TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motor oppgradering 7AFE-> 3SGE

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #55795  av samsonite
 
Et lite spørsmål...

har en 98 lica med 7af-e...som de fleste med erfaring fra denne motoren blir den desverre litt for trist..

Har derfor fått for øye å slenge inn en 3SGE

(da evnt s3gte men sjeldene og dyre skulle jeg tro!!)

Er ikke opphenget på dissa bilene forskjellige?
Passer den andre blokka rett i huven? (fester? kasse?)

Evnt er det anbefalle en rolla 4age 20v?

Så sef er det noen som har en 94+ maskin med litt pulver der ute .. så kikker jeg på med interesse..

har en på hånda i DK men litt langt å reise .. så noen som har noe forslag .. sendt på en melding ... Fint initiativ denne siden her !
( motoren i DK ligger på 10K-DKR Ok stand ca 100K-km ..er dette passe pris for slikt?



med Hilsen
LicaBoii

(ps.. kan ikke en sliten golf vr6 hamle opp med licaen min *S*)
Vedlegg
Vel .. Litt felger og motor hadde vel ikke drept denna
Vel .. Litt felger og motor hadde vel ikke drept denna
MyCar.jpg (118.5 kiB) Vist 1641 ganger

 #55869  av Gjertsen
 
velkommen til forumet :)

Fin bil, de felgene hadde vært fine som vinter felger, 15"?

Har dessverre ikke peil på forskjellige motorene der, men 3sgt er vel enklere enn 3sgte

 #56015  av CelicaTurbo
 
Kjenner ikke til om noen har gjort dette tidligere her til lands, men siden bilen også ble orginalt levert med en 3S-GE motor skulle det være fullt mulig, men du må være forberedt på å bytte allt ledningsnett, drivakslinger og girkasse.. Men tanke på at motoren som står i bilen din nå tilhører en annen motorfamilie er det en god mulighet for at mange deler ikke passer overens med 3S-GE motoren, men det bør ikke være værre enn å hente disse delene fra en Celica med 3S-GE orginalt.. Om du virkelig ønsker å gjøre dette vil jeg tro at det lureste du kan gjøre er å få tak i en frontpart av en vraket Celica med 3S-GE, da får du komplett allt du trenger og alt du trenger er å flytte over alle delene og håpe at dem passer fysisk :) Det er mulig en høgger eller http://www.motorimport.dk kan hjelpe deg med en slik front av vraket bil.. om du kun kjøper en motor med ledningsnett kan du få en del nøtter å knekke før den passer i bilen din (eller du kan være heldig..)

 #56031  av Levia
 
Motorfestene passer ikke.

Alternativer:
Smækk turbo på den du har.
Skift topp på den du har.
Pakk i en SC kårola motor.

Sjekk "Performance" delen av forumet til 6GC (http://www.6gc.net).
Der finner du det meste av info.

(Det GÅR selvfølgelig an. Minimal forskjell i pris på 3s-ge og 3s-gte hvis du først skal begynne med det der though.)

 #56046  av CelicaTurbo
 
Om motorfestene står såpass annerledes at det ikke holder å kun bytte festene så kan nok det bli problematisk ja..

 #56119  av samsonite
 
Veeel her kom det jo litt tilbakespill...

Men en rolla motot passer ikke på kassa .. så da må kasse oxo byttes...

7afe- og 3sge passer faktisk på hverandre...

Turbo på 7af-e . ja jo men himla dyrt med bolt on kits...
dessuten ikke så mange manifolder å få fatt retail hvertfall..
(må få en nisse til å sveise en da?)

Man bør da hvertfall skifte til en g - hodet topp hvertfall?
fra en 4asge?

MEn tror uansett ved 0.5 bar får man vel ikke mer en 150-170hk max
uansett på en 7af-e..men prisen? PHEEW
koster jo 20 lapper jo for bolt on kit..
greddy har faktisk et ute nå by the way ..
http://www.turbokits.com-> +85 dollar frakt +24% moms
(noen som smir manifolder selv der ute da? ikke jeg hverfall)
Der ser vel at man får en ss3 3sgte på 242hk og twin entry turbo for dennne prisen?



HAr mere trua på en 7agze konvertering da
Sette på toppen fra enn 4agze og en kompressor..
lader fint 0.6-0.8 fra 2300 rpm.. og leverer uten anstrengelser 180-190 hk på motoren. men da igjen .. masse jobb..
(HER ER EN GOD BIT FOLKENS : HAR FAKTISK EN TIL SALGS:
DVS KOMPRESSOR KIT: KOMPLETT MED TOPP OG KOMPRESSOR
4agze ECU 400cc spridere for 6 lapper!)
Vurderer oxo denne løsningen, men som sagt masse jobb..
(tenk bare på registeret > her må det jobbes en detl ..mht still bare kam hjul.. kam belter etc..porche 924/944 passer forøverig mht på lengden


Men app. motor .. vil ikke den passe oppe der ?
Mrk bilen er en 98st20a beregnet for export bla til usa!
(står på plata i motorrommet 7afe-3sge use 134 aircond coolant
5afe-5age use "et eller annet"
Er da flere grove hull i chaisset der fremme som tyder på andre motor fester hverfall..


Egon busch hevder hvertfall at man kan smokke den rett på kassa...
7afe motoren er altså helt forskjellig fra a101 og a111 rollane
som sitter 4age 4agze motorene..(ifg motorimport.dk)
Drivværk og oppheng skiftes..

Men er det ikke bedre da og kaste inn 2 literen først som sist?
eller mener dere at det ikke vil gå?

Flere innspill motas med takk!

 #56132  av CelicaGT
 
Skal du skifte fra 7afe til 3sge må du skifte drivakslinger og motorfester meiner eg, pass på å få dette med når du kjøper motor/gearkasse. Desse delane er ganske dyre.

 #56386  av samsonite
 
Skal ta den til etterrettnig.. det blir å få med motor fester og
drivværk..

Sett i "bokji" at de slettes ikke er helt like.. men tror man ikke uansett
at dette er det beste alternativet?

Større , mer robust? holder da greit med en s3 ssge?
i forhlod til 7afe'n? (den er jo litt kjiip da..i en sportsbil)

 #56388  av MRQuoc
 
Jeg ser overhodet ingen grunn til å fikle med det greiene der , selg bilen og kjøp en ferdig GtFour WRC .. da har du hvertfall sportsbil .. om ikke annet ..