stemmer helt sikkert.

Arbeidet var omtrent som følger:

* Effekttest før arbeid
* MoTeC M84
* Universal ledningsnett
* Precision turbo, custom løsning
* Mapping på rullende landevei
* Arbeid over 5 dager

Ca. 70 000 kr

For meg så er 70 000 kr ganske mye penger. Jeg tenker også at bilen er jo gammel og dette er ikke langt unna bilen sin verdi. Det er litt mer enn jeg hadde sett for meg å bruke bare for å få den som en "normal" lett tunet MR2 turbo, jeg tenker at rundt 300 hester er helt grei ytelse for meg, så lenge jeg har en helt grei effektkurve.

Er det noen som kan foreslå et noe rimeligere alternativ?

Jeg skjønner ikke helt hva jeg skal med effekttest før arbeid da ytelsen på bilen er helt uakseptabel uansett. Ellers lurer jeg på om noen kan forklare meg hvorfor jeg bør bruke MoTeC M84 og ikke et rimeligere alternativ. M84 virker som en litt mer seriøs løsning for motorer med mer enn kun 4 sylindre.

Hva synes dere?

Edit: Merk at jeg ikke har anledning til å kjøre en tur som tar nesten en hel dag for å levere fra meg bilen, såvidt jeg forstår det lar ikke et slikt prosjekt gjøre seg ferdig på én dag, så da må jeg i så fall overnatte flere dager, eller dra hjem og så tilbake igjen. Det passer ikke inn med min hverdag og er ikke helt ønskelig.
Sist redigert av diracdeltafunction den 22 okt 2013 22:12, redigert 1 gang totalt.
 #436219  av David

såvidt meg bekjent er m84 det billigste alternativet til motec. motec er et bra sprut, men det fins også bra alternativer som antagelig er billigere.
men det er en fordel å bruke et sprut som personen skal montere og justere er kjent med, ellers bruker man fort dobbelt så mange timer.

hvis du "bare" skal ha 300hk, fins det helt klart langt billigere løsninger.
ring eller send PM om du vil at jeg skal lage et prisoverslag.

at han vil ta en effektmåling før arbeid starter er for å ha et referansepunkt før/etter. det tar ikke lange tia så du betaler nok ikke voldsomt mye for det.
 #436230  av ArildM

Om du skal ha 300hk er det jo bare å konvertere tilbake til standard motor, selg turboen og kjøp deg en standard turbo evt en CT27 (oppgradert standard turbo) fra ATS tuning.
Dette er en motor som fungerer perfekt til daglig kjøring, og om du er heldig koster det deg svært lite å bygge tilbake siden du allerede har ledningsnett og hjerne. Med en boost controller så bekker du 300hk uten problem.
 #436258  av diracdeltafunction

David skrev:såvidt meg bekjent er m84 det billigste alternativet til motec. motec er et bra sprut, men det fins også bra alternativer som antagelig er billigere.
men det er en fordel å bruke et sprut som personen skal montere og justere er kjent med, ellers bruker man fort dobbelt så mange timer.

hvis du "bare" skal ha 300hk, fins det helt klart langt billigere løsninger.
ring eller send PM om du vil at jeg skal lage et prisoverslag.

at han vil ta en effektmåling før arbeid starter er for å ha et referansepunkt før/etter. det tar ikke lange tia så du betaler nok ikke voldsomt mye for det.
Mange takk for tilbudet, men du er litt for langt unna meg da jeg bor i Bergen.

Jeg vet ikke om du kunne likevel delt hva du tenker, uten å bruke for mye tid på å gå i detaljer? Altså hvilket type oppsett og løsning du ser for deg?
 #436259  av diracdeltafunction

donk2k skrev:Jeg kan anbefale Løberg Tuning. Sleeper her på forumet. Kan jo høre med han.
Takk for tipset, men også for langt (over 7 timer kjøring, og bilen må jo stå der i flere dager). Jeg skal editere tråden til å spesifisere det må ikke ligge for langt unna Bergen.
 #436261  av diracdeltafunction

ArildM skrev:Om du skal ha 300hk er det jo bare å konvertere tilbake til standard motor, selg turboen og kjøp deg en standard turbo evt en CT27 (oppgradert standard turbo) fra ATS tuning.
Dette er en motor som fungerer perfekt til daglig kjøring, og om du er heldig koster det deg svært lite å bygge tilbake siden du allerede har ledningsnett og hjerne. Med en boost controller så bekker du 300hk uten problem.
Takk for tipset men dessverre har jeg bare original Toyota ECU til 3S-GTE (med piggyback), jeg har hverken universal-ledningsnett eller tredjeparts ECU i bilen.
 #436264  av Royalmaas

Ring til Toyparts som holder til i Bergen, har lang erfaring og regner med dere kan komme fram til en god plan :)

982 86 714
 #436269  av ArildM

diracdeltafunction skrev:
ArildM skrev:Om du skal ha 300hk er det jo bare å konvertere tilbake til standard motor, selg turboen og kjøp deg en standard turbo evt en CT27 (oppgradert standard turbo) fra ATS tuning.
Takk for tipset men dessverre har jeg bare original Toyota ECU til 3S-GTE (med piggyback), jeg har hverken universal-ledningsnett eller tredjeparts ECU i bilen.
Du misforstår meg her, jeg sier at ettersom du allerede har original 3SGTE ledningsnett og hjerne er kanskje det enkleste bare å bygge om motoren til standard 3SGTE med original hjerne, ledningsnett og turbo. Fjern piggyback greia og gå tilbake til standard oppsett. Med smidd innmat i motoren kan du bruke en boostcontroller til å øke ladetrykket til ca 1 bar med orignal turbo uten problemer, trolig også mer. Da skal 300hk være fult mulig å oppnå.

Selger du den turboen og piggybacken du har nå så trenger det ikke bli så dyrt heller?
 #436270  av diracdeltafunction

ArildM skrev:
diracdeltafunction skrev:
Du misforstår meg her, jeg sier at ettersom du allerede har original 3SGTE ledningsnett og hjerne er kanskje det enkleste bare å bygge om motoren til standard 3SGTE med original hjerne, ledningsnett og turbo. Fjern piggyback greia og gå tilbake til standard oppsett. Med smidd innmat i motoren kan du bruke en boostcontroller til å øke ladetrykket til ca 1 bar med orignal turbo uten problemer, trolig også mer. Da skal 300hk være fult mulig å oppnå.

Selger du den turboen og piggybacken du har nå så trenger det ikke bli så dyrt heller?
Aha, du har helt rett ja, jeg misforstod deg. :-) Jeg var ikke klar over at original ECU lot seg manipulere av en boost controller på den måten. Kanskje du vet om en guide som forklarer hvordan en gjør noe slikt?
 #436587  av 3rlend

Mulig jeg er ultra kjip. Men 70k ? Det synes jeg var ultra mye bare for sprut å mapping :p