TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vurderer Celica t18, men...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #53816  av ToyBoy

Som topicen sier har jeg lenge vurdert en Celica 90-93 modell.
men etter å ha lest i forumet synes jeg det går igjen en del tråder som: giringa er gåen, sync'en er gåen, hjullagerne er ødelagte, motoren er blåst etc... ikke akkurat så oppmuntrende. det jeg lurer på er om dette er feil som følger ALLE celicaer, eller bare CS og GT4? om jeg kjøper celica blir det vanlig 2liter, trenger ikke mer (selv om jeg ikke venter å finne mye forståelse fra dere akkurat på det punktet ;) )

Konklusjon av spm blir da, er celica en driftssikker bil om man ser bort fra "morro"-utgavene?

også, hvordan er det med rust?

#53819  av vegar85

jeg har kunn hatt problemer med hjullager på min. veldig bra bil syntes jeg. kjøper du en cs og skrur opp turbotrykket til 1bar kan du ha det veldig morro!!!

#53820  av Kaizern

Hei!

Har 1,6 liters utgaven, har ikke hatt noen problemer. Men vurderer å selge grunnet overgang til noe "større" :lol:

Så hvis du er interresert i en 1,6 liters utgave, så send meg en PM ;)

#53822  av ToyBoy

Beklager kaizern, men er nok kun interessert i en 2liter.. ikke blir det CS heller.
så derfor er jeg ute etter så mange erfaringer som mulig?

#53834  av Speeder

Nå må du huske på att det er fordi noe er galt att folk legger inn en post. Det gjelder nok langt fra alle celica`r. Man poster jo ikke hvis ingenting er galt :wink:

#53837  av ToyBoy

sant nok. men nå har altså alle som er fornøyde med bilen sin muligheten til å skryte litt av den i denne posten da :wink:
er jo ute etter all slags tilbakemelding, både positiv og negativ.

#53857  av CelicaGT

Ein eg kjenner har hatt mk5 celica 2,0gti i tre år, og har ikkje hatt noke problem med den. HAn har fulgt servicer og kunn skifta slitedeler. Han er storfornøgd

#53901  av @lpher

Jeg hadde min 1991 modell ST182....i over 5!!!! år :D Den beste bil-investeringen jeg noen gang har gjort ihvertfall :D ...i den grade ett bilkjøp kan være det :)

De KAN begynne å bruke noe olje når de blir gamle...MEN...dette er mest ett irritasjons-moment...ingenting som eksploderer på sikt eller noe slikt :D El.antenna må du regne med å skifte på en såpass gammel bil..om den ikke allerede er skiftet (200,- til 300,- for delen på Toyota :) )

De starter og går...uansett vær og føre :) Sett på den skikkelige vinterdekk så kan den matche de fleste FWD eller RWD bilene i fremkommelighet :D Starta min i nesten minus 50 en gang jeg....DET hørtes ikke godt ut...MEN den starta og gikk helt fint den...mens splitter nye MB...Audi...og whatever....sto ALLESAMMEN i telefonkø hos Falken/NAF for å få starthjelp! LOL :D Der sto jeg med min 10 år gamle Toyota...DET var gøy det! :D

Likeledes...kjenner heller ikke til noen FWD-biler som ligger så bra på veien som denne :)

EXELLENT bil å få til god-lyd i er det også :)

Det her var ihvertfall det jeg kom på i farten :D Anything else you wanna know? ..just say the word :D

@lpher

#53902  av ToyBoy

Denne bilen høres bare mer og mer ut som et godt valg :D
Dette er noen flere ting jeg lurer på (sikkert mer jeg vil vite også, men kommer ikke på det i farten).
Hvilken prisklasse ligger forsikringen?
hvor mange utgaver er det av karosseriet?
er det riktig at 2literen kommer både som 8v og 16v?
hva er grunnen til at den begynner å bruke olje?

Hvis dere har tips til ting å se etter på en bil som tilsier at jeg burde holde meg unna den, så vil jeg gjerne vite det også?

#53906  av chris

2 literen er vel bare som 16v såvidt jeg vet. det er akkurat samme motoren som sitter i mr2 mk2, såkalt 3S-GE. de kan begynne å bruke litt olje etterhvert, men det har ingenting å si, annet enn at man kanskje må etterfylle litt av og til. Er ikke uvanlig på gamle biler det :)

at motoren blåser kan jeg ikke si at jeg har hørt noen tilfeller av.

det er solide biler, og en av de beste fwd-bilene som er å kjøre synes jeg.
For å si det sånn.. det er 11-13 år gamle biler, så man må jo nesten regne med å av og til skifte en slitedel. sync-ringer i girkasse er en sånn del. hjullager er også en sånn del. antenna (som @lpher snakker om) er også en sånn del. LITT må man alltid regne med, uansett bilmerke.

jeg kan trygt anbefale et sånt kjøp. bare let litt nøye, så du ikke går på en smell med å kjøpe en som er halvt ihjelkjørt av en eller annen unggutt som ikke har peiling på hvordan man behandler en bil.

#53911  av ToyBoy

takker alle for gode og informative svar!
og synes prisen på antenna var latterlig billig i forhold til andre biler, så håper at det gjelder det meste av delene :)

men noe som fortsatt bekymrer meg er hvordan det blir med forsikring.
er nødt til å ha den på meg selv, og har bare 20% bonus :oops:
og det er ikke like greit å kombinere alle bilutgiftene med leilighet og greier....

bra at fwd egenskapene får skryt også da, siden jeg liker fwd best ;)

#53916  av chris

ToyBoy skrev:takker alle for gode og informative svar!
og synes prisen på antenna var latterlig billig i forhold til andre biler, så håper at det gjelder det meste av delene :)

men noe som fortsatt bekymrer meg er hvordan det blir med forsikring.
er nødt til å ha den på meg selv, og har bare 20% bonus :oops:
og det er ikke like greit å kombinere alle bilutgiftene med leilighet og greier....

bra at fwd egenskapene får skryt også da, siden jeg liker fwd best ;)
tror det beste er å ta en liten ringerunde til diverse forsikringsselskaper. har god erfaring med Gjensidige (som jeg har funnet ut er i gjennomsnitt billigst på mr2), men er jo ikke sikkert du kommer frem til at det er best. ring litt rundt, hør hva de har å tilby av priser.

er en av få biler med fwd som jeg liker. personlig er jeg sånn "lenge leve rwd-person" :P

#54091  av @lpher

ToyBoy skrev: Denne bilen høres bare mer og mer ut som et godt valg :D
Den ER ett godt valg! Period! :D
ToyBoy skrev: Hvilken prisklasse ligger forsikringen?
Endel år sia jeg hadde min..så det betyr vel lite i dag....men jeg hadde rundt 6000,- i året...med 12K km....full kasko...leiebil...etc.
ToyBoy skrev: hvor mange utgaver er det av karosseriet?
ToyBoy skrev: er det riktig at 2literen kommer både som 8v og 16v?
Om du tenker på Celica generellt så har du:

mk4 - 1986 - 1989
mk5 - 1990 - 1993
mk6 - 1994 - 1999
mk7 - 2000 ->

Eller om du tenker generelt på mk5....så var det noen få kosmetiske endringer i 1992...på både STi, GTi og GT4 :)
ToyBoy skrev: hva er grunnen til at den begynner å bruke olje?
Det...må noen andre svare på tror jeg :D
ToyBoy skrev: Hvis dere har tips til ting å se etter på en bil som tilsier at jeg burde holde meg unna den, så vil jeg gjerne vite det også?
Jeg kommer ikke på EN ENESTE grunn til å holde seg unna dem ihvertfall :D Det måtte i tilfellet være om du kommer over littegranne mere penger og kan kjøpe en nyere en? LOL :D

@lpher

#54093  av chris

@lpher skrev:
ToyBoy skrev: er det riktig at 2literen kommer både som 8v og 16v?
Om du tenker på Celica generellt så har du:

mk4 - 1986 - 1989
mk5 - 1990 - 1993
mk6 - 1994 - 1999
mk7 - 2000 ->

Eller om du tenker generelt på mk5....så var det noen få kosmetiske endringer i 1992...på både STi, GTi og GT4 :)
åssen klarte du å få til det svaret på det spørsmålet der? :P hehe :D

#54097  av ToyBoy

Takk for mye info @lpher :D

når jeg spurte om karosseriet tenkte jeg egentlig bare på mk5, og om den kom i flere utgaver? vet jo at 4x4 er litt bredere bak, men kommer den feks i en sedan/coupe? har hørt det, men jeg kan ikke huske å ha sett det :?
er det '92 endringene som gjør at noen har "stripete" blinklys bak, og noen har glatte?