TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hjul-lager bak pÃ¥ 91 celica gti....

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #55639  av ST182

har fått løs hele spindelen men sliter med å få av abs-tannhjulet som sitter på toppen.....

noen som har noen forslag?

her er noen bilder: Bilde

Bilde

kan være at den er skrudd fast, mulingens links, men jeg tør ikke ta i for mye værken riktig vei eller links.

en annen mulighet er at den er pressa ned, har også prøvd med avtrekker, men igjen så tør jeg ikke å ta i for mye..

den siste muligheten er at den er "fryst" på plass.... at det tannhjulet er lagt i fryser og det hjulagerdelen er varmet opp for så å bli satt sammen... håper ikke det for da er det omtrent umulig å få det fra hverandre.... har sett i verksted-boka (norske) men der står det ingenting om 91 med abs siden dette kun var på importbiler.

Kenneth

#55641  av memo

skal skifte hjullager framme selv snart, og de jeg snakker med påstår at du trenger spesialverktøy for å få dette til... det er nok presset på plass...

fattern som jobber på mekanisk verksted (ikke bil), sier at de varmes opp som du sier, for så å settes på, og dermed kjøles ned slik at de fester seg..

in any case... spørs bare om du ikke må til verksted med å få det gjort..

that said, de tar ikke mange kronene for å presse ut gammel og sette inn nytt hjullager..

#55647  av ST182

de forran har jeg bytta og det fiksa jeg fint selv.. har avtrekker og presse i garasjen :wink:

men den bak er helt anderledes... var en mekaniker fra toyota her i stad som mente at de bare bytta hele spindelen, sparte mye tid på det sa de selv om delen er dyrere enn bare lagret, så gikk det opp i opp siden de brukte mindre timer på jobben.... men iflg verksted-boka så står det forklart hvordan man skifter hjul-lager bak. men ikke hvordan du for fjerna den abs-tannhjul skiten. :evil:

det MÅ da være en måte å få av den skiten på? har de fått den på, så burde det jo være mulig å få den av igjen vel?

Uff den bilen gir meg magesår snart... hehe
Fant ut at enten krysset nederst på ratt-stammen, eller helle styre-snekka er gåent...uff...
Ny styresnekke koster 5000 ca uorginal med rabatter, toyota skal vel ha langt over 10.000 bare for delen....

håper det bare er krysset som er gåent...

menmen er jo en gammel bil så man må vel bare forvente at noe ryker etterhvert...

kenneth

#55654  av 2fast4u

Det stemmer at vi bytter hele navet/spindel på bilene med ABS, tar ca 10-15 min å skifte dette komplett.
Slipper også alt tullet med sentring av ABS-kamhjulet etterpå, kan risikere å ødelegge ABS-føler hvis hjulet kommer feil på.
Komplett spindel med nav koster ca 2.000.-
Hjullagersett til biler uten ABS koster ca 800.-
Stor prisforskjell, men sparer deg for masse arbeid og ergelser.
:wink:

#55668  av ST182

der var det jeg frykta..... :(
da er det jo bare å ringe toyota å bestille da...

takker for svar.

kenneth

#108668  av GT_rider

Seriøst gammel tråd,, men jeg spør alikevel. Går det an å stramme ett hjullager med litt slark i, altså stramme det slik at slarken blir mindre. Tenker da generelt for alle biler.

#108712  av 2fastgt4

hvis det er lageret som er slerkete så er svaret nei.hvis du strammer så hvil det gå varmere og ryke fortere.
Men hvis det er snakk om å etterstramme ett nytt lager(med riktig moment)er det greit.
Hender det går seg til litt med aktiv kjøring i svinger.

Har prøvd dette selv og det er muligens derfor bilen min har havna oppå en falkenbil med knekt endeledd på drivaksel to ganger.
blir desverre noe for varmt.

dette er bare min erfaring men tror ikke det er så langt unna sannheten.
 #109385  av Biggen

ST182 skrev:har fått løs hele spindelen men sliter med å få av abs-tannhjulet som sitter på toppen.....

noen som har noen forslag?

her er noen bilder: Bilde

Bilde

kan være at den er skrudd fast, mulingens links, men jeg tør ikke ta i for mye værken riktig vei eller links.

en annen mulighet er at den er pressa ned, har også prøvd med avtrekker, men igjen så tør jeg ikke å ta i for mye..

den siste muligheten er at den er "fryst" på plass.... at det tannhjulet er lagt i fryser og det hjulagerdelen er varmet opp for så å bli satt sammen... håper ikke det for da er det omtrent umulig å få det fra hverandre.... har sett i verksted-boka (norske) men der står det ingenting om 91 med abs siden dette kun var på importbiler.

Kenneth
Hvis jeg forstår deg riktig, så snakker du om tannhjulet som sitter på baksiden av lagerhuset/lageret.

Dette tannhjulet er bare klemt på, og med den riktige avtrekeren glir den rett av. Gjorde selv på begge sider på min bil uten store problemer! Du kan også bruke strammemutteren til lageret (under abs tannhjulet) til å trekke ut tannhjulet. Men den kommer ikke helt ut, så bruk ett eller annet til å shimse mellom tannhjul og mutter for å få trekt tannhjulet helt ut.

Sørg for å bytte pakning(oringen) mellom lagerhuset og hjulopphenget og strammemutteren til lageret. Denne er "klinket" inne i et spor i lagerakslingen og blir som regel ødelagt under demontering. Kan også være en fordel å smøre skruene til lagerhuset inn med kobberpasta ved montering, for de har en tendense til å sette seg.
Vedlegg
bakhjullager.jpg
bakhjullager.jpg (20.62 kiB) Vist 541 ganger

#109390  av Biggen

Beklager.... gammel tråd..... Kanskje litt i det seneste laget....! Men bedre seint enn aldri... eller ....no.....??! :shock: