TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer ved montering av manuell Boost controller!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #56515  av The Doctor

Har fått meg en sånn manuell BC. Jeg er ganske sikker på at jeg har koplet den helt riktig.. Men når jeg kjører så er det full Boost uansett om jeg justerer BC på max eller min.. Samme uansett. Lader jo langt over 1 bar på bare 2.gir. Bilen går jo rimelig bra da.. men om det er sundt er jo en annen sak..

Noen som veit hva som kan være galt?

#56520  av CelicaTurbo

da har du nok ikke koblet den riktig eller du skrur feil vei når du justerer :wink:

Hvilken type ventil er det snakk om egentlig?

#56521  av The Doctor

Uansett hvor mye jeg justerer så får jeg for mye trykk.. 99% sikker på at jeg har koplet riktig..

Kjøpte den av jensi.. er en slange inn fra wategaten og en til turbon. Også har du justerings skruen..

#56567  av CelicaTurbo

Det er to slanger som går til wastegate.. du har blokkert den andre slangen skikkelig eller? Og, peil på om det er en "grainger"-ventil eller en bleed-ventil? Når du sier det er en justeringsskrue høres det ut som om det er en bleed-ventil og det skal ærlig talt bra til å montere den feil.. har du muligheten til å ta bilde av området rundt wastegate kanskje?

#56575  av jensi

Hallo.
Dette er en Bleed valve.
En måte å sjekke den på er å sette en sykkel bumpe e. l for å sjekke at den åpner å slipper ut luft.Når du presser inn eks. 1 bar skal kulen bli presset opp og trykket synke .
Funker meget bra på min bil.
Skru ut justeringsskruen så langt du klarer ut og se om den lekker på mindre trykk fra pumpen.
Prøv å snu fjæren i ventilen,kan være montert feil.
Det er ikke mye du skal justere før du merker forskjell.Kan være litt vanskelig å fin justere.

Ring dersom du ikke finner ut av det.

Jensi

#56652  av MR2turbo

Doctor, du må blokkere den slangen som går fra WG-klokka til orginale boost solenoiden... det er den slangen som går bakover langs motoren...

Da bør den funke fint :)

#56658  av mr.two

MR2turbo skrev:Doctor, du må blokkere den slangen som går fra WG-klokka til orginale boost solenoiden... det er den slangen som går bakover langs motoren...

Slangen fra WG klokka til T-VSV'en er utkoplet...kuttet og tettet....Men hvis den ikke er tettet ordentlig kan jo det føre til overtrykk hvis det lekker, altså ukontrollert trykk...

#56661  av The Doctor

MR2turbo skrev:Doctor, du må blokkere den slangen som går fra WG-klokka til orginale boost solenoiden... det er den slangen som går bakover langs motoren...

Visst det er den andre slangen som går fra wastegaten du mener så er den helt tett!

#56831  av MR2turbo

hmmm...
Du har ikke bytta om ledningene til boostcontrolleren? om den står feil, sånn at slangen fra turbo står der som slangen fra WG skal og motsatt, kan det være at den ikke virker...

#56883  av The Doctor

Det er jeg også sikker på at er riktig! MEN har det noe å si hvor lang slange er?? Fra wastegaten til BC og fra BC til Turbon..
Og hvor lang den som går fra wastegaten som man skal tette?

#56898  av CelicaTurbo

Lengden på slangen har noe å si men ikke i den grad at du ikke burde klare å styre trykket... Jeg kunne fremdeles tenke meg å sett noen bilder av installasjonen jeg da.. Om du har lang slange så har du montert ventilen i kabinen da eller? Ingen sjangs for at slangen er knekt på ett eller flere steder? da vil du få problemer med å holde trykket fra turbo nede..

#56909  av The Doctor

Men når jeg kopler fra BC å setter i i skjøtestykke så får jeg jo "standard" trykk.. så da vil jeg tro eller skjønne at det er BC som tetter eller noe?

#56934  av CelicaTurbo

hadde du bare sakt det tidligere så kunne vi ha begrenset forslagene en god del mer :roll: Men, om det er slik så er det vel ikke annet enn ventilen som kan være feilaktig.. enten er den ikke justert korrekt (og du sier du har prøvd allt) eller så er den rett og slett tett.. plukk den ut og og se om den blør luft i det hele tatt når du blåser gjennom den..

#56943  av jensi

Tipper at ventilen er feiljustert.
Min er iallefal slik at dersom den blir justert for slakk så lekker ventilen uansett.
Den må finjusteres.
Derfor er det greit å teste den på en sykkelpumpe eller fotpumpe eller lignende.
Det er jo ikke mye en skal justere for å forandre trykket mye.
Snakk om halv omdreininger e.l.

Jensi

#56951  av The Doctor

Men det er da at hvor mye eller hvor lite jeg skrur så har jeg nesten samme trykket... Skal prøve å fp posta noen bilder ikveld eller imorgen så skal dere få se!!