Side 5 av 7

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:14 mar 2017 08:15
av CelicaTurbo
I dag har det gått seks uker etter at jeg sendte søknad om ombygging. Har ikke hørt noe som helst, men prøver å ringe saksbehandler for å forhøre meg om status. Han har enda ikke besvart en eneste gang jeg har prøvd å ringe ham hittil, så det er visst ikke helt lett å komme i kontakt. Jeg blir litt utålmodig av å vente slik hver dag :?

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:14 mar 2017 11:23
av ArildM
Tror de brukte et par mnd når jeg søkte om 4age i Carinaen. De fant ut av detaljer som at jeg måtte returrør til bensin feks. Så de gjør / gjorde en overraskende grundig vurdering av ting før jeg fikk en uttalelse i retur. Så det er ofte mer enn bare en enkel vurdering de gjør om du kan sette inn motoren. Vil tru de undersøker både oppheng, bremser osv og hva som må til før at det byttes.

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:14 mar 2017 14:39
av CelicaTurbo
Jøss ja, da er det bare å smøre seg med tålmodighet. Jeg får nok prøve å komme i kontakt med saksbehandleren uansett, så jeg får en felling for om noe mangler.

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:14 mar 2017 21:16
av lasse
De er dessverre utrolig trege til tider, er det opp- og ombygg i oslo du er i kontakt med?
Jeg har hatt en dialog med dem tidligere (da jeg merkelig nok ble avskiltet pga "påvist mulig effektøkning :roll: " ).
De jeg var borti da var virket ihvertfall ålreite de, selvom jeg tok kylling utveien og skiftet til gti motor for å få tilbake skiltene kjapt og bygget tilbake til turbo tre dager etter at skiltene var på igjen....
Eneste måten jeg klarte å komme i kontakt med dem da, var å ringe direkte til risløkka trafikkstasjon, og de satte meg over.

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:15 mar 2017 07:01
av CelicaTurbo
Ja, det er dem jeg har sendt søknad til. Det står et navn til saksbehandler og et telefonnummer i det første svaret jeg fikk fra dem, og søknaden min er registrert på det samme saksnummeret nå. Men, det er aldri noen som svarer når jeg ringer. Det står også et navn til en fagansvarlig (avdelingsleder?) i svaret, men ikke telefonnummer. Jeg tror vel at jeg etterhvert vil prøve å ringe sentralbord for å bli satt over til fagansvarlig.

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:27 mar 2017 19:07
av CelicaTurbo
Jeg har begynt på forberedende arbeid til sesongen, og det er noe rust som var rett bak høyre fremhjul. Jeg har sett at lakken var boblete og skrapte løs en del tidligere i vinter. Nå er temperaturen blitt grei nok for lakkering så da er det bare å sette i gang. Jeg løsnet plasten på innsiden av hjulet og på baksiden av platen så alt helt fint ut. Jeg pusset bort det meste og det viser seg heldigvis bare å være overflaterust. Se bildet. Jeg er litt lettet over det, at jeg ikke trenger sveising :) Planen nå er kjemisk fjerning av resten, så noen runder med 2-komp epoxygrunning og pussing, så lakk og klarlakk. Når jeg er ferdig med det så kan jeg ta bilen ned fra bukkene og kjøre :)

Om godkjenningen så kom jeg endelig i kontakt med saksbehandlere, og fikk oppklart hvem som skal se på saken. Veldig hyggelige folk og en god prat, og da ble den også fort tatt tak i. Nå er status at saksbehandler har sendt en forespørsel til SFOOR om motor kan la seg godkjenne på bakgrunn av at den ble brukt i annet karosseri, til tross for at den aktuelle motoren er importert fra Japan. Jeg kjenner jeg er skeptisk, for de vil nok vurdere mot det tryggeste, som er et avslag. Så kanskje det kommer et 3rd gen rear cut til salgs snart, med absolutt alt som behøves for ombygging :p

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:17 apr 2017 12:27
av CelicaTurbo
Har kjøpt meg en MR2 til, tiltenkt som delebil og noe å plukke av. Det er en 92-modell som min egen, med alle de samme options. Vet ikke om det er det lureste kjøpet jeg har gjort, men prisen var bra og det var en lokal bil :)

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:18 apr 2017 20:19
av Arne rebel
Pass på at du ikke fyller opp "hele" tomten med "kjekt å ha" deler til mr2'en....kjenner til en (meg) som har gått på en "smell" der:)

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:18 apr 2017 21:02
av CelicaTurbo
Jeg må bare få båten på vannet nå, så har jeg plass til å få denne bilen av hengeren først :D

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:20 mai 2017 15:28
av CelicaTurbo
Etter at ombyggingssøknaden har vært to måneder hos Opp- og ombyggingsgruppen i vegvesenet og nå to måneder hos SFOOR fordi vegvesenet vil rådføre seg med dem, ja da kan jeg i det minste bruke bilen i finværet :D

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:20 mai 2017 20:27
av GhostRider88
Bærre lækkert! 8)

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:21 mai 2017 10:18
av ArildM
Fordelen med å beholde MR2ene, slik jeg ser det i mine "midt i 30åra", er at jeg ikke trenger å kjøpe sportsbil når midtlivskrisen slår inn 8)

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:21 mai 2017 18:18
av CelicaTurbo
Det er en god tanke det :)

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:26 mai 2017 09:19
av CelicaTurbo
I dag fikk jeg svar fra Vegvesenet på ombyggingssøknaden. Det var ikke akkurat et lettlest dokument, men ombyggingen er godkjent med et forbehold som lyder som følgende:
Donorbilen er av «europeisk utførelse», dvs typegodkjent og markedsført i Europa.
Siden MR2 Turbo aldri ble typegodkjent og markedsført i Europa så vil det si at søknaden i praksis av avslått. Svaret foreslår en syklustest hos TÜV/Dekra som alternativ, men det er trolig såpass kostbart at det også er uaktuelt.

Til andre som ønsker å prøve godkjenning: for 2. gen-motorer fra amerikansk donorbil (ikke japansk donorbil) så kan det brukes unntaksregler for å gå godkjent avgasser. Det hjelper ikke for min japanske 3. gen donorbil.

Jeg vil nå tenke meg litt om på hva jeg gjør, men det er vel sannsynlig at jeg legger alle delene mine ut for salg. Det passer bra å selge nå som folk får feriepenger og skattepenger utbetalt. Og jeg har ganske mye greier da: Komplett og fullstendig original bakpart av 96 MR2 med påstått lave km. Komplett original MR2 Turbo eksos, og en HKS-eksos fra downpipe og bakover. ST205 vannkjølt intercooler med pumpe, Walbro 255l/h bensinpumpe. Original ECU samt en Apexi PowerFC med håndkontroller og Datalogit. Turbo-motorlokk. Turbo girskifter-kabler.

Re: Prosjekt Kristians 92 MR2 på veien igjen, med turbo etterhvert?

Legg innLagt inn:26 mai 2017 12:51
av ArildM
Trist. Men samtidig kan man ha mye moro med en vanlig sugemotor også :)
Turbomotoren er ubrukelig til alt annet enn daukjøring på landeveien, i alle fall om du skal holde fartsgrensene, sånn uansett :wink:
Finnes jo mange fine Beams motorer å velge mellom også? :)