TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • st205 prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #439942  av Skogs
 
Da er det på tide at jeg starter en prosjekttråd om GT4'en. Dessverre har jeg ikke tatt så bilder av fremgangen hittil, men jeg låner noen bilder fra her og der, og så vil det komme flere bilder senere.
I oktober i fjor kjøpte jeg denne:
blitz1.jpg
blitz1.jpg (171.46 kiB) Vist 2651 ganger
En herlig, men liten uke senere ble den henten på motorveien av noe i denne duren:
DSC_0196.JPG
DSC_0196.JPG (130.82 kiB) Vist 2651 ganger
Heldigvis, og tilfeldigvis, hadde jeg blitt tipset om at Toyparts i bergen var stedet å gå hvis man vil gjøre artige ting med en toyota. Fyren fra Viking gikk med på å taue bilen til toyparts sitt verksted, og toyparts var hyggelig nok til å holde åpent ekstra lenge. De ble overrasket da jeg kom slepende med en havarert GT4. Slik skulle ikke skje uten videre med en slik motor. Etter noen minutters feilsøking fant de ut at en bolt hadde løsnet fra vannpumpen, og blitt sugd inn i registerreimen slik at motoren raste. Registerreimen ble skiftet i et forsøk på å redde motoren, men den var helt død.

Vi prøvde først å få tak i en ny motor, men det viste seg å være vanskelig. Veldig risikabelt å kun importere motoren på en pall, siden det er umulig å si hvilken stand den er i før den sitter i bilen. Det mest fornuftige ble da å importere en helt bil fra japan. Ca 2-3 måneder senere ankom denne bergen:
GT4.jpg
GT4.jpg (196.47 kiB) Vist 2651 ganger
Komplett GT4 med kun 105k på telleren for totalt 45 000kr inkludert frakt. Motoren var strøken, og jeg sitter igjen med masse reservedeler.

Når bilen likevel stod hos toyparts hadde det blitt kjedelig å få den tilbake dønn original. Så da de kom med et ypperlig tilbud på ny ecu og remap var valget enkelt. Dermed ble det bestillt en slik:
emu_device.jpg
emu_device.jpg (100 kiB) Vist 2651 ganger
Og når motoren først stod på gulvet var det like greit å bytte til en litt heftigere clutch.
wp0fbee34e_06.png
wp0fbee34e_06.png (244.39 kiB) Vist 2651 ganger
Ellers så er bilen mildt stylet, med riserblocks på vingen, sideskjørt og catkiller. Felgene som står på er 19" med litt teip rundt, latterlig ukomfortabelt. Så de blir nok byttet uten med noen 17" med litt mer gummi så snart økonomien tillater det. Flere bilder av dette kommer.
 #439953  av ArildM
 
Knallrå bil :)
Blir bra dette! :)
 #439955  av Skogs
 
ArildM skrev:Knallrå bil :)
Blir bra dette! :)
Takker for det!
Målet er ikke mindre enn å prøve å bygge en av norges råeste st205, med kvalitet og godt arbeid i alle ender. Det er derfor jeg lar Toyparts gjøre jobben med motoren, fremfor å stå i garasjen selv med en hammer, gaffateip og wd40, i et forsøk på å velte en motor nedi. Dette er noe forrige eier burde vurdert også, det viser seg nå at den rett og slett har blitt jallet med. Siden skruer formelig sprutet ut av motoren og i ledningsnettet til ecu'en var det brukt maskeringsteip(!) som insulator. Hvis man ikke vet hva krympestrømper eller momentnøkkel er, så ikke mekk på en bil til 150-200k.

Her er noen flere bilder ihvertfall:
Jall:
Bilde

mongoose står for det meste av godlyden(eller støyen som naboen kaller det).
Bilde

Tein ss coilovere stillt til maks hardhet for å hindre at 19" tar borti. Smerte.
Bilde
 #439956  av ArildM
 
På tide å gå net et par hakk i størrelse på felgene? Får myye fett i 17" størrelse også. Og ikke minst, still ned hardheten på dempere, pes å kjøre med knallharde dempere :P
 #439959  av Myklebust
 
Flott GT4 du har der! Husker eg såg denne på finn då den låg ute. Tenker det var surt å stå der med havarert bil allerede ei veke etter å ha kjøpt den :? Men så ender det visst svært så bra likevel då! Blei det noke erstatning frå jallamannen som solgte bilen til deg?

Felgene er jo heilt rått utseende på, men du gjer nok lurt i å bytte dei ut før ryggen går ;)
 #439961  av Skogs
 
Det var en ganske kjip følelse å plutselig høre kverning og rasling i motoren, dundrene av gårde i venstre feltet på motorveien. Heldigvis er bilen ganske diskrè og stille, så det var sikkert ingen som la merke til det. Ihvertfall ikke de jeg hadde kjørt forbi, og som senere passerte meg da jeg stod på vegskulderen med nødlysene på. Jeg lærte bilen noen gode fraser mens jeg satt og ventet på bergingsbilen.
Gadd ikke å prøve å starte noe med forrige eieren. Sjekket litt opp i det, men det er lite å hente når bilen er såpass gammel. Han kunne ikke vite om feilen. Men hadde jeg litt lyst til å trykke bilen langt opp i garasjen på forrige eier? Mulig det.

De felgene ser helt rå ut på den bilen, men jeg blir nødt til å omprioritere litt. Jeg sitter stort sett inni bilen og kjører på norske veier. Og kiropraktor er ikke gratis. Felgene fra den japanske er ganske fete, kan ta noen bilder i morgen. Jeg tenker da dekk i dimensjonen 215/40/17. Det er det nærmeste jeg kommer diameteren til originaldekkene.
 #439971  av ArildM
 
205/40/17 er grei skuring å kjøre på. Liker 45 profil eller mere, mulig jeg begynner å bli gammel, eller bare lei av dårlige veier :D
 #439980  av Skogs
 
Her er felgene som stod på den japanske gt4'en.
Bilde

Noen som har gode tips til hvordan jeg kan rense ytterkanten? Det er slike merker rundt hele felgen, og jeg får det ikke vekk med vanlig dyprens. Det er ikke riper.
Bilde
 #439981  av ArildM
 
Spørs om du må pusse ned det da? Våtslip det med fint sandpapir, blir speilblankt etterpå :)
Hvem var det som tok inn GT4en for deg da? :)
 #439982  av lasse
 
Er vel eiring som kryper inn mellom klarlakken og metallet det der, må vel pusse vekk klarlakken og polere opp igjen om det skal bli bra, eller levere dem inn til lakkering og gi f i blanke kanter på felgene.
 #439984  av Skogs
 
Hadde ikke tenkt på at det kunne ligge innunder klarlakker, det gir mening siden det virker håpløst å gnikke det vekk. Jeg får prøve å pusse med noe veldig fint papir da. Hvilken grovhet burde jeg begynne med? 1000 eller noe i den duren?

Det var Toyparts som tok seg av alt med importen. Jeg slapp å stresse med noe som helst. At de fant den bilen til den prisen synes jeg er helt utrolig. Men det viser vel bare hvor galne prisene her til lands er. Hvor mye tror dere en tilsvarende norskregistrert lhd i samme stand hadde kostet? 4-5 ganger så mye kanskje?
 #439986  av RuneÃ¥dl
 
Skogs skrev:Hadde ikke tenkt på at det kunne ligge innunder klarlakker, det gir mening siden det virker håpløst å gnikke det vekk. Jeg får prøve å pusse med noe veldig fint papir da. Hvilken grovhet burde jeg begynne med? 1000 eller noe i den duren?

Det var Toyparts som tok seg av alt med importen. Jeg slapp å stresse med noe som helst. At de fant den bilen til den prisen synes jeg er helt utrolig. Men det viser vel bare hvor galne prisene her til lands er. Hvor mye tror dere en tilsvarende norskregistrert lhd i samme stand hadde kostet? 4-5 ganger så mye kanskje?
Du kan også bruke malingsfjerner på kanten, for så våtslipe med fint pussepapir. Også bruke autosol eller annen metalpolish for å få det blankt igjen! :)
 #440091  av Skogs
 
Da har jeg hvert ute og pusset litt på felgene, det kommer til å bli mye arbeid å fullføre alle ser jeg. Jeg prøvde med 120, 240 og 400 papir. Best resultat fikk jeg fra 240. Så kan jeg pusse over med et litt finere papir senere.
Her er utgangspunktet:
Bilde

Takket være litt dårlig lys og mobilkamera, så ble resultatet jevnt og fint:
Bilde

Direkte sammenligning med bedre lysforhold, vanskelig å komme til der eikene er:
Bilde

Jeg vil være forsiktig så jeg ikke kommer til skade for å pusse ned noe av gråfargen, den er virkelig pen synes jeg:
Bilde

Bør jeg legge klarlakk på når de er ferdigpusset?
 #440096  av ArildM
 
Enten legge på klarlakk eller å jevnlig pusse med feks Autosol?