Heisann, blir første posten min her på forumet, tenkte swappet jeg gjør nå er verdt å dokumentere litt i dybden.
Kan jo introdusere meg;
24år gammel og bor I Stavanger. Har hatt mr2 I 9år nå, på den tiden har jeg hatt 7 stk, 3 stk NA, 2 stk turbo og 2 stk delebiler. Slik ser bilen min ut:

Har aldri skrevet noen write up før, så bare å komme med anbefalinger osv:)
Kan jo starte med en begrunnelse for dette swappet, hvorfor en 2.5 liter hybridmotor med originale 154 hester?
Vell det startet med at turboen på 3sgte motoren min tokk kvelden. er jo litt surt, men var bare å sette tenna i det sure eple og kjøpe inn alle delene som trengtes for å få den fine igjen. fysøren så mye penger det gikk i deler, fresing og honing av blokk, fresing av topp og ventilseter, stempelringer, veiv og rådelager, oljepumpe..... ja listen er lang, og toppen og blokken ble heller ikke 100% etter maskinering da overflater på både veiv og kam var slitt. men pytt pytt, må jo bare gjøres en gang. alt var montert og klart til oppstart. kinner litt på motoren for å bygge oljetrykk, starter opp og alt høres fint ut. da var det bare å sette igang med innkjøring. Kom meg ikke langt før oljelampen begynte å lyse, ble genuint lei meg da jeg så den røde lampen slå seg av og på... jaja, ut med motoren igjen og finne ut av skadeomfanget. Fant fort ut at hele toppen var gone, kammene lå løst neddi der og skranglet. fikk tilslutt åpna bunnpannen og der datt det ut en knekt 6mm stud, tokk en kikk på oljefeed røret og så hvorfor jeg ikke hadde oljetrykk... falskluft... skikkelig surt, og ikke noe jeg ville gjennomgå igjen.
Det er her jeg begynner å søke meg frem til andre alternativer, og i samme slengen satt meg noen kriterier..
* skal ikke være dyrt å reparere
* skal være lett å få tak i deler i norge
Første tanke var en 2gr-fe, selvsakt. er veldig populært swap. Men desto mere jeg undersøkte, desto dyrere ble det... her må jeg ha et budsjett... 30k får være en bra start:) Endte tilslutt opp med å prate med Magne, som mange her kjenner bedre enn meg, hehe, men han nevnte at det var en amerikaner som hadde fått inn en 2.5 liter motor med omtrentlige 250hp uten turbo. For meg høres dette veldig interessant ut, så jeg gikk på finndel og søkte opp. Jøss 7k for en motor levert på døra? helt sykt!!! Dette dekker jo faktisk begge kriteriene mine!
Steg 1: Få tak i en motor i ok bra stand
Før jeg begynner å kjøpe, undersøkte jeg en del på nettet;
det er 3 stk modeller av 2ar motoren, hvorav to av dem er av interesse (2ar-fse mangler motorfeste):
2AR-FE 2AR-FXE
Displacement 2,494 2,494
Cylinder Bore 90mm 90mm
Piston Stroke 98mm 98mm
Compression ratio 10.4:1 12.5:1
Power output 175hp 154hp
Torque output 230Nm 210Nm
Valget er egentlig veldig lett, fordi ingen ting av det jeg har skrevet ovenfor betyr noe, skal jeg møte kriteriene mine må jeg kjøpe den jeg får tak i, nemmelig en 2ar-fxe. Heldigvis for meg er det denne motoren som best passer for NA bruk.
Hoved prinsippet som får denne motoren til å yte nesten over dobbelt av orginal effekt er egentilg veldig morsomt, man skal simpelt ten kunne ta ut eksos-kammen fra motoren man ønsker å kjøre og bytte den ut med en insugs-kam fra en donormotor eller fra toyota selv, og sette timingen på eksos 11 tenner (220grader) mot høyre. Ganske kult!!!
ok, nå som jeg forhåpentligvis har klart å overbevise meg selv og dere som leser om hvorfor jeg skal bytte til akkurat denne motoren, så er det påtide å finne seg en motor her I norge. Heldigvis så er det plenti med motorer med lav km på finndel.no til lav pris.
Endte opp med denne til å starte med, den har gått 160.000km og helt tydelig fulgt service programmet. Trikset med å kjøpe motor I norge for et slikt bygg er jo å finne en med mest muligt deler på, jeg valgte derfor denne, selv med litt høy km har den insug, eksos og ledningsnett påmontert motoren. Jeg var litt uheldig med dette kjøpte da ene vvti aktuatoren var knekt her.
Neste utfordring var å finne en kam. Denne kan jo selvsakt kjøpes fra toyota for rundt 3k, men siden jeg også manglet denne vvti aktuatoren valgte jeg heller å kjøpe en motor til, omtrent like dyrt og passet fint mtp at jeg har planer om å installere turbo senere.
Da var alt jeg trengte for motor innmat i boks. Tokk derfor å åpnet begge to og satte over ene intake kammen over til eksosplassen på den andre motoren med en forskyvning på 220grander, merket om timingmerket på eksoshjulet slik som vist på bilde;
Nå som motoren er klar invendigt, bør jeg starte å tenke på utvendigt.
Motorfeste kjøpte jeg rett fra frankensteinmotorworks, han har masse guider og slikt på siden hanses, så kommer ikke til å gå I detaljer på det han allerede har dokumentert, mest om mine erfaringer.
Dynamo og vannpumpe… 2ar-fxe kommer fra en hybridbil, det vil si for meg at den kommer levert uten dynamo, da bilen lader 12v batteriet gjennom elmotorsystemet. Her er det heller ikke rett fram og sette på en dynamo, da denne sitter på vannpumpen. Er litt krunglete å forklare, men kan vise et bilde: Slik ser en 2arfe ut, med mekansik dreven dynamo, pumpe og komressor. 2ar-fxe motoren har ikke mekanisk derven dynamo eller kompressor, som vil si at vannpumpen spinner feil vei og kan ikke brukes med en orginal dynamo. Som vil si at jeg enten må lage til noe helt custom eller bestille ny pumpe, altinator og veivhjul. Jeg valgte den lette veien ut her og bestilte alt jeg trengte på ebay. Men for å spare noen kroner I shipping kan jeg anbefale jetcarrier som en mellomman, her betaler man for vekt / volum fast pris, så sparte noen tusenlapper her. Men som du sikkert ser så må jeg og ha en kompressor for at belte skal passe, her har igjen frankensteinmotorworks laget en løsning for oss som ikke trenger AC I bilen. Et lite hjul som tar plassen til kompressoren, eneste man da må tenke på er å finne et belte som er lit kortere.
Nå som motoren I seg selv nærmer seg ferdig mekanisk, er det påtide å sette på girkassen, min mr2 har allerede hjuloppheng til e153 kassen, så jeg bruker denne av ren simplisitet. Jeg vet at s54 kassen passer, samt e35*. Senere vil jeg prøve å bygge opp en blanding av e355 og e357 som er kasser jeg skal kunne få tak I her I norge, men da må jeg og bytte akslinger og nav, det får bli en annen gang.
E153 kassen boltes nesten rett på, det er et predrilled hull som må borres opp litt og tappes med gjengetapp. Deretter slider kassen rett på. Jeg legger og merke til at 2ar motoren sitter litt mere rett opp og ned iforhold til 3sgte motoren, spennende å se hva dette gjør med vektfordelingen. Nå som kassen er på og boltet på plass, kan jeg sette inn akslingene. E153 akslingen, av lengre type, har et kulelager og et ekstra ledd, den pleier å sitte fast I en brakett på motoren. Denne braketten fulgte ikke med min motor. Jeg er veldig usikker på om det finnes noen braketter til disse motorene som er bolt on til disse akslingene, selv om jeg vet at senter på akslingen ut I forhold til inn er lik på alle E type kasser. Jeg endte opp med å lage min egen brakett:)
Jeg satte igang med å lage en prototype I plast, denne passet selvsakt ikke, hehe, så måtte til med 7 revisjoner til I plast før den ble perfekt (trodde jeg da). Så etter å ha sjekket om siste revisjon passet, sendte jeg 3d filen til “craftcloud” I kina for produkjson I 3dprintet aluminium. Resultatet ble utrolig kult, man kan åpenbart se at dette ikke er noen orginal del, men det synes jeg er litt kult og unikt. Etter en runde med pulverlakk, ble den og resistent for olje og drit som lett samler seg I det sandblåste aluminiumet. Nå som motoren er satt sammen og alle braketter og ting og tang på motoren er klart, uten om det elektriske, er det påtide å gjøre klart motor-rommet.
Dette er så langt jeg har kommet til dags dato (25/05/2025), Flere oppdateringer vil komme etterhvert selfølgelig. Jeg er og veldig intresert I inspill eller spørsmål:) er første gangen jeg gjør noe slikt, så tar inn alt av ideer og slik:) kan jo kanskje vise en framdrifts plan under, men har ikke helt bestemt meg på alle fronter enda, så blir nokk en del avvik:)
Plan fremover:
- Fullføre motor-rom-shave, alle unødvendige braketter fra gamle systemer skal vekk, samt hull til utdatert utstyr.
- Har handlet inn en maxxecu street, denne må integreres og lages ledningsnett til. Jeg har og fjærnet den gamle sikringsboksen og handlet en ny som skal integreres med bil og ecu.
- installere bulck-head plugger til bilens ledningsnett, dette vil føre til en ryddig installasjon der jeg kan enkelt velge ut hvilken ledinger jeg vil “dra igjennom pluggen” og hvilken jeg lar være. Dette skal undersøkes nøye.
- installere nytt fuel system, idag har mr2en et retur system, 2ar motoren vil ha et retur-løst system, har handlet inn en bensin-trykkregulator og noe fittings for dette, så bør ordne seg, skal selvsagt forklare nærmere når jeg har fått installert det:)
-finne plass til ny ekspansjons-tank til kjølesystemet, jeg er lei av å blø ut kjølesystemet, og vil derfor installere en ekspansjonstank, denne kobles og opp til radiator og varmesystem.
-lage en custom tune til styre-enheten, her har jeg heldigvis en bekjent som kan hjelpe til, håper å kunne fått den på benk senere for å få dokumentert effekt.
Kan jo introdusere meg;
24år gammel og bor I Stavanger. Har hatt mr2 I 9år nå, på den tiden har jeg hatt 7 stk, 3 stk NA, 2 stk turbo og 2 stk delebiler. Slik ser bilen min ut:

Har aldri skrevet noen write up før, så bare å komme med anbefalinger osv:)
Kan jo starte med en begrunnelse for dette swappet, hvorfor en 2.5 liter hybridmotor med originale 154 hester?
Vell det startet med at turboen på 3sgte motoren min tokk kvelden. er jo litt surt, men var bare å sette tenna i det sure eple og kjøpe inn alle delene som trengtes for å få den fine igjen. fysøren så mye penger det gikk i deler, fresing og honing av blokk, fresing av topp og ventilseter, stempelringer, veiv og rådelager, oljepumpe..... ja listen er lang, og toppen og blokken ble heller ikke 100% etter maskinering da overflater på både veiv og kam var slitt. men pytt pytt, må jo bare gjøres en gang. alt var montert og klart til oppstart. kinner litt på motoren for å bygge oljetrykk, starter opp og alt høres fint ut. da var det bare å sette igang med innkjøring. Kom meg ikke langt før oljelampen begynte å lyse, ble genuint lei meg da jeg så den røde lampen slå seg av og på... jaja, ut med motoren igjen og finne ut av skadeomfanget. Fant fort ut at hele toppen var gone, kammene lå løst neddi der og skranglet. fikk tilslutt åpna bunnpannen og der datt det ut en knekt 6mm stud, tokk en kikk på oljefeed røret og så hvorfor jeg ikke hadde oljetrykk... falskluft... skikkelig surt, og ikke noe jeg ville gjennomgå igjen.
Det er her jeg begynner å søke meg frem til andre alternativer, og i samme slengen satt meg noen kriterier..
* skal ikke være dyrt å reparere
* skal være lett å få tak i deler i norge
Første tanke var en 2gr-fe, selvsakt. er veldig populært swap. Men desto mere jeg undersøkte, desto dyrere ble det... her må jeg ha et budsjett... 30k får være en bra start:) Endte tilslutt opp med å prate med Magne, som mange her kjenner bedre enn meg, hehe, men han nevnte at det var en amerikaner som hadde fått inn en 2.5 liter motor med omtrentlige 250hp uten turbo. For meg høres dette veldig interessant ut, så jeg gikk på finndel og søkte opp. Jøss 7k for en motor levert på døra? helt sykt!!! Dette dekker jo faktisk begge kriteriene mine!
Steg 1: Få tak i en motor i ok bra stand
Før jeg begynner å kjøpe, undersøkte jeg en del på nettet;
det er 3 stk modeller av 2ar motoren, hvorav to av dem er av interesse (2ar-fse mangler motorfeste):
2AR-FE 2AR-FXE
Displacement 2,494 2,494
Cylinder Bore 90mm 90mm
Piston Stroke 98mm 98mm
Compression ratio 10.4:1 12.5:1
Power output 175hp 154hp
Torque output 230Nm 210Nm
Valget er egentlig veldig lett, fordi ingen ting av det jeg har skrevet ovenfor betyr noe, skal jeg møte kriteriene mine må jeg kjøpe den jeg får tak i, nemmelig en 2ar-fxe. Heldigvis for meg er det denne motoren som best passer for NA bruk.
Hoved prinsippet som får denne motoren til å yte nesten over dobbelt av orginal effekt er egentilg veldig morsomt, man skal simpelt ten kunne ta ut eksos-kammen fra motoren man ønsker å kjøre og bytte den ut med en insugs-kam fra en donormotor eller fra toyota selv, og sette timingen på eksos 11 tenner (220grader) mot høyre. Ganske kult!!!
ok, nå som jeg forhåpentligvis har klart å overbevise meg selv og dere som leser om hvorfor jeg skal bytte til akkurat denne motoren, så er det påtide å finne seg en motor her I norge. Heldigvis så er det plenti med motorer med lav km på finndel.no til lav pris.
Endte opp med denne til å starte med, den har gått 160.000km og helt tydelig fulgt service programmet. Trikset med å kjøpe motor I norge for et slikt bygg er jo å finne en med mest muligt deler på, jeg valgte derfor denne, selv med litt høy km har den insug, eksos og ledningsnett påmontert motoren. Jeg var litt uheldig med dette kjøpte da ene vvti aktuatoren var knekt her.
Neste utfordring var å finne en kam. Denne kan jo selvsakt kjøpes fra toyota for rundt 3k, men siden jeg også manglet denne vvti aktuatoren valgte jeg heller å kjøpe en motor til, omtrent like dyrt og passet fint mtp at jeg har planer om å installere turbo senere.
Da var alt jeg trengte for motor innmat i boks. Tokk derfor å åpnet begge to og satte over ene intake kammen over til eksosplassen på den andre motoren med en forskyvning på 220grander, merket om timingmerket på eksoshjulet slik som vist på bilde;
Nå som motoren er klar invendigt, bør jeg starte å tenke på utvendigt.
Motorfeste kjøpte jeg rett fra frankensteinmotorworks, han har masse guider og slikt på siden hanses, så kommer ikke til å gå I detaljer på det han allerede har dokumentert, mest om mine erfaringer.
Dynamo og vannpumpe… 2ar-fxe kommer fra en hybridbil, det vil si for meg at den kommer levert uten dynamo, da bilen lader 12v batteriet gjennom elmotorsystemet. Her er det heller ikke rett fram og sette på en dynamo, da denne sitter på vannpumpen. Er litt krunglete å forklare, men kan vise et bilde: Slik ser en 2arfe ut, med mekansik dreven dynamo, pumpe og komressor. 2ar-fxe motoren har ikke mekanisk derven dynamo eller kompressor, som vil si at vannpumpen spinner feil vei og kan ikke brukes med en orginal dynamo. Som vil si at jeg enten må lage til noe helt custom eller bestille ny pumpe, altinator og veivhjul. Jeg valgte den lette veien ut her og bestilte alt jeg trengte på ebay. Men for å spare noen kroner I shipping kan jeg anbefale jetcarrier som en mellomman, her betaler man for vekt / volum fast pris, så sparte noen tusenlapper her. Men som du sikkert ser så må jeg og ha en kompressor for at belte skal passe, her har igjen frankensteinmotorworks laget en løsning for oss som ikke trenger AC I bilen. Et lite hjul som tar plassen til kompressoren, eneste man da må tenke på er å finne et belte som er lit kortere.
Nå som motoren I seg selv nærmer seg ferdig mekanisk, er det påtide å sette på girkassen, min mr2 har allerede hjuloppheng til e153 kassen, så jeg bruker denne av ren simplisitet. Jeg vet at s54 kassen passer, samt e35*. Senere vil jeg prøve å bygge opp en blanding av e355 og e357 som er kasser jeg skal kunne få tak I her I norge, men da må jeg og bytte akslinger og nav, det får bli en annen gang.
E153 kassen boltes nesten rett på, det er et predrilled hull som må borres opp litt og tappes med gjengetapp. Deretter slider kassen rett på. Jeg legger og merke til at 2ar motoren sitter litt mere rett opp og ned iforhold til 3sgte motoren, spennende å se hva dette gjør med vektfordelingen. Nå som kassen er på og boltet på plass, kan jeg sette inn akslingene. E153 akslingen, av lengre type, har et kulelager og et ekstra ledd, den pleier å sitte fast I en brakett på motoren. Denne braketten fulgte ikke med min motor. Jeg er veldig usikker på om det finnes noen braketter til disse motorene som er bolt on til disse akslingene, selv om jeg vet at senter på akslingen ut I forhold til inn er lik på alle E type kasser. Jeg endte opp med å lage min egen brakett:)
Jeg satte igang med å lage en prototype I plast, denne passet selvsakt ikke, hehe, så måtte til med 7 revisjoner til I plast før den ble perfekt (trodde jeg da). Så etter å ha sjekket om siste revisjon passet, sendte jeg 3d filen til “craftcloud” I kina for produkjson I 3dprintet aluminium. Resultatet ble utrolig kult, man kan åpenbart se at dette ikke er noen orginal del, men det synes jeg er litt kult og unikt. Etter en runde med pulverlakk, ble den og resistent for olje og drit som lett samler seg I det sandblåste aluminiumet. Nå som motoren er satt sammen og alle braketter og ting og tang på motoren er klart, uten om det elektriske, er det påtide å gjøre klart motor-rommet.
Dette er så langt jeg har kommet til dags dato (25/05/2025), Flere oppdateringer vil komme etterhvert selfølgelig. Jeg er og veldig intresert I inspill eller spørsmål:) er første gangen jeg gjør noe slikt, så tar inn alt av ideer og slik:) kan jo kanskje vise en framdrifts plan under, men har ikke helt bestemt meg på alle fronter enda, så blir nokk en del avvik:)
Plan fremover:
- Fullføre motor-rom-shave, alle unødvendige braketter fra gamle systemer skal vekk, samt hull til utdatert utstyr.
- Har handlet inn en maxxecu street, denne må integreres og lages ledningsnett til. Jeg har og fjærnet den gamle sikringsboksen og handlet en ny som skal integreres med bil og ecu.
- installere bulck-head plugger til bilens ledningsnett, dette vil føre til en ryddig installasjon der jeg kan enkelt velge ut hvilken ledinger jeg vil “dra igjennom pluggen” og hvilken jeg lar være. Dette skal undersøkes nøye.
- installere nytt fuel system, idag har mr2en et retur system, 2ar motoren vil ha et retur-løst system, har handlet inn en bensin-trykkregulator og noe fittings for dette, så bør ordne seg, skal selvsagt forklare nærmere når jeg har fått installert det:)
-finne plass til ny ekspansjons-tank til kjølesystemet, jeg er lei av å blø ut kjølesystemet, og vil derfor installere en ekspansjonstank, denne kobles og opp til radiator og varmesystem.
-lage en custom tune til styre-enheten, her har jeg heldigvis en bekjent som kan hjelpe til, håper å kunne fått den på benk senere for å få dokumentert effekt.