Side 1 av 2
Rådelagre til mk1 mr2?
Legg innLagt inn:11 aug 2004 00:54
av sindrejl
Siden toyota ikke vet en dritt og bare svindler folk spør jeg heller her inne jeg, noen som vet hva rådelagre jeg trenger? Toyota mente det var forskjellig lagre pr råde. er dette sant? og hvilke pakker trenger jeg? Mark 1, 2 eller 3?
Eventuellt noen som har artikkelnr hadde jo det vært supert

Legg innLagt inn:11 aug 2004 12:16
av memo
nja, toyota pleier vanligvis ha peiling da.. har trodd det samme selv flere ganger, og det har som regel endt opp med at ting har tatt dobbelt så lang tid, og at det har blitt minst like dyrt andre plasser

Lager
Legg innLagt inn:11 aug 2004 12:21
av Bjørn MK1
Jeg byttet rådelager på to 4a-ge. På de motorene som er vanligst i Norge er det 40mm rådelager synes jeg og huske. På den nyere tror jeg det er 42mm. Kanskje noen andre kan bekrefte målene. Uansett kan du måle det selv, for du må ha av lagrene før du kjøper nye. Dette fordi lagrene kommer i tre forskjellige størrelser, som du nevner 1, 2, 3. Nummerene står stemplet på de gamle lagrene. Grunnen til at det er tre størrelser på dem er at det blir små avvik når veivakselens rådelagerflater dreies, og forskjellene på dem er veldig små. Tror avvikene er på 0.05 mm.
De motorene jeg har byttet på hadde nummer 2 lagret på alle sylindrene.
Hvis de på delelagret der du handler ikke er så teknisk flinke kan du prøve å ringe en annen Toyota sjappe. På Funnemark i Porsgrunn synes jeg de har rimelig bra snøring.
Lykke til

Re: Rådelagre til mk1 mr2?
Legg innLagt inn:11 aug 2004 15:26
av Mr2 Mk2
sindrejl skrev:Siden toyota ikke vet en dritt og bare svindler folk spør jeg heller her inne jeg, noen som vet hva rådelagre jeg trenger? Toyota mente det var forskjellig lagre pr råde. er dette sant? og hvilke pakker trenger jeg? Mark 1, 2 eller 3?
Eventuellt noen som har artikkelnr hadde jo det vært supert 
tjah har jo skiftet rådelagre 3 ganger,så dette burde jeg vite hehe...Men det er jo forskjellig på hvilken motor du har da..2222 heter de jeg bruker,originale.Tallene står i underkant på blokka.

tallene som "skal" stå i lagre er ko slitt vekk...
Legg innLagt inn:11 aug 2004 23:07
av Bjørn MK1
Aha, synes å huske det med at nummerene står stemplet i underkant av blokka, men man må av med bunnpanna for å se de??? På mine lager var ikke nummerene slitt vekk. De sto på utsiden av lageret, på den sida som står fast i råden.
Legg innLagt inn:11 aug 2004 23:34
av sindrejl
så er vel nr.2 det går på da siden det er det dere alle nevner

Legg innLagt inn:11 aug 2004 23:55
av Bjørn MK1
Tipper at du har nr.2 ja. Hvis du kjøper lagrene (nr.2) før du begynner med jobben, og det viser seg at det skal være en annen størrelse, kan du jo bytte dem hos Toyota

Legg innLagt inn:12 aug 2004 07:15
av sindrejl
Bjørn MK1 skrev:Tipper at du har nr.2 ja. Hvis du kjøper lagrene (nr.2) før du begynner med jobben, og det viser seg at det skal være en annen størrelse, kan du jo bytte dem hos Toyota 
det var tanken

Legg innLagt inn:12 aug 2004 18:34
av Mr2 Mk2
Bjørn MK1 skrev:Tipper at du har nr.2 ja. Hvis du kjøper lagrene (nr.2) før du begynner med jobben, og det viser seg at det skal være en annen størrelse, kan du jo bytte dem hos Toyota 
trokke det gitt,for det ekke lagervare
edit:sindre hvilken årsmodel er det 86?tidlig eller sen isåfall?
Legg innLagt inn:12 aug 2004 18:48
av sindrejl
ehm.. bilen er 86, men siden den er ifra england er det jævlig vanskelig å si om den er tidlig eller sen, den har alle ting ifra sen 86, men har en "tidlig" front...
Legg innLagt inn:12 aug 2004 18:53
av Mr2 Mk2
sindrejl skrev:ehm.. bilen er 86, men siden den er ifra england er det jævlig vanskelig å si om den er tidlig eller sen, den har alle ting ifra sen 86, men har en "tidlig" front...
Hmm tjah ekke godt å si da men,regner med det er 2..Men det er jo bare en halvtimes jobb å ta ned bunnpanna og se da...
Legg innLagt inn:12 aug 2004 21:36
av chris
det stod 2. men er noenting som er litt rart.. skal poste bilder når jeg kommer tilbake fra osloturen. blir ikke gjort noe mer med bilen i helga uansett.
Legg innLagt inn:12 aug 2004 22:08
av sindrejl
ja hørte rykter om det der at bare ene lagret er ødelagt og ser veldig annerledes ut.. har en viss mistanke om at motoren har gått mye lenger enn det som faktisk står på speedoen.. noe som også sikkert kan bekrefte hvorfor jeg føler den kjørte litt "dødt". Er vel bare slitt på alle mulige måter og om veiva har vært skeiv før jeg kjøpte den (som er en stor mulighet) så kan det være den sin feil at ene rådelagret gikk og jeg må vel kanskje til med ny motor uansett.
Legg innLagt inn:17 aug 2004 13:27
av chris
da har jeg fått rota meg til å hente ut bildene fra kameraet. om noen har forklaring på hvorfor ene rådelageret ser sånn ut, så værsegod
(la bare ut noen utvalgte deler på første bildet, for sammenligningens skyld)
Legg innLagt inn:17 aug 2004 13:29
av chris
et par bilder fra undersiden, som ikke har så stor nytte egentlig.