TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 vs. 944?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #55696  av kissa

Sikkert ikke beste stedet å spørre... hehe.

Men begge er jo kule sportslige biler til rundt 100k. Har litt lyst på begge to (jeg er ikke av dem som mener at 911 er den eneste "ekte" Porschen), men en MR2 er antagelig vesentlig billigere å holde.

#55704  av k_one

vel,grunnen til at mange ikke ser på 944 som en "ekte" Porsche er jo først og fremst fordi den har motoren på feil plass!
Jeg kjører nå en Toyota MR2 mk3, min første bil med midtmontert motor, og jeg må vel si at jeg antageligvis alrdi kommer til å kjøre noen annen bil igjen som har noe annet oppsett enn dette.
Midtmontert motor og bakhjulstrekk er bare helt fantastisk å kjøre, ingen annen bil gir den sammekjørefølelsen, for ikke å snakke om det fantastiske veigrepet.
Tror nok 944 kommer litt til kort der,tross mye større og sterkere motor.
Også har du jo holdbarheten til toyota da.....en mr2 vil nok ikke svikte deg med det første.... :wink:

#55707  av CelicaTurbo

vurderte selv 944 før jeg kjøpte MR2 mk2 for mange år siden.. Jeg vet ikke mye om kvaliteten på 944, men porsche generellt har spenndyre deler av meget god kvalitet, så, selv om det er mulig du opplever færre problemer med bilen kan det fort koste en hel del mer.. men du kan fint få en helt problemfri bil enten om du kjøper Porsche eller Toyota :wink: Men, det er noe eget å kjøre en bil hvor motoren står bak ryggen din :)

#55708  av erling

Porsche kommer heller ikke til kort på kvaliteten. Så har de perfekt 50/50 vektfordeling. 944 Turbo da vel? Ellers blir det litt kjedelig. :wink:

#55711  av k_one

perfekt 50/50??
alle vet jo at den perfekte vektfordelingen på en bil er 42/58! :wink:
(Lamborghini diablo,murcielago,ferrari 355,360,f40,f50,Toyota MR2 osv..hehe)

#55715  av erling

k_one skrev:perfekt 50/50??
Lettere å kuskes med. Så når vi tar sleggekast i busker og kratt ligger 944en en halvrunde foran. :D:D

Men jeg hadde sikkert ikke gidda å kjøpe en 944 selv da. :wink:
 #55719  av jan-erik

kissa skrev:Sikkert ikke beste stedet å spørre... hehe.

Men begge er jo kule sportslige biler til rundt 100k. Har litt lyst på begge to (jeg er ikke av dem som mener at 911 er den eneste "ekte" Porschen), men en MR2 er antagelig vesentlig billigere å holde.
Porsche 944 er en meget undervurdert sportsbil fordi som du sier at de fleste mener at 911 er den eneste ekte Porschen. Har i lengre tid vurdert å selge min MR MK3, og da er Porsche 944 turbo vært en av kandidatene over biler jeg kunne tenkt meg. Er på jakt etter sportsbil med bakseter, og Supra MKIV er for dyrt, og MK3 er for stor og tung (no offence til MK3 Supra eiere, men kommer jo fra en 975kg MR2 :-) ).

944 har ekstremt gode veiegenskaper, og skal være lettkjørt. Med turbo blir det bare bedre siden du får skikkelig trøkk også, og de kjører bra tider på bane har jeg sett. Men, i forhold til MR2 MK2 til samme pris, så beveger du deg 5 år bakover i tid i allfall. Selv om Porsche er solide biler så kan du få en bil som er godt brukt, og kostnadene kan bli store. Har du 100K ville jeg nok heller satset på en MR2 MK2 enn 944 pga. av større forutsigbarhet på kostnadssiden. For min del ville et kjøp av en 944 blitt en billigere bil enn den jeg har, ergo mer penger å bruke på ting som går i stykker eller som bør oppgraderes.

I tillegg så må det sies at interiøret i Porsche fra 80-tallet og til dels langt opp på 90-tallet er noe av det mest tragiske man kan komme bort i. Helt utrolig hvor mye stygge fargekombinasjoner du finner. F.eks burgunder, blått, lyst grått på kanten til hvitt. Du er heldig om du finner en med plain sort interiør. Men på den annen side så blir det jo litt Toyota Carina/Corolla/Camry preg fra midten av 80-tallet over det da :-)

#55728  av cameleon

Heisann :)

Onkelen min som bor over dammen, eide en porsche 944 turbo for noen år tilbake. Det var en utrolig spenstig bil og som jan-erik sier, så har den utrolig gode veiegenskaper!
Jeg husker at han betalte nesten $14k for den og det var en 86model. Denne kom fra en forhandler og var i utrolig god stand da han kjøpte den. Det var ikke mye som måtte skiftes, men i den perioden han eide den gikk det med en turbo, en clutch, samt en girkasse som han skiftet frivillig. Nå husker jeg ikke prisene, men det var temmelig dyrt og da snakker vi om priser i amerika. Ellers var bilen rå. Skal du ha en porsche så ville jeg nok ha lett en liten stund før du tar det endelige valget. ikke gå for den billigste. Det samme gjelder mr2 mk2. :)

#55743  av vegar85

jeg har prøvd 944. syntes det var en kjempe bra bil. gikk bra og å lå bra på veien. det eneste som er kipt er vist det skjer noe. han som hadde den hadde byttet noen sensorer og det var drit dyrt. vet ikke om det er noen som pleier å ryke.

#55754  av CrazyKnight

Enig med Jan-Erik og Cameleon, osv.
944 er en knall bil, med forbehold om at det er en turbo. Uten det blir den litt slapp og kjedelig å kjøre. Og er du flink til å vedlikeholde, og være noe *pro-aktiv*, så behøver ikke ting være spesielt dyrt heller.
Fatter har tre Porscher, og ingen av de er spesielt dyre i drift, så lenge man passer på de...

CrazyKnight
-som fikk montert Team Moon anlegget i dag, og er STOR-FORNØYD!!! 8)

#55757  av bose

k_one skrev:perfekt 50/50??
alle vet jo at den perfekte vektfordelingen på en bil er 42/58! :wink:
(Lamborghini diablo,murcielago,ferrari 355,360,f40,f50,Toyota MR2 osv..hehe)
nissan folka mener at det er 53/47 (fortung ja)riktig. for en fortung bil går lettere inn i svingen og når man da tråkker på gassen på vei ut så blir 3% av vekta foran overført bakover og bilen akselerer ut med 50/50.
De gjorde det iaffal sånn med 350Z

#55761  av k_one

hehe...skrev det mest fordi det er mr2 sin vektfordeling da(*hinthint*)
men for å si min mening så er jo ikke akkurat Nissan 350Z noe å hige etter da....greit, den ser veldig bra ut men det stopper der.
Motor fra Renault?æsjameg...og med hele 1465 kg og kun 280 hester så gir det ca 5,2 kg pr hk og det er jo ikke akkurat til å hoppe i taket for...menmen...nå bare kverrulerer jeg..hehe :mrgreen:

#55766  av Anders gullstein

Hey, hva er galt med Renault? Renault Clio V6, Spider o.l er da ganske fresje biler. :wink:

Har ikke så dårlig tro på 944 da. Tror den skal ha utmerkede kjøreegenskaper. Hva med 964, etterfølgeren til 944, blir den for dyr?

#55770  av CrazyKnight

k_one, jeg tror du må se på regnestykket ditt en gang til. 5,2hk pr. kg er jo faktisk sinnsykt mye. Det betyr at den vil ha totalt 7618hk. (5,2hk X 1465kg)
Du må selvfølgelig dele antall hester på totalvekt for å få antall hk pr kg, altså 280hk/1465kg=0,19hk pr kg. Til sammenlikning har Mr2 MK3 140hk på 975(?)kg, hvilket gir 0,14hk pr kg.

Og Anders, 964 er jo 911 da. Tallet 964 refererer til karosseriet, og 964 karossen var det som ble brukt på 911 fra 1989 til 1993, altså ikke i mer enn 4 år.

Ikke meninga å være pirkete, men rett skal jo som kjent være rett... :wink:

CK
-på tide å legge seg...

#55783  av AndreasH

Bare en ting når det gjelder 944:
Se opp for turtalls-sperra!! Den er etter sigende meget ubehagelig.
Hvis den slår inn i en sving er man vel så langt inn i busker og kratt som med en overstyrt MR2.
Man kan faktisk teste det ganske realistisk på Need for speed Porsche 2000.. :P