TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mr2 Mk3 2002-modell Motor problem, hjelp! LØST

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #437074  av kj0rum

Hei :)

Trenger hjelp angående en motorlampe som kom nylig, jeg hørte på tomgang at den ikke gikk gjevnt på tomgangen. Den kutter på en sylinder høres det ut som av og til når den står på tomgangen og når jeg skal ta av fra stille stående posisjon.
Sendte bilen inn til Toyota for feilsøking og de fant ut at den ene dysen ikke fungerer som den skal og at det var montert på en trim chip/hjerne. Fikk beskjed om at dysen/injektoren skulle komme til neste dag og jeg skulle få bilen samme dag som de fikk dysen/injektoren. Fikk deretter en telefon om at de hadde prøvd å bytte dysen/injektoren men feilkoden flyttet seg videre til en ny dyse/injektor, og dette fortsatte uansett hvordan de byttet dyser/injektor over hverandre. Fikk beskjed om da at jeg må kjøpe nye dyser/injektorer til alle sylindre og bytte til original hjerne/chip, dette skulle komme til en total pris inkl. arbeid, feilsøking og deler på 20.000-,kr!

Noen som har noen råd om hva jeg bør gjøre, eventuelt noen som har opplevd noe lignende?
Sist redigert av kj0rum den 15 nov 2013 13:33, redigert 1 gang totalt.
 #437152  av kj0rum

Problemet løst!
Tok meg en kopp kaffe med verkstedsjefen på Toyota Hell Trondheim idag å fikk forklart hva som var galt med bilen.
Det som forårsaket fuskingen var at dyse nr3 (sylinder 3) ikke virket som den skal på grunn av en uoriginal chip som sto på bilen fra forrige eier. Det ble bestilt opp ny dyse og ny chip (Original Toyota) får å bytte den gamle, enkel jobb, trodde de...
Ved oppstart var alt i orden, men etter en prøve tur på noen mil så kom fuskingen tilbake og motorlampen lyste igjen. Den ble tatt inn på verkstedet for videre feilsøking og de fant ut da at feilkoden hadde flyttet seg til sylinder 4.
Ved den gode gamle eliminerings metoden så byttet de den nye dysen som sto på sylinder 3 til sylinder 4, men dette førte bare til at feilkoden forsvant på sylinder 4 og forflyttet seg til sylinder 1.
Dette førte til mere hodekløe til mekanikerne på Toyota som da sjekket opp databasen for lignende hendelser og det ble funnet 4 i hele Norge med akkurat denne type feil som var rapport til Toyota. Det som skjer er at ved når den ene dysen ikke klarer å levere tilstrekkelig eller korrekt drivstoff mengde så vil den sende ett signal til hjernen hvor hjernen sender beskjed til resten av dysene om å kompensere får den som ikke fungerer. Dette er meget slitsomt til de resterende dysene som fungerer og de blir til slutt utslitt.
Det ble bestilt opp nye dyser og alt ser ut til å fungere som normalt, pluss at bilen går mye bedre over hele registeret. Skulle vell være 15-20hk mere med ny chip og dyser, 30hk med tanke på at den har TTE eksos-anlegg men med ny mapping.
HÃ¥per dette kan hjelpe noen med lignende problem
Sist redigert av kj0rum den 16 nov 2013 00:08, redigert 1 gang totalt.
 #437157  av ArildM

Kjekt å vite :) Bra du sier hva som var årsaken til problemene, alt for ofte slike tråder bare blir stående åpne uten en konklusjon på hva som var feil. Godt å høre at alt fungerer slik som det skal igjen! :)
 #437180  av kj0rum

ArildM skrev:Kjekt å vite :) Bra du sier hva som var årsaken til problemene, alt for ofte slike tråder bare blir stående åpne uten en konklusjon på hva som var feil. Godt å høre at alt fungerer slik som det skal igjen! :)
Takk får det, var ett lite mysterium dette ja men ordner seg til slutt hehe :p
Tenkte det kan være kjekt til andre som kanskje har samme problem, er ikke så mye aktivitet på Mr2 Mk3 på forumet så får gjøre det beste ut av det ;)