TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken drill anbefaler dere?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #446080  av ArildM

Etter å ha kjøpt meg hus ser jeg behovet for en skikkelig drill til å utføre forskjellige oppgaver i huset.
Har nå en billig Biltema "drill" som i og for seg har gjort nytten sin, men det er ikke lithium batteri, og drillen er tung og uhendig.

Har kikket på et par driller i dag:
https://www.komplett.no/bosch-drill-psr ... box/828605
https://www.komplett.no/ryobi-bor-skrut ... ab:reviews

Bare for å gi en indikasjon på ca hva jeg ser etter.
Priklasse 1000-1500 inkl evt frakt, men kan strekke meg litt lengre hvis det er verdt det.

Så, hva bør man gå for? Kan godt vente noen mnd hvis rette tilbudet dukker opp.
Kanskje det dukker opp noe bra på Januarsalg?
 #446083  av Makk

Vi bruker Bosch aktivt i anleggsbransjen, I tunneller for det meste, normal fantasi burde si de fleste at det er knalltøft miljø!

Dem går daglige skift på tilsammen 22 timer, i månedsvis.

Viss du kan, så kjøper du "blåbosch" og børsteløs modell, det bare varer for evig, å er du snill med dem å vedlikeholder dem litt med smøring å sånt, da varer dem enda lenger enn evig.

Og en megafordel : Bosch er dem eneste som IKKE skifter batteritype mellom hver serie verktøy dem kommer med, dvs om du knuser hele drillen, så kan du kjøpe ny drill standalone, å slippe å kjøpe ny lader/batteri, og vica versa.

GÃ¥ for bosch 18 volt!

Skulle du finne på og kjøpe deg slagdrill/bajonettsag/vinkelsliper/muttertrekker/Kuttere etc etc, ja så passer alle batteriene på alt bosch utstyret, dvs du kan kjøpe det løst å spare penger på å slippe og kjøpe et sett med lader/batterier på hver du finner på og handle.
 #446096  av Inz4ne

Makita har også det med at du ikke trenger å ha forskjellige batterier mellom forskjelig utstyr og at du kan bruke gamle batterier på nye driller. Jeg er hvertfall godt fornøyd med makitaen jeg har på jobben.
 #446102  av Sarlacc

Jeg har vel omtrent samme behov som deg, ligger bare noen år foran i løypa :-) Jeg har i årevis irritert meg over dårlige driller som alltid er utladet når jeg trenger dem.
Kjøpte en Bosch 18V med ekstra batteri etc. for et år siden, og er strålende fornøyd. Kommer til å utvide med flere Bosch verktøy som bruker de samme batteriene etterhvert.
Cirka en sånn koffert som den du linket til på Komplett, men jeg tror jeg betalte mye mer... Kanskje min er bedre? Who knows. Min heter PSR18.
 #446111  av David

på 18v makita har jeg drill, liten muttertrekker(350nm) stor muttertrekker(750nm) og vinkelsliper
jeg har også millwaukee 18v drill og liten muttertrekker

med mitt bruk dør makita batteriene etter ca 6 mnd, det har hittil ikke vært noe stort problem da selger gir meg stadig nye på reklamasjon, men jeg har bytta 6-7 batterier hittil. det eneste problemet som har oppstått er en gang da begge batteriene døde i løpet av samme helga jeg var ute på oppdrag på et race arrangement.

milkwaukee har jeg aldri hatt problemer med batterier, og iom at jeg har hatt milkwaukee utstyret lengst har jeg også gitt mest faen i dette og brukt det til grøvre arbeid jeg ofte har forventet at drill skulle dø som resultat. type borre med større type hullsag i rustfritt stål,etc.
disse tåler tydligvis mer da makita drill'en begynner å få antydning til slitasje mens millwaukee fortsatt er god som ny

bosch har jeg aldri hatt som trådløst utstyr, men generell dårlig erfaring med verktøyet de har på kabel(bortsett fra en varmluftpistol jeg er fornøyd med)

på kabel bruker jeg hitachi vinkelsliper, tidligere har jeg brukt så og si alle merker som er å få kjøpt i butikk i norge og stort sett har disse en levetid på 6-12mnd
hitachi vinkelsliperen har levd i minst 5 år, og den kosta 350kr på tilbud.

dersom jeg skulle kjøpt nytt trådløst verktøy idag ville jeg kjøpt hitachi om jeg var ute etter kvalitet og batteriindikator
dersom dette skal brukes ute i felt med regn,vann og slikt ville jeg vurdert panasonic da disse visstnok skal kunne brukes under vann
begge disse koster nok godt over hva du har budsjettert, men det hender det er tilbud, antagelig vil det være lønnsomt på sikt å kjøpe noe med bedre kvalitet om du tenker langsiktig.

husk å velg en med slagborr funksjon dersom dette kan være noe du har behov for. det savner nemlig jeg!
 #446116  av ArildM

Takk David, mye gode innspill og tips her.
Er alltid kvalitetsbevist, og legger gjerne i litt ekstra for å få en god vare som varer i mange år.
Nå er nok hobbybruken min ikke like hard som bruken din, men uansett er det kanskje også lurt å handle lokalt mtp reklamasjoner og garantispørsmål. Har jobbet såpass lenge innenfor elbransjen at jeg vet at det aller billigste styrer man alltid unna, men om man legger seg sånn midt på treet i forhold til pris ender man vanligvis opp med noe som er bra/greit.
 #446119  av Sarlacc

Etter min mening er drill og slagbor to ulike verktøy (jeg har et utvalg av begge typer)
Drillen må ha moment-instilling for bruk med bits (-kjøp en god bit-holder, det sparer du mye plage på) og være kraftig nok til å bore i eik.
Slagboren MÅ ha et justerbart 90° håndtak for godt grep og være sterk nok til å krafse gjennom granitt og annen dritt man finner i gammel betong...

Ellers så er mitt favoritt-verktøy Fein Multimaster, den er genial...
Bilde
 #446125  av ArildM

Tenker en liten og hendig drill med nok power til de fleste oppgaver, ellers har jeg en større drill med ledning som har slagborr og litt andre funksjoner (ser for meg at denne er grei til tyngre oppgaver) :)
Ellers så jo den saga der helt genial ut :)

Skulle ha lagt meg en topp 10 liste med must haves for hobbysnekker/mekanikern :)

SÃ¥ langt vet jeg i alle fall:
- Drill
- Kompressor
- Muttertrekker
- Høytrykksspyler

Ellers har jeg litt basic tools som stikksag, sirkelsag, boremaskin med ledning og mye anna greier.
Feinsag eller hva det heter hadde vært kjekt å ha da :mrgreen:
 #446127  av inzane2012

Farta rundt med 18v milwaukee drill når jeg var borte på Mantorp og hang opp lys, kraftig drill med skikkelig trøkk i. Hadde null problem med å både borre og skru i alt fra betong til metall :)
 #446129  av Sarlacc

Spikerpistol! Du legger aldri en list uten når du først har prøvd en :-) De elektriske er dyre, trykkluft-spikerpistol er billig.
En skikkelig bordsag/kappsag er også kjekt å ha. jeg ville ikke satt i gang et byggeprosjekt uten, uansett hvor lite det er.
Sjekk at de som selger bordsagen også har sagblad som passer, og kjøp evt. et par ekstra med en gang. Og pass fingra :-)
 #446139  av ArildM

Da har vi et par must have tools til på lista når jeg skal bygge garasje :)
- Spikerpistol
- Kappsag

Spikerpistolen faller vel tilbake på behovet for en god kompressor om man skal ha en trykkluft basert variant :)
Hvordan er behovet for spikerpistol kontra en skrumaskin som dette:

Er ikke skruer å foretrekke? Vet ikke hva som dekker hvilket behov osv. Skrumaskinen er kanskje vesentlig dyrere også?

Etter jeg monterte ny baderomsinnredning forrige uke fant jeg i alle fall ut at billig tung batteridrill, med dårlige bits og stjerneskruer er totaalt ubrukelig :oops: Fikk opp skapene, men tok dobbelt så mye energi og mye mer tid siden verktøyet var så dårlig.

Skal jeg sette opp garasje til sommern må nok det være litt utstyr etterhvert :)
 #446144  av David

hvorfor ikke elektrisk muttertrekker på batteri? så slipper du irritasjonsmomentet med å ikke ha stor nok kompressor? i tillegg slipper du dumme luftslanger. veldig praktisk verktøy.

du får pakketilbud på slikt, jeg kjøpte mitt hos tess. makita drill, liten muttertrekker og vinkelsliper 2 batterier og lader for 5000 inkl mva
såvidt jeg vet får du tilsvarende drill med slagborr funksjon, men den koster noe mer.

den lille muttertrekkeren er ikke kraftig nok til å løsne hjulmuttere så du må løsne med latmann først. den store typen klarer det fint.
jeg drar alltid etter med moment

en ulempe med makita er at det ikke finnes batteri nivå indikasjon

løse verktøy uten batteri og lader koster ikke mye, tror jeg ga 1500-2000 for den store muttertrekkeren
 #446145  av ArildM

Tnx igjen David :)
Ser for meg at elektriske muttertrekkere er alt for pinglete? Men som du sier om man løsner med latmannsarm først er det jo greit. Myye mer praktisk er det jo om man slipper slangene fra kompressor, uten tvil.
Skal sjekke innom den lokale tess foretningen og høre hva de har av pakketilbud :)
Kan godt legge i 5000,- hvis pakken inneholder mye verktøy til en bra pris, og det faktisk er proffe/halvproffe varer man kan ha en stund :)