TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• lyd/varmeisolasjon i mk3

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #55648  av k_one

noen som har noen erfaring med å fjerne lyd/varmeisolasjonen i motorlokket på en mk3??
overlever lakken dette eller vil den falme og begynne å sprekke?
i tilegg, hva med coveret som ligger under "rillene" i motorlokket, kan dette fjernes uten noen større komplikasjoner eller vil dette resultere i for mye vann/etc i motoren? kunne tenkt meg å fjerne dette både pga av utseendemessige grunner og lydmessige grunner....

By the way, noen som har noen tips om innsug/luftfilter som gjør seg i en mk3?

#55676  av MrSpyder

Vet det er maaange som tar av coveret under rillene for å få
bedre lufting til motoren, uten noen alvorlige bivirkninger.
Tror det eneste problemet noen hadde hatt var litt misfarging
av eksosmanifolden når det regnet ned på den når den var
varm. Men du har vel sikkert varmeskjoldet på uansett.

Jeg har PPE's luftinntak, og er kjempefornøyd med det.. Det
bruker et Apexi filter, går rett fra motoren og ut bak batteriet,
og suger rett fra venstre side-inntak. Ga mye tøffere lyd, og
når jeg satte på PPE's manifold og katalysator ble lyden enda
grommere.

Dette er min første posting her forresten, så "Hei Hei Allesammen!"

#55695  av k_one

"heihei" :D
hvor har du kjøp luftinntak og filter??
har du noen erfaring med fjerning av katalysator på mk3??
jeg har akkurat fått kjøpt verkstedhåndbøkene og funnet ut at det er ikke mindre en 4 stk katalysatorer på mk3'n.Det MÅ jo ha en del å si på effekten....men det ser ut til å være enkelet å bytteut disse med rette rør.......

#55697  av jan-erik

MrSpyder skrev:Vet det er maaange som tar av coveret under rillene for å få
bedre lufting til motoren, uten noen alvorlige bivirkninger.
Tror det eneste problemet noen hadde hatt var litt misfarging
av eksosmanifolden når det regnet ned på den når den var
varm. Men du har vel sikkert varmeskjoldet på uansett.

Jeg har PPE's luftinntak, og er kjempefornøyd med det.. Det
bruker et Apexi filter, går rett fra motoren og ut bak batteriet,
og suger rett fra venstre side-inntak. Ga mye tøffere lyd, og
når jeg satte på PPE's manifold og katalysator ble lyden enda
grommere.

Dette er min første posting her forresten, så "Hei Hei Allesammen!"
Først av alt velkommen hit :-)

Når det gjelder motorlokket og få bedre lufting til motoren så regner jeg du mener bedre utlufting til motoren. Varmen går ut av det dekslet. Har selv ikke gjort noe med luftinntaket, men vurderer ulike alternativer. Du får legge ut noen bilder av løsning din, samt vidoe med lyd eller bare en mp3 fil.

Hvor bor du forresten? Du kan legge til location under profilen din. Greit å vite om man har bekjente MK3-ere i nærheten av seg :-)

#55703  av k_one

har du fjernet lokket for bedre utlufting jan-erik??

#55716  av MrSpyder

k_one skrev:"heihei" :D
hvor har du kjøp luftinntak og filter??
har du noen erfaring med fjerning av katalysator på mk3??
jeg har akkurat fått kjøpt verkstedhåndbøkene og funnet ut at det er ikke mindre en 4 stk katalysatorer på mk3'n.Det MÅ jo ha en del å si på effekten....men det ser ut til å være enkelet å bytteut disse med rette rør.......
Hmm.. Har funnet bare tre katalysatorer jeg.. to av dem forsvant
når jeg byttet til PPE manifold, den siste store ble byttet ut med
en liten lekker sak.

Alt kjøpt fra http://www.ppeengineering.com , greie folk og god service..

De har et "header and downpipe" alternativ som gjør at du blir
kvitt alle katalysatorene, og får.. hmm... var det 11 hester
ekstra? Men da må du skru på det originale før eu-kontroller..

Du har alle tre verkstedbøkene? Jeg kjøpte en av dem, "body and
chassis" tror jeg den het, og har vært til god hjelp. Hvis du har
den som omhandler motoren kan du kanskje hjelpe meg å finne
ut av noe..
Sist redigert av MrSpyder den 09 aug 2004 17:56, redigert 1 gang totalt.

#55717  av jan-erik

k_one skrev:har du fjernet lokket for bedre utlufting jan-erik??
Nei har ikke gjort det. Mulig det har en effekt, men vil tro du bør sette på vifter i tillegg kanskje. Er nok mye viktigere om bilen hadde hatt en turbo motor, og da med tanke på langvarig belastning ved f.eks banekjøring. Da vil oljen nå veldig høye tempuraturer og sjansen for både turbo og motorhavari er større. Bilen min har gått noen km på bane for å si det pent :-) , og det eneste som har skjedd er at en lamba sonde / o2 sensor som høyst sannsynlig røyk grunnet for mye varme over lang tid. Den røyk på 3. dagen med banekjørikng på ACR :-( . Ellers pleier jeg å sette opp motorlokket etter kjøring for å få kjølt ned motoren hurtigere. Om det er noe vits vet jeg ikke, men føles litt bedre for sjelen når man har pisket sin kjære rundt banen runde etter runde :)

#55720  av MrSpyder

jan-erik skrev:
Først av alt velkommen hit :-)

Når det gjelder motorlokket og få bedre lufting til motoren så regner jeg du mener bedre utlufting til motoren. Varmen går ut av det dekslet. Har selv ikke gjort noe med luftinntaket, men vurderer ulike alternativer. Du får legge ut noen bilder av løsning din, samt vidoe med lyd eller bare en mp3 fil.

Hvor bor du forresten? Du kan legge til location under profilen din. Greit å vite om man har bekjente MK3-ere i nærheten av seg :-)
Takk for det..

Ja, mente utlufting... vet det er mange på spyderchat som har tatt
dette dekselet av, men jeg har det foreløpig på fordi jeg ennå ikke
har blitt enig med meg selv om det er penest av eller på..

Har oppdatert profilen så, så som du ser bor jeg i Stavanger.. Har
hilst på "MR2turbo" når han delte ut ts-ogn-rekrutterings-lapper på
ei utstilling her i distriktet, men det er vel egentlig mitt eneste møte
med MR2-miljøet.. :)

Har et kamera på vei fra komplett, når det omsider dukker opp skal
jeg prøve å få lagt ut noe..

#55755  av CrazyKnight

Hei, MrSpyder, og velkommen. Kult med flere MK3 eiere her!! :-)
Jeg har selv bestilt Apexi-inntaket fra PPE, men siden jeg er på ferie, har jeg bedt han å ikke sende det ennå, slik at jeg ikke risikerer at det blir returnert, om jeg ikke er hjemme for å hente det. Men jeg gleder meg til det kommer.
Har også vurdert downpipe og header fra PPE, men måtte begrense innkjøpene mine litt... He he... Men jeg monterte Team Moon eksosen i dag, og det ble utroooolig mye grommere enn originalt!!
Jeg har heller ikke gjort noe med motorlokket, og ser vel egentlig ingen grunn til det heller, ennå. Hvis ikke jeg finner noe som ser knalltøft ut da. Har jo ikke turbo eller noe heller, så...
Hvilken farge er bilen din, og hvilke mod'er har du gjort?

CrazyKnight

#55762  av k_one

jeg har heller ikke fjernet dekselet enda, men det klør litt i fingrene....
har liksom for meg at lyden blir grommere hvis dette er borte....men jeg er litt redd for at vann skal ta knekken på motoren....vet ikke helt..hehe
:wink:

#55763  av k_one

MrSpyder:

Det sitter 2 katalysatorer i downpipen, og en liten rett før den store, så når du byttet ut din så byttet du faktisk alle 4!
Hvis du også byttet til cold air intake så skal du i praksis få 15hk mer på hjulene, hvor mye hadde det å si syntes du?? og er det verdt prisen??(syntes 12600,- er litt mye for det....)
og ja, jeg har alle bøkene så bare spør vei! :P

#55784  av MrSpyder

CrazyKnight skrev:Hei, MrSpyder, og velkommen. Kult med flere MK3 eiere her!! :-)
Jeg har selv bestilt Apexi-inntaket fra PPE, men siden jeg er på ferie, har jeg bedt han å ikke sende det ennå, slik at jeg ikke risikerer at det blir returnert, om jeg ikke er hjemme for å hente det. Men jeg gleder meg til det kommer.
Har også vurdert downpipe og header fra PPE, men måtte begrense innkjøpene mine litt... He he... Men jeg monterte Team Moon eksosen i dag, og det ble utroooolig mye grommere enn originalt!!
Jeg har heller ikke gjort noe med motorlokket, og ser vel egentlig ingen grunn til det heller, ennå. Hvis ikke jeg finner noe som ser knalltøft ut da. Har jo ikke turbo eller noe heller, så...
Hvilken farge er bilen din, og hvilke mod'er har du gjort?

CrazyKnight
Hei!

Bilen er en sort 2002 modell.. Jeg har følgende mods: TRD Sportivo,
TRD Member braces, TRD front strut, Corky antiflex, Mongo wind-
deflectors, PPE header & cat, PPE intake.. Uhm.. J-spec front badge,
.. det er det jeg kommer på i farten..

#55786  av MrSpyder

k_one skrev:MrSpyder:

Det sitter 2 katalysatorer i downpipen, og en liten rett før den store, så når du byttet ut din så byttet du faktisk alle 4!
Hvis du også byttet til cold air intake så skal du i praksis få 15hk mer på hjulene, hvor mye hadde det å si syntes du?? og er det verdt prisen??(syntes 12600,- er litt mye for det....)
og ja, jeg har alle bøkene så bare spør vei! :P
Supert, kanskje du kan hjelpe meg å finne ut hvilket moment jeg
skal bruke når jeg strammer boltene på dette bildet:
http://www.spydermagazine.com/2002/Jan/ ... orti59.jpg
?

Tipper det står i den om motoren, for du må løsne denne "rear
cross member" når du skal ha ut motoren.. Vet ikke hva det
heter på norsk, men det er den breie greia som nedre motor-
feste er festet i (hvis jeg ikke husker het feil)..

Hmm.. Jeg syns jeg har fått igjen nok for pengene til at jeg er
fornøyd med samtlige av mine mod-innkjøp.. Har gjort noen
få målinger med en G-tech, og ser vel en forskjell på 5-10
g-tech-hester etter ppe-installasjonen. Disse g-tech'ene er
ganske vanskelige å forholde seg til dog, for resultatene er
utrolig vær-avhengige..

Manifolden byttet jeg vel først og fremst for å kunne slippe å
ha mareritt om pre-katalysatorer som kollapset og herpet
motoren, eventuelle ekstra hester er bare en bonus. Dessuten
er det jo utrolig tilfredstillende å ha montert på slike ting selv,
ihvertfall for en nerd som meg som aldri har hatt mekke-
tendenser før..

Jeg rettferdiggjør alle innkjøpene mine overfor min samboer
med at "jeg sparer jo _sinnsykt_ mye på å installere dette
selv".. Og det har hun gått med på til nå.. :)

#55789  av laas

k_one skrev:jeg har heller ikke fjernet dekselet enda, men det klør litt i fingrene....
har liksom for meg at lyden blir grommere hvis dette er borte....men jeg er litt redd for at vann skal ta knekken på motoren....vet ikke helt..hehe
:wink:
Jeg har fjernet fettpanna under motorlokket og satt inn gitter fra mrs-passion.com. Ser OK ut. Uten noe gitter ser det ikke så bra ut, men en skitten fettpanne ser jo heller ikke så bra ut, så om du ikke er typen som vasker godt inni der ville jeg kanskje like greit tatt den av. Filt-isolasjonen har jeg beholdt på.

Lydmessig har det minimalt å si. Det samme kan jeg si om precat-gutting - har veldig lite å si på lyden. Antar det samme gjelder for "filten" også i grunnen. Skal du ha grommere lyd bør du nok bytte eksos og evt. luftinntak.

Flere biltyper har åpninger i motorlokket rett over motoren - regnvann kommer ikke til å ta knekken på den.

Lars J

#55926  av k_one

idag var da dagen jeg tok motet til meg og fjernet både dekselet og filten.
og jeg må si jeg ble meget fornøyd!nå er jeg forholdsvis nøye med motorvask, så min 1ZZFE skinner som et lite smykke opp igjenom luftehullene:)
når det gjelder lyden så vil jeg vel si meg enig i at utenfor bilen så hadde det ikke den helt store effekten(selv om litt hørtes) men lyden i kupeén ble veldig,veldig mye råere,spesielt oppunder 7000rpm var forskjellen formidabel. anbefales for økt kjøreglede.

MrSpyder:

Jeg får sjekket saken med verkstedhåndboken i løpet av morgendagen!

Jeg skal forøvrig inn til "motorbytte" hos Toyota Drammen 8.september pga denne feilen som ser ut til å oppstå hos alle mk3 eiere.
Men, jeg har hørt en del rykter om at disse såkalte "pre-katalysatorene" har skylden og at dette burde gjøres noe med.Men de på Toyota har ikke sagt et pip om dette. Dekkes ikke det av garantien??
Og hva må man eventuelt gjøre selv for å unngå nytt "havari"?
Er bytte av manifold nok??