TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• RÃ¥delagre til mk1 mr2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #55922  av sindrejl

Siden toyota ikke vet en dritt og bare svindler folk spør jeg heller her inne jeg, noen som vet hva rådelagre jeg trenger? Toyota mente det var forskjellig lagre pr råde. er dette sant? og hvilke pakker trenger jeg? Mark 1, 2 eller 3?

Eventuellt noen som har artikkelnr hadde jo det vært supert :)

#55964  av memo

nja, toyota pleier vanligvis ha peiling da.. har trodd det samme selv flere ganger, og det har som regel endt opp med at ting har tatt dobbelt så lang tid, og at det har blitt minst like dyrt andre plasser :P
 #55965  av Bjørn MK1

Jeg byttet rådelager på to 4a-ge. På de motorene som er vanligst i Norge er det 40mm rådelager synes jeg og huske. På den nyere tror jeg det er 42mm. Kanskje noen andre kan bekrefte målene. Uansett kan du måle det selv, for du må ha av lagrene før du kjøper nye. Dette fordi lagrene kommer i tre forskjellige størrelser, som du nevner 1, 2, 3. Nummerene står stemplet på de gamle lagrene. Grunnen til at det er tre størrelser på dem er at det blir små avvik når veivakselens rådelagerflater dreies, og forskjellene på dem er veldig små. Tror avvikene er på 0.05 mm.
De motorene jeg har byttet på hadde nummer 2 lagret på alle sylindrene.
Hvis de på delelagret der du handler ikke er så teknisk flinke kan du prøve å ringe en annen Toyota sjappe. På Funnemark i Porsgrunn synes jeg de har rimelig bra snøring.
Lykke til :)
 #55978  av Mr2 Mk2

sindrejl skrev:Siden toyota ikke vet en dritt og bare svindler folk spør jeg heller her inne jeg, noen som vet hva rådelagre jeg trenger? Toyota mente det var forskjellig lagre pr råde. er dette sant? og hvilke pakker trenger jeg? Mark 1, 2 eller 3?

Eventuellt noen som har artikkelnr hadde jo det vært supert :)
tjah har jo skiftet rådelagre 3 ganger,så dette burde jeg vite hehe...Men det er jo forskjellig på hvilken motor du har da..2222 heter de jeg bruker,originale.Tallene står i underkant på blokka. :) tallene som "skal" stå i lagre er ko slitt vekk...

#56045  av Bjørn MK1

Aha, synes å huske det med at nummerene står stemplet i underkant av blokka, men man må av med bunnpanna for å se de??? På mine lager var ikke nummerene slitt vekk. De sto på utsiden av lageret, på den sida som står fast i råden.

#56049  av sindrejl

så er vel nr.2 det går på da siden det er det dere alle nevner :)

#56053  av Bjørn MK1

Tipper at du har nr.2 ja. Hvis du kjøper lagrene (nr.2) før du begynner med jobben, og det viser seg at det skal være en annen størrelse, kan du jo bytte dem hos Toyota :)

#56069  av sindrejl

Bjørn MK1 skrev:Tipper at du har nr.2 ja. Hvis du kjøper lagrene (nr.2) før du begynner med jobben, og det viser seg at det skal være en annen størrelse, kan du jo bytte dem hos Toyota :)
det var tanken ;)

#56181  av Mr2 Mk2

Bjørn MK1 skrev:Tipper at du har nr.2 ja. Hvis du kjøper lagrene (nr.2) før du begynner med jobben, og det viser seg at det skal være en annen størrelse, kan du jo bytte dem hos Toyota :)
trokke det gitt,for det ekke lagervare :wink:

edit:sindre hvilken årsmodel er det 86?tidlig eller sen isåfall?

#56182  av sindrejl

ehm.. bilen er 86, men siden den er ifra england er det jævlig vanskelig å si om den er tidlig eller sen, den har alle ting ifra sen 86, men har en "tidlig" front...

#56183  av Mr2 Mk2

sindrejl skrev:ehm.. bilen er 86, men siden den er ifra england er det jævlig vanskelig å si om den er tidlig eller sen, den har alle ting ifra sen 86, men har en "tidlig" front...
Hmm tjah ekke godt å si da men,regner med det er 2..Men det er jo bare en halvtimes jobb å ta ned bunnpanna og se da...

#56195  av chris

det stod 2. men er noenting som er litt rart.. skal poste bilder når jeg kommer tilbake fra osloturen. blir ikke gjort noe mer med bilen i helga uansett.

#56203  av sindrejl

ja hørte rykter om det der at bare ene lagret er ødelagt og ser veldig annerledes ut.. har en viss mistanke om at motoren har gått mye lenger enn det som faktisk står på speedoen.. noe som også sikkert kan bekrefte hvorfor jeg føler den kjørte litt "dødt". Er vel bare slitt på alle mulige måter og om veiva har vært skeiv før jeg kjøpte den (som er en stor mulighet) så kan det være den sin feil at ene rådelagret gikk og jeg må vel kanskje til med ny motor uansett.

#56671  av chris

da har jeg fått rota meg til å hente ut bildene fra kameraet. om noen har forklaring på hvorfor ene rådelageret ser sånn ut, så værsegod ;)

(la bare ut noen utvalgte deler på første bildet, for sammenligningens skyld)
Vedlegg
Dscn1912.jpg
Dscn1912.jpg (34.61 kiB) Vist 992 ganger
Dscn1911.jpg
Dscn1911.jpg (42.16 kiB) Vist 992 ganger
Dscn1910.jpg
Dscn1910.jpg (37.42 kiB) Vist 992 ganger

#56672  av chris

et par bilder fra undersiden, som ikke har så stor nytte egentlig.
Vedlegg
Dscn1914.jpg
Dscn1914.jpg (90.67 kiB) Vist 989 ganger
Dscn1913.jpg
Dscn1913.jpg (100.66 kiB) Vist 989 ganger