TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mk3 trouble......

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #53973  av k_one

jeg kjøpte min mr2 mk3 2001 modell i fjor hos toyota drammen.
den var tidligere eid av en ansatt hos toyota norge, og jeg regnet med at det da burde være en bil som var godt tatt vare på. alle servicer er fulgt, og jeg er egentlig veldig veldig fornøyd med bilen, men jeg syntes jeg har hatt mye små problemer med den og lurte egentlig bare på om noen har vært borte i det samme?
1. ved skifte til vinterdekk(ca 1 mnd etter kjøp) røk en hjulbolt på venstre bakhjul. ble byttet(garanti)
2. ved 60000 km service(den hadde gått 56000 når jeg kjøpte den) så ble bremser skiftet(også garanti) er dette normalt eller 60 k ?
3.når jeg så fikk den tilbake var det lysdioder i dashbordet som plutselig ikke fungerte(sikkert bare slurv fra verkstedet) men da jeg tok det opp med de så de at de skulle fikse det ved neste service(dvs 75k) er det ikke litt dårlig service å si at jeg må leve med en feil de har forårsaket i 15000 km?
4. var innom toyota drammen igjen for ca 2 uker siden for å bestille meg alle verkstedhåndbøkene(som forøvrig koster en liten formue!) og nevnte at jeg syntes bilen hadde brukt forunderlig mye olje siden 60k service(har nå gått ca 66k) og svaret hans da var at, ja 1ZZFE motoren hadde det vært en del problemer med både i corolla,celica og mr2. motoren har visstnok dårlig lufting og det blir derfor koksbelegg i sylindrene(eller noe sånt) som resultat av det har toyota utvidet garantien på selve motorblokken til 5 år, og han bestillte ny til meg der og da og denne blir byttet på garanti!!dette gjorde de uten så mye som en gang gå ut å se på bilen min. det er jo i og for seg bra, men det er litt alarmerende at en blokk med stempler,råder,veiv osv må byttes etter litt over 60 k!er det det noen andre som har måttet gjøre dette??hvis ikke så anbefaler jeg dere å dra til nærmeste toyota dealer å få dette på garanti så før bilen din blir for gammel!(den nye 1ZZFE motoren skal være oppgradert slik at det ikke skjer igjen)
6. som om ikke det var nok så har girkassen begynt å bli vrang de siste ukene. ved nedgiring til 4. gir blir det en del skrangling og skraping og i 2.gir skjer det nesten hele tiden både på opp og nedgiring. kun etter at bilen har blitt varm, og mest på nedgiring,men det høres ut som om girkassa skal falla av!!! har gjort typiske "sluretester" og det virker ikke som om det er noe galt med clutchen...noen som har noen ideer her???
bortsett fra det er jeg kjempefornøyd med bilen.....beste kjøremaskinene jeg noen gang har hatt....umulig å kjøre en tur uten å glise fra øre til øre,uansett fart!:)

#53977  av CrazyKnight

Wow...
Jeg kjøpte også min MK3 fra importøren. (Henrik Bauman, markedsdirektør eller noe i Toyota Norge)
Bilen hadde i fjor da jeg overtok den gått 12500 km, og var meeeeget pen invendig. Utvendig, derimot, hadde den en hel haug med riper og lakkskader. Ikke store greiene, (bortsett fra noe inder fangeren bak) så det meste gikk å rubbe ned. Så etter litt iherdig innsats, og en bitteliten tur til lakkereren, var den som ny. Men den var heldigvis ikke vinterkjørt da. Hadde stått på et innendørslager hver vinter. :-)
Men jeg vil ABSOLUTT si at det var ELENDIG service fra et verksted om at de ikke ville fikse led'ene før ved neste service. For alt de vet, kan det jo hende du ønsker å bruke noen andre til den servicen, og de gidder ikke jobbe gratis for å rette opp en feil andre har gjort. Så der hadde jeg nok ikke gitt meg, gitt...
Men det er interessant det du sier der, ang motoren, og garanti, osv. Det må jeg jammen sjekke litt opp. Min har jo "bare" gått 25000 km, men jeg er jo ikke interessert i at noe skal skje når jeg har doblet antall km heller....

CK

#54001  av laas

Angående 5) så kan det være snakk om selveste spøkelset som hviler over alle MR2 mk3er - prekatalysatorforskyldt motorhavari. Mye olje-spising er et symptom på startfasen av motorhavariet. 60000km er den typiske kjørelengden problemet oppstår på (40000 miles).

For å finne ut av om det er det må du inspisere prekatalysatorene dine. Om de har begynt å bli nedbrutt så får du bare kjøre på til motorblokken ikke går lengre og få erstattet motoren. Når motoren er byttet må du få ut prekatalysatorene med en gang så ikke den nye motoren blir herpet opp også - det er ikke sikkert Toyota-gutta en gang bytter ut prekatalysatorene med nye prekatalysatorer en gang skal man tro Spyderchat.

Gå på forumene på http://www.spyderchat.com og søk på "pre-cat" og du vil ha en dag med lesestoff om akkurat dette. Hvordan du inspiserer dem, hvordan du fjerner dem, hvor håpløs Toyota er når det gjelder akkurat dette problemet osv.

Når du får ny motor bør du forresten kjøre den inn med en gang med full belastning istedenfor den gode gamle ikke-over-3000-rpm-innkjøringen som man blir anbefalt. Les http://www.edmontonroadracing.com/Tech_ ... Break%20In for info om hvorfor.

Lars J
 #56882  av Kjelli

Gjelder disse probleme alle mk3? Også fra 2003 modellene?
 #56921  av laas

Kjelli skrev:Gjelder disse probleme alle mk3? Også fra 2003 modellene?
Tror nok det.

De nyeste har vel muligens 1ZZw75 motor istedenfor 1ZZw30? Husker ikke om det er registrert noen motorhavarier med w75 ennå, eller årsmodellen når MR2 mk3 gikk over til w75 om den i det hele tatt har gjort det? Skal i alle fall være minimalt med endringer i w75-motoren som vil påvirke precat-nedbrytingen om teoriene bak motorhavariene på SpyderChat er riktige.

Lars J

#56932  av CrazyKnight

Du som har oversikten, (håper jeg da! :wink: ) hva er forskjellene på 1ZZW30 og 1ZZW75?

CK

#57012  av laas

CrazyKnight skrev:Du som har oversikten, (håper jeg da! :wink: ) hva er forskjellene på 1ZZW30 og 1ZZW75?

CK
Er veldig usikker på hva det gjelder - fant ut at det het ZZW30, og jeg vet ikke om den betegnelsen gjelder motoren eller hele bilen. Uansett, det jeg mener å huske er at 1ZZ-FE-motoren har fått endret litt på noen oljekanaler e.l. (kanskje pumper også) inne i blokken, men jeg har ikke peiling.

Lars J

#57169  av k_one

Betegnelsen du snakker om ZZW30 er bil modellen.
Motoren heter 1ZZFE
Så vidt jeg vet så heter modellen fortsatt ZZW30???Jeg har iallefall ikke vært borti noen ZZW75....

#57170  av bose

Kan det være de går over til 2ZZ blokka? samme blokka brukes i t-sport (da med GE topp) motoren. er jo samme 1.8L volumet.
Dask meg hvis jeg er helt på viddene nå

#57196  av k_one

jeg tviler sterkt på dette, i og med at 2ZZFE er en helt annen motor i utgangpunktet(selv om det kan virke som den samme pga volum og navn osv) Kam, ventiler, boring/slaglengde, elektronikk og innsprøytning er helt forskellig fra 1ZZFE.
Men, i og med at jeg skal bytte motor 8 september så kan man jo alltids håpe!!hehe :wink:

#57284  av Erlend

Mener å huske at jeg leste en nyhetsmelding rett etter at den nye revisjonen til ZZW30 kom, hvor de også hadde revidert motoren - og dermed fikset en del småting, helt sikkert også dette problemet dere prater om. Så helt nye mk3er skal være mer eller mindre problemfrie.

#57287  av laas

k_one skrev:jeg tviler sterkt på dette, i og med at 2ZZFE er en helt annen motor i utgangpunktet (selv om det kan virke som den samme pga volum og navn osv)
2ZZ-GE

Lars J

#57305  av laas

Lest opp om dette siden jeg ble så forvirret.

ZZW30 er som antatt hele MR2 mk3-bilen.

Når det gjelder 1ZZ-FE-motorene så virker det som om de forskjellige motorene fordeler seg som følger. Her er alt bare hear-say, og det var lite data å hente om Europa og Japan.

USA: 1ZZ-W75, 1ZZ-K75, 1ZZ-KW
--- SMT-modeller har E på slutten ("electric"?)
Europa: 1ZZ-W52Q
--- SMT: 1ZZ-W52EQ
--- W52 = transmission type, Q = LSD
Japan: 1ZZ-W10

Det virket ikke som om de forskjellige USA-motorene kom an på årsmodell. Ser også ut som om LSD har vært standard i Europa hele tiden, mens det ble introdusert i USA først i 2003. Denne hadde jeg lurt på lenge. Kunne ikke forstå at min 2002 ikke skulle ha LSD - den sladder jo så bra.

Lars J

#57318  av jan-erik

laas skrev: Det virket ikke som om de forskjellige USA-motorene kom an på årsmodell. Ser også ut som om LSD har vært standard i Europa hele tiden, mens det ble introdusert i USA først i 2003. Denne hadde jeg lurt på lenge. Kunne ikke forstå at min 2002 ikke skulle ha LSD - den sladder jo så bra.
Stemmer nok at euro modellene har LSD ja, iallfall av det jeg har lest meg til på Spyderchat.

Ellers så hadde vel ikke dette vært mulig så bra kanskje: http://mail.adb-partner.no/MR2/Burning% ... %20MR2.avi (Save Target as)