TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo!!!!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #53112  av sw20

er det noen som har prøvd, eller har noen erfaring med å sette på eit turbo sett på gromm bilen sin? 8)

ser at dei seller noen kit. på crazy tuning, men har ikke peiling på hva det er! er det med alt ein trenger, er det verdt det dei vil ha for det? osv.

det er vel kansje bedre å bytte heile motoren til ein orginal mr2 turbo motor når ein først holder på!????

klar for alt!
sålenge e får pshhhh lyden!! :twisted: hehe

er biloppretter til vanli, så ej e ganske blå på motor mekking! :roll:

MEN NÅR SANT SKAL SIES SÅ KLARTE E Å SKIFTE KLUTSJ PÅ MR2èn :D
(litt stolt av den)

#53135  av FireWalk

sånn som du kjører så tror jeg ikke du har godt av noen turbo.. :p

#53179  av [BHS]paladin

hvis du er oppretter er det jo bare å be noen av gutta på mekk sia å sette in motoren for deg...... hvis du skal ha turbo motor så går jo første regel fra vk1 lettekjøretøy. : bytter du noe må du sansynlighvis bytte mye mere

. kasse, clutch, ledningsnett++++++

#53212  av sindrejl

er bare å kjøpe en ferdig motor med clutch, kasse og ecu nett det så går det bra
 #53268  av Morten

sw20 skrev:er det noen som har prøvd, eller har noen erfaring med å sette på eit turbo sett på gromm bilen sin? 8)

ser at dei seller noen kit. på crazy tuning, men har ikke peiling på hva det er! er det med alt ein trenger, er det verdt det dei vil ha for det? osv.

det er vel kansje bedre å bytte heile motoren til ein orginal mr2 turbo motor når ein først holder på!????

klar for alt!
sålenge e får pshhhh lyden!! :twisted: hehe

er biloppretter til vanli, så ej e ganske blå på motor mekking! :roll:

MEN NÅR SANT SKAL SIES SÅ KLARTE E Å SKIFTE KLUTSJ PÅ MR2èn :D
(litt stolt av den)
De turbokit'ene crazytuning selger er oppgraderingskit til MR2 Turbo, ikke kit som er beregnet til en MR2 NA! :wink:

#53279  av FireWalk

setter man inn turbo motor må man nok ha nye og kraftigere bremser også. Også er det jo dette med å få den godkjent da... Dersom du skal omregistrere bilen som turbo kommer det til å koste mer enn det smaker... jeg sjekket på min, som er importert i 2001. Da skulle de ha rundt 70.000 i avgifter bare for å omregistrere den som turbo mener jeg å huske.. Da er jo egentlig eneste alternativet å la være å si ifra om det.. men så er det jo dette med at om man blir stoppet i rutinemessig kontroll da. Da sliter man jo når de finner ut at det står en helt annen motor i bilen enn det vognkortet tilsier. En annen ting er jo dette med EU kontroll som har blitt diskutert mye før. Og en siste ting er hva som skjer om man krasjer med noen og det blir personskade...

Det er blitt diskutert mye rundt dette med turbo konventering.. men jeg tror ikke vi har kommet frem til noe konkret verken den ene eller den andre veien enda... :shock:

#53338  av chris

nå tror jeg ikke biltilsynet ser forskjell på en 3S-GE og 3S-GTE motor på en rutinekontroll langs veien da. og hvor ofte havner man borti sånne kontroller? jeg har hatt førerkort i 8 år og kjørt MYE, og har aldri opplevd teknisk kontroll.

bremsene på mr2 mk2 92+ skulle duge en stund selv med turbomotor, men oppgradering er nok å anbefale uansett, i hvert fall om man har tenkt å bruke hestene ;)

#53484  av FireWalk

Nå er det faktisk en del tullinger her i byen som har fått seg MR2... jeg snakket med SW om en her om dagen som ser ut til å ha sverget å kjøre på turtallsperren hele tiden.. kjører med andre ord som en gris... siden bilene er samme farge så ser jo ikke purken forskjell på dem. Kan tenke meg at vi kommer til å bli stoppet ofte fremover. SW20 har jo allerede blitt stoppet av politiet.. og det er vel bare et tids-spørsmål før jeg og blir det.. :(

Har jo jækla lyst på turbo da.. I mitt tilfelle blir det i så fall et hjemmelaget system.. noe som garrantert vil bli oppdaget.. men men.. den som intet våger intet vinner..

#53508  av [BHS]paladin

Jeg solgte et prakt eksemplar av en gti. den hadde bare gått 126 000 km og var PERFECT stand . nylakert og masse stach . solgte den fordi jeg skulle kjøpe turbo....... men nå finner jeg ingen turbo mr2 til salgs til en overkommelig pris. dessuten sier noe her at popoff ikke funker på rev 1,2 turboene blir skikkelig fortvila nå ass :? Ser også at noen selger nyoverhalt mr2 turbo motor til 10 000

#53523  av mr.two

[BHS]paladin skrev: dessuten sier noe her at popoff ikke funker på rev 1,2 turboene blir skikkelig fortvila nå ass :?
Det funker, men om effekten som kommer av at du bruker en ut i atmosfæren BOV, når du har AFM kan være uheldig...HKS solgte før en ting som gjorde at du kunne fjerne AFM'en...men det sluttet de med...bummer...

#53535  av The Doctor

Man MÅ ikke ha en dumpventil/popoff på en turbo bil vel?

#53596  av FireWalk

nei man MÅ ikke ha det.. på rev 1 og 2 så går luften tilbake i systemet. mens med de fleste turboer går overtrykksluften til atmosfæren..
Tenk deg at du har 7000 omdreininger, turboen jobber som faen med å presse luft inn til motoren... så plutselig slipper du gassen, slusene lukkes, motoren vil ikke ha mer luft... men turboen jobber fortsatt som bare juling. Hvor skal den kompremerte luften da gjøre av seg? Da har man som regel en dumpventil som åpner seg når trykket blir for stort, som slipper ut luften slik at ikke turboen dreper seg selv ved at den kompremerte luften går tilbake og ødelegger turbinene. På rev1 og 2 er det tydeligvis et lukket system, slik at man ikke får denne "PSS" lyden.. Jeg vet jo at mange kunne tenkt seg turbo bare for å få denne lyden...

Litt meg selv inkludert. Det skal jo HØRES at man har turbo mener jo jeg da :-)
Sist redigert av FireWalk den 24 jul 2004 17:30, redigert 1 gang totalt.

#53603  av chris

FireWalk skrev:nei man MÅ ikke ha det.. på rev 1 og 2 så går luften tilbake i systemet. mens med de fleste turboer går overtrykksluften til atmosfæren..
Tenk deg at du har 7000 omdreininger, turboen jobber som faen med å presse luft inn til motoren... så plutselig slipper du gassen, slusene lukkes, motoren vil ikke ha mer luft... men turboen jobber fortsatt som bare juling. Hvor skal den kompremerte luften da gjøre av seg? Da har man som regen en dumpventil som åpner seg når trykket blir for stort, som slipper ut luften slik at ikke turboen dreper seg selv.. men på rev1 og 2 er det et lukket system, slik at man ikke får denne "PSS" lyden.. Jeg vet jo at mange kunne tenkt seg turbo bare for å få denne lyden...
tror ikke det var det "TheDoctor" mente med spørsmålet sitt ;)

#53632  av FireWalk

tror jeg må lære meg å lese postene litt bedre ;) Men nå fikk jeg i det minste inn en litt mer fyldig forklaring vedrørende dumpventiler og dens nytte :)

#53640  av sw20

Man MÅ ikke ha poppoff, men det e jo vanvitti kjedli å ikke ha det, nÅr man kan ha det om du sjønna....

Blir litt det samme som å spise grandiosa på peppes..... :wink:

Blei foresten stoppa i dag oxo! 8)

dei lurte på om det var inn å kjøre fort i dinna fast and the fearius gjengen våra!... dei hadde nemlig nettopp møtt en calibra i høg fart, så da måtte dei stoppe meg som dei tok att bakfra???

åsså måtte e hive ut doft grana som hang på girstanga!!!begynne å bli latterlig! :lol: