Er det noen som kan si meg hvor jeg finner rammenummeret på MR2 MK2?
Sist redigert av diracdeltafunction den 23 jul 2014 00:57, redigert 1 gang totalt.
ArildM skrev:Er det en høyre eller venstrerattet bil du har?Rattet er på venstre side, men om det alltid har vært det er jo en annen sak. Er det noen lett måte å finne ut om den har vært ombygd på kanskje?
Om det er en JDM (bil solgt i det Japanske markedet) bil du har så er det ferre nummer i rammenummer.
Zepticon skrev:Om de finner ut at bilen er JDM og bygget om til venstrestyrt kan du ende opp med at de klipper skilteneJøss, vet du hvordan jeg sjekker om min er en JDM? JDM har vel "JT1" i starten av nummeret, mens min har JT2, så den er vel ikke JDM da?
ArildM skrev:Er vel angsten for dette du slipper om du ikke har en "big ass" intercooler, svær uoriginal turbo, piggyback og ledningsnett som ser ut som en skogBilen har faktisk vært i Norge i 16 år uten problemer, det står definitivt Turbo i vognkortet ja. Den er EU-godkjent og jeg antar den alltid har vært det.Derfor jeg anbefaler deg å bygge om til en vannavkjølt intercooler i originalplassering av intercooler, og å i alle fall få ledningsnett og ECU boks til å se mest mulig standard ut uansett om du går for annen motorstyring eller ei. Bildene jeg har sett av motorrommet ditt nå skriker trimming.
Står det at bilen din er en turbobil i vognkort? Har den vært EU godkjent i de 10 siste årene uten tull med dette? I så fall hadde jeg aldri verden gidda å ringt "djevelen" selv for å få bilen din inn til kontroll av rammenummer osv...
ArildM skrev:Regel #1: Du stiller ikke spørsmål til veivesenet, de stiller spørsmål til deg.Siden dette er min første bil er jeg ganske uerfaren i forhold til hva Veivesenet synes om det ene og det andre. Men jeg trodde faktisk Veivesenet stilte seg ganske likegyldig til hva en gjorde med bilen i forhold til modifisering og trimming av motor på gamle biler, siden det ikke er noen avgifter å betale uansett når en øker effekt.
diracdeltafunction skrev:Det som er problematisk for vegvesenet er:ArildM skrev:Regel #1: Du stiller ikke spørsmål til veivesenet, de stiller spørsmål til deg.Men jeg trodde faktisk Veivesenet stilte seg ganske likegyldig til hva en gjorde med bilen i forhold til modifisering og trimming av motor på gamle biler, siden det ikke er noen avgifter å betale uansett når en øker effekt.
ArildM skrev:Selv om det er avgiftsfritt, er det ikke nødvendigvis mulig å få godkjent.Joda, men jeg tenker at det jeg kan takle er å få bilen avskiltet, måtte nedgradere den til så og si stock, få på igjen skilter, osv. Men det jeg ikke takler er et skjult unntak som dette "Vanligvis vil man få 10 % reduksjon i avgiften hvert år etter bilen ble førstegangsregistrert i Norge. Vi får likevel opplyst at dersom man blir tatt har tollmyndigheten mulighet til å fravike dette – og du må betale avgifter som om bilen var ny." (fra http://www.klikk.no/motor/bil/article480591.ece)
Ellers er det vel ikke rammenummer i motorrommet, men det kan hende de ønsker å inspisere bilen og da har de vel innsynsrett, i alle fall meget mistenkelig om du nekter de å se i motorrommet ditt