TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Corolla E10 - BlÃ¥bæra

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #445219  av ArildM
 
Da ble det ny pendlerbil etter mange mnd med spekulering, så falt (selvfølgelig) valget på noe enkelt, driftsikkert og Toyota da :wink:






Damekjørt i hele sitt liv i møre et sted, gått 158000, eu ok til 2016, og overraskende lite rust :)
For 15 laken ble hærligheten min, og med sin motorsterke 1,3l 4EFE motor og 5tr girkasse ble det en storveis oppdatering i forhold til Carinaen min :)

Første helga gikk med på å flytte over felgene fra Banditten, i all hovedsak for å se hvordan 15x8 ET25 fungerte på denne bilen, men det ble jaggu fint jo :)


Nytt sett i samme størrelse er på vei fra statene, tanken er å sette på 185/55/15 piggfridekk på disse, så blir det en kurrant daily bil, som ikke subber, men samtidig ser pen ut :)

I samme slengen gikk jeg til verks med å understellsbehandle bilen, den har gått en sesong i trondheim, og det har rukket å bli mye brunt på overflatene inne i hjulbuen, men heldigvis gikk alt bort med stålkost, surfex og litt pussing. Hadde deretter på Brunox, etterfulgt av Wurth sin understellsbehandling på sprayboks, genialt enkel å ha på, og genial for å komme til krinker og kroker hvor man ikke kommer til med "tjærekosten/tectyl" :)

Til helga skal jeg i gang med stereoprosjekt, har noe småtterier jeg tenker å slenge sammen til et bra anlegg etterhvert. Snakket med Christian på Bilradiospesialisten, og han anbefalte meg et sett med slike komponenthøyttalere:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... &katid=649
Som skal erstatte disse skjønne originale papphøyttalerene fra Toyota anno 1994:


PS: Takk for gode priser og TS-ogn rabatten :)

Utover det blir det lagt opp skjult kabling, og gamleforsterkeren ( PLANET AUDIO VX6005 ) fra Smokey kommer til nytte når den skal drive komponentsettet og en slik subb jeg kjøpte av en kamerat for 500 spenn i sin tid:
http://www.snapdeal.com/product/pioneer ... -cm/651242

Skal tross alt tilbringe ca 1,5 time pendlertid i denne bilen hver dag, så da blir det greit å få littegrann golyd :)

Oppdateringer kommer, etterhvert som jeg gidder :)
Morsomt med en "daily" som ikke er 100% strøken som man bare kan kose seg med uten å være så utrolig redd for.
Håper jeg rekker en liten vask og en kjapp polering i helga, før vinteren setter inn :)
 #445274  av Myklebust
 
Denne blir nok kjekk å ha! Er kjempegreit å ha en bil man ikkje er redd for å bruke! ;) Støydemp i dørene :)
 #445347  av Sarlacc
 
Gratulerer :-)
Mye bil for pengene, der. En bil som starter og går hver dag året rundt er veldig kjekt å ha (sammenlignet med alternativene), og den der er nok en sånn.
 #445372  av ArildM
 
Kjørt på rundt 1500km på bilen så langt :) Turer og går som ei kule. Har nytt luftfilter og termostat liggende på hylla hjemme. Ellers skal jeg ta siste understellsbehandlinga til helga tenkte jeg. "Vinterfelgene" jeg fikk var så fine at jeg er usikker på om de blir vinterfelg eller ikke, må i så fall bli piggfritt sånn at jeg kan bruke de hele året :)
Går jevnt på 0,63-0,64 på mila på mine siste målinger, og flyter utrolig fint når man kjører i 90-100 i 5 giret.

Stereoen ble helt rå, mangler bare litt justering av diskanter og subben for å få det 100%. Har lastet ned hele samlingen med absolute music, så har litt å høre på på vei til jobb. DAB+ fungerer også utmerket, bedre dekning på det enn på FM radioen oppover på vei hjem.

Har også polert bilen, tydelig at dette trolig aldri har blitt gjort før, myyyyye myyye lakkstøv. Føltes som å polere sandpapir, men det ble ganske greit. Skulle kanskje ha clayet eller kjørt en god runde polering til før det blir 100%. Men godt å få ut litt støv og skitt fra lakken, ble jo blank som ei sol også nå :)

Gjenstående er å få montert stroppene for å holde fast rørsubben, få satt på plass hurtigkobling for subb, og lage meg en mer permanent holder for forstererkeren som nå bare ligger nede i reservehjulsbrønnen. Tanken er to stropper med klips og hurtigkobling som holder subben, slik at den er enkel å ta ut når man trenger fullt bagasjerom.

Ellers er jeg rett og slett knallfornøyd med bilen, akkurat hva jeg ønsket meg :)

Skal slenge opp bilder når jeg en gang får tia. Må prøve å få ferdig arbeidsdagen i dag, dra til Sverige og møte Knut for å hente Smokey, så kjøre den 2 timer til sin vinterlagring, så kjøre hjem 1 time, og så kjøre nedover 1 time til vinterlagringa med Banditten, og så kjøre hjem igjen i 1 time. Blir kanskje litt få timer i døgnet denne helga :lol: Håper på oppholdsvær sånn at jeg slipper å kjøre inn skitne biler på lagringa... :wink:
 #445378  av Myklebust
 
ArildM skrev:Har nytt luftfilter
K&N-filter? :D
ArildM skrev:Stereoen ble helt rå, mangler bare litt justering av diskanter og subben for å få det 100%.
Specs plz!
ArildM skrev:Ellers er jeg rett og slett knallfornøyd med bilen, akkurat hva jeg ønsket meg
Trur nok dette er flotte biler! Clarkson hater den jo intenst, så det er verdt å ha kun av den grunn! ;) Raskere enn Golf GTI frå samme periode? :D
ArildM skrev:Skal slenge opp bilder når jeg en gang får tia. Må prøve å få ferdig arbeidsdagen i dag, dra til Sverige og møte Knut for å hente Smokey, så kjøre den 2 timer til sin vinterlagring, så kjøre hjem 1 time, og så kjøre nedover 1 time til vinterlagringa med Banditten, og så kjøre hjem igjen i 1 time.
Off.. Vinteren kjem altfor fort no.. :(
 #445390  av ArildM
 
Nei, jeg vil ikke ha en db mer lyd fra motor en nødvendig her. Samtidig så er det vel tvilsomt at et K&N filter ville ha gitt noen merkbar effekt, uten å gå på bekostning av filtreringsevnen. På en måte deilig å slippe noe som helst motorlyd på en bil som man kjører 50-60 mil i uka med :)

SÃ¥ da ble det originalt filter + oljefilter + termostat fra Toyota, 768,- kroner for hele pakka. Synes det var billig jeg :)

Knipsa et par bilder med speilrefleksen etter at jeg polerte forrige helg, ellers tok jeg ingen bilder under monteringa av stereoanlegget. Men jeg demonterte halve bilen for å få det fint og skjult, så installasjonen er stealthy med unntak av diskantene i dashen, og subben i "bagasjerommet" :)

Vet ikke hvilken utgave Clarkson testet, men mulig 7afe utgaven er kjappere enn GTI fra samme tia? GTI fra samme tia var vel ikke akkurat det sprekeste VW har laget. E10 Rollaen har i alle fall utrolig lav egenvekt, oppheng og understell så ut som det var gjennomtenkt godt, med ganske store krengestag men myke dempere og fjærer? Så den krenger lite, men fjæringa samtidig er myk og behagelig, uten at bilen oppleves som en båt i svingene av den grunn.

Nei jeg angrer ikke ett sekund på dette kjøpet, deilig å kjøre, achkilles dekkene på 15x8" felgene er bare en rå kombo, så mye av kjøreegenskapene og følelsen av at bilen går på skinner ble med over fra MR2en, så denne felgkomboen er sterkt anbefalt :)
 #445393  av Myklebust
 
Får litt KP-vibber av bilen din :) Sikkert på grunn av fargen, men også at det er en ganske vanlig bruksbil, men likevel litt spesiell! Din med felgene og anlegg, og god polering kanskje? :D

Alt som minner om KP er gull i mi bok.
 #445401  av ArildM
 
KP vibber? :)
 #445402  av ArildM
 
Litt fra forrige søndag:

To som står i bakgrunnen og koser seg:


Etter en rask vask og polering:





Og noe nytt:

 #445405  av Myklebust
 
Ser bra ut! Med "KP vibber" så mente eg at den minner meg litt om Starleten eg hadde (KP62)! :)
 #445447  av ArildM
 
SÃ¥nn sett ja :) Takk takk :)

Fikk inn begge bilene i helga, så da er det greit med litt fokus på å få ferdig Corollaen 100% til vinteren til neste helg :) 5L surfex fra bilnerden kom også, så mulig jeg tar en siste sikkelig vask og polering før vinteren setter inn :)

Carinaen må også inn på ettergodkjenning denne mnd, har bytta forgasseren så håper verksted kan justere denne 100% så får jeg ha den som reserve i vinter, om det mot formodning skulle bli tull med Corollaen
 #445643  av Freebird
 
Helt topp pendlerbil dette. Mer driftssikkert blir det vel nesten heller ikke. Kanskje med unntak av Carina E?
Finfine mods hele veien også, jeg er helt med deg i at det er viktig å trives i bilen man bruker definitivt mest tid i gjennom uken. :)
 #445717  av inzane2012
 
Jeg blir ikke overraska om denna får seg en utenlands etterhvert og :) Ender vel opp med at må kjøpe deg ENDA en bil til siden denne blir for fin til å pendle i og :)
 #445727  av ArildM
 
Takker :)

Holdt på til klokka 2 en natt, bytta olje, bytta termostat, tok komplett understellsrens med en kombo av korrosol og surfex, tjukt lag med Brunox (omdanner overflaterust til metall-ish), og så et tjukt lag med Wurth sin understellsmasse på boks.
Var ekstreemt mye krinker og kroker i understellet på denne bilen bakerst, og det har aldri vært behandlet noe særlig. Heldigvis var rusta ikke grodd noe innigjennom og både skjermer og hjulbuer og restereunde understell skal kunnne være greit i mange år fremover, men hvem vet hvor mye saltet spiser :lol:

Har finjustert anlegget, spørs om det blir noen 6x9" i hattehylla etterhvert, mangler litt mellomtone for å få 100% golyd, men 95% fornøyd nå :) Gledelig at også DAB dekningen er mye bedre enn FM dekningen på vei hjem, så da kan jeg høre på radio hele veien hjem. Ellers har jeg lagt over komplett samling av Absolute Music på USB stick, så det skal ikke stå på musikken :)

Sindre på Tempe dekkservice ordna godpris på 185/55/15 piggfridekk, som sitter meget fint på 15x8 ET25 felgene, har ikke rota meg til å ta bilde, men jeg synes nyfelgene passa bra :) Har også kjørt litt med henger på bilen, blir mye 3-4 girs kjøring da på den stakkar 1,3L motoren, men det går overraskende fint siden hengeren er liten

Denne skal ikke til Latvia, lover :) Men det er jo jaggu meg en god bil da :oops:
Eneste bekymringen jeg har hver dag er om jeg klarer å komme meg under 0,6l på mila noen gang, men det spørs om gassfoten er litt for tung :mrgreen: Så langt er "rekorden" 0,63l :)