TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rammenummer/understellsnummer pÃ¥ MR2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #436612  av ArildM

Er det en høyre eller venstrerattet bil du har?
Om det er en JDM (bil solgt i det Japanske markedet) bil du har så er det ferre nummer i rammenummer.
 #436617  av diracdeltafunction

ArildM skrev:Er det en høyre eller venstrerattet bil du har?
Om det er en JDM (bil solgt i det Japanske markedet) bil du har så er det ferre nummer i rammenummer.
Rattet er på venstre side, men om det alltid har vært det er jo en annen sak. Er det noen lett måte å finne ut om den har vært ombygd på kanskje?
 #436624  av Zepticon

Om de finner ut at bilen er JDM og bygget om til venstrestyrt kan du ende opp med at de klipper skiltene :)
 #436647  av diracdeltafunction

Zepticon skrev:Om de finner ut at bilen er JDM og bygget om til venstrestyrt kan du ende opp med at de klipper skiltene :)
Jøss, vet du hvordan jeg sjekker om min er en JDM? JDM har vel "JT1" i starten av nummeret, mens min har JT2, så den er vel ikke JDM da?

Men hvordan kommer en seg gjennom dette? Bilen er jo min eiendom og jeg bestemmer vel over hva jeg gir samtykke for at noen gjør med den? Så juridisk sett hvis de ønsker å se i motorrommet mitt, hva er det som gir de hjemmel til å gjøre det når jeg sier "nei, det tillater jeg ikke"? Kan jeg kreve å få bli med mens de skal se på bilen?

Hva skjer så hvis jeg nekter de å se i motorrommet? Blir de sa sur og bare gir meg mangellapp pga. skjørt på bilen istedenfor, så jeg uansett må på teknisk kontroll?

Noen som har erfaring med dette?
 #436656  av ArildM

Er vel angsten for dette du slipper om du ikke har en "big ass" intercooler, svær uoriginal turbo, piggyback og ledningsnett som ser ut som en skog :roll: Derfor jeg anbefaler deg å bygge om til en vannavkjølt intercooler i originalplassering av intercooler, og å i alle fall få ledningsnett og ECU boks til å se mest mulig standard ut uansett om du går for annen motorstyring eller ei. Bildene jeg har sett av motorrommet ditt nå skriker trimming.

Står det at bilen din er en turbobil i vognkort? Har den vært EU godkjent i de 10 siste årene uten tull med dette? I så fall hadde jeg aldri verden gidda å ringt "djevelen" selv for å få bilen din inn til kontroll av rammenummer osv...
 #436659  av diracdeltafunction

ArildM skrev:Er vel angsten for dette du slipper om du ikke har en "big ass" intercooler, svær uoriginal turbo, piggyback og ledningsnett som ser ut som en skog :roll: Derfor jeg anbefaler deg å bygge om til en vannavkjølt intercooler i originalplassering av intercooler, og å i alle fall få ledningsnett og ECU boks til å se mest mulig standard ut uansett om du går for annen motorstyring eller ei. Bildene jeg har sett av motorrommet ditt nå skriker trimming.

Står det at bilen din er en turbobil i vognkort? Har den vært EU godkjent i de 10 siste årene uten tull med dette? I så fall hadde jeg aldri verden gidda å ringt "djevelen" selv for å få bilen din inn til kontroll av rammenummer osv...
Bilen har faktisk vært i Norge i 16 år uten problemer, det står definitivt Turbo i vognkortet ja. Den er EU-godkjent og jeg antar den alltid har vært det.

Bilen har jo også Supra-bremser foran, skjørt på sidene, uoriginal frontfanger og vinduer som er sotete. Jeg tror dekkene er i orden og den har hele 92 dB i vognkortet, så akkurat det er kanskje i orden.

Men kan noen fortelle meg hvordan en slik seanse foregår rent praktisk, slik at jeg kan vurdere det? Hva skjer? Får jeg være med og se på hva de gjør? Hva kommer de konkret til å gjøre? Hvorfor skal de inn i motorrommet i det heletatt, det er jo ikke noe nummer der, er det? Eller vil de også sjekke nummeret på motorblokken, som de ikke kommer til pga. en svær intercooler?
 #436702  av diracdeltafunction

Etter å ha sjekket litt mer virker det som om alle MR2 har på "chassis number" SW20, mens de så får enten SW21 for NA og SW22 for Turbo i "VIN plate number". Så det virker faktisk som om alt er i orden med min bil i forhold til at det er gyldige nummer, men at veivesenet likevel gjorde en feil for 16 år siden. Faktisk står også det fulle nummeret på 17 siffer i de originale fortollingspapirene også som jeg har fått meg en kopi av nå.

Så da er spørsmålet, hvorfor er veivesenet så vanskelig med meg at de vil jeg skal bruke av min tid og mine penger på å kjøre opp til de, for at de skal gå over bilen min? Hvorfor kan de ikke bare sende meg et nytt vognkort med det skikkelige nummeret som står i papirene de selv sitter på originalen av? Det må jo være bedre for oss begge enn slik det er i dag, når jeg har et rammenummer som ikke er gyldig på noen bil uansett hvilken bil det er?
 #436719  av ArildM

Regel #1: Du stiller ikke spørsmål til veivesenet, de stiller spørsmål til deg.
 #436720  av diracdeltafunction

ArildM skrev:Regel #1: Du stiller ikke spørsmål til veivesenet, de stiller spørsmål til deg.
Siden dette er min første bil er jeg ganske uerfaren i forhold til hva Veivesenet synes om det ene og det andre. Men jeg trodde faktisk Veivesenet stilte seg ganske likegyldig til hva en gjorde med bilen i forhold til modifisering og trimming av motor på gamle biler, siden det ikke er noen avgifter å betale uansett når en øker effekt.

Men som sagt om jeg ikke ordner dette med rammenummeret, hva skjer da i en teknisk kontroll, eller på EU-kontroll?
 #436722  av ArildM

Alt skal godkjennes. Setter du på andre felger skal det godkjennes, setter du på ett hakk større dekk etter å ha fått godkjent felg og dekk skal du i teorien inn på ny godkjenning. Godkjenning må normalt sett underbygges av dokumentasjon fra uavhengig institutt (feks TüV) eller fra bilprodusenten (Toyota gir aldri ut papirer på ombygging av bil). Ikke originalt ratt må godkjennes, seter må godkjennes. Alle motormessige endringer må godkjennes. Senking skal godkjennes, understellsmessig endringer skal sikkert godkjennes det også.

Men det finnes to faktorer:
- Enkelte endringer er vanskelig å påvise, feks om du har økt fra 250hk til 300hk ved å justere turbotrykk. Biltilsynet prøvde å ta dette ved å benke biler, men det ble for tynt grunnlag.
- Du kan kjøre ganske lenge uten å bli stoppet, forutsatt at du kjører som normalt folk og ikke er innblandet i en ulykke. Har du en ikke godkjent bil i en ulykke kan du i verste fall oppleve regresskrav hvis modifikasjonene kan anses å være en medvirkende årsak til ulykken.

Dette sammen med motvilje til å få godkjent endinger på bil er grunnen til at det er mange som faktisk kjører rundt med ikke godkjente biler. Sjansen for å bli stoppet er relativt liten, men den finnes og er en kalkulert risiko en må ta. Det er også derfor det er lurt, sånn såvidt jeg ser det, å beholde bilen mest mulig original og diskret. Dette slik at hvis man blir stoppet i kontroll ikke trekker til seg for stor oppmerksomhet og dermed må ettervise bilen enten for å få den godkjent ( i enkelte tilfeller umulig) eller å tilbakestille bilen til original stand.
 #436725  av Zepticon

diracdeltafunction skrev:
ArildM skrev:Regel #1: Du stiller ikke spørsmål til veivesenet, de stiller spørsmål til deg.
Men jeg trodde faktisk Veivesenet stilte seg ganske likegyldig til hva en gjorde med bilen i forhold til modifisering og trimming av motor på gamle biler, siden det ikke er noen avgifter å betale uansett når en øker effekt.
Det som er problematisk for vegvesenet er:
- Avgifter
- Trafikksikkerhet

Om du bygger opp en bil til 400HK uten å endre på resten av bilen for å tåle blant annet momentbelastninger fra denne motoren så kan bilen bli trafikkfarlig. Det argumenteres også for at bremser må byttes, men dette er pisspreik, da bilens vekt ikke endres. En bil på 1200kg stopper like fort uansett om det er 1 eller 20000hester i den. Det eneste som er problemet der er at de kansje blir brukt mer aktivt, og i høyere hastigheter. Men det er 100km som er maksgrensen i norge så det burde være urelevant.

Chipping av nyere biler derimot har ført til at det har kommet nye krav til EU kontrollen fra neste år, og verkstedene må utføre en visuell kontroll av bilen for å sjekke om den er trimmet. Da leter de vell etter typiske dieselbokser eller lignende.

Men, du har en annen aktør som folk ofte glemmer, nemilig forsikringsselskapet.
Dersom du modifiserer bilen din uten å godkjenne dette, er det i praksis brudd på kontrakten din med forsikringselskapet ditt, og forsikringen din er ugyldig. Dersom du da er i en ulykke kan selskapet sende deg regresskrav for utgiftene. Om du har drept noen så kan dette bli kostbart, opptil flere milioner avhengig av antallet døde/invalide.

Noen påstår også at det skal vises til årsakssammenheng mellom ulykken og modifikasjonene for at dette skal være et problem, men det stemmer ikke. Ett av medlemmene her inne har prøvd en slik sak for rettsystemet og tapte. FOriskringen er Ugyldig så lenge du ikke har oppgitt korrekt data til selskapet, enten ved å opplyse om at bilen er ulovlig trimmet, eller å ha alt godkjennt.
 #436766  av diracdeltafunction

Jeg setter alltid pris på deres synspunkter, men for å unngå at det sporer av fra emnet som er rammenummer: Er det noen som vet om det står et rammenummer i motorrommet i det heletatt? I så fall er det jo liten grunn til å engang se i motorrommet, med mindre (spørsmål to) BT på død og liv også skal sjekke serienummeret til motorblokken. Men hvorfor i alle dager skulle de ha lyst til å gjøre det?

Apropos effekt, avgifter og andre problemer, så har jeg et muligens interessant spørsmål i forhold til unntak fra denne regelen med at det er avgiftsfritt å øke effekten på en ti år gammel bil (selv etter den har vært registrert i Norge i mer enn ti år) jeg startet en egen tråd til her: viewtopic.php?f=50&t=42598
 #436767  av ArildM

Selv om det er avgiftsfritt, er det ikke nødvendigvis mulig å få godkjent.
Ellers er det vel ikke rammenummer i motorrommet, men det kan hende de ønsker å inspisere bilen og da har de vel innsynsrett, i alle fall meget mistenkelig om du nekter de å se i motorrommet ditt :wink:
 #436779  av diracdeltafunction

ArildM skrev:Selv om det er avgiftsfritt, er det ikke nødvendigvis mulig å få godkjent.
Ellers er det vel ikke rammenummer i motorrommet, men det kan hende de ønsker å inspisere bilen og da har de vel innsynsrett, i alle fall meget mistenkelig om du nekter de å se i motorrommet ditt :wink:
Joda, men jeg tenker at det jeg kan takle er å få bilen avskiltet, måtte nedgradere den til så og si stock, få på igjen skilter, osv. Men det jeg ikke takler er et skjult unntak som dette "Vanligvis vil man få 10 % reduksjon i avgiften hvert år etter bilen ble førstegangsregistrert i Norge. Vi får likevel opplyst at dersom man blir tatt har tollmyndigheten mulighet til å fravike dette – og du må betale avgifter som om bilen var ny." (fra http://www.klikk.no/motor/bil/article480591.ece)

Hvor i alle dager de har dette fra aner jeg ikke, om om det er sant blir jeg enda mer sjokkert.