TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l fra en ny MR2 -91mod eier...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #57339  av Toye

Hei forum!

Må bytte lyspærer i kurvelysa, noen som vet hvordan jeg får av glassa?

Var ute å kjørte på våt vei idag og rumpa på bilen drar litt for lett ut i svinger ved lett gasspådrag! :shock: Er dette vanlig eller har jeg for dårlige kvalitetsdekk? Mine dekk er nye, men av "billig" merke...

Har en irriterende vibrasjonslyd fra motoren ved visse turtall :(
"Skangle lyden" tror jeg at kommer fra dekselet ved eksos grenrøra... Noen tips om hvordan jeg skal få fiksa dette?

TAKK for evt tips og svar! :D

#57342  av mr.two

Jeg har 235/40-17 bak, og det sitter altfor bra når det er vått,nesten irriterende !
 #57343  av hovik

Bytte tålelys, de er festa med 2 skruer i den svarte plasten rundt på toppen. Få ut skruene, og dra hele lykta rett ut.

Sjekk dekktrykk, evnt. spissing ( se om dekka er ujevnt slitt ) og dekkdim. Hvis gummien er j... hard kan det være grunnen.

Grattis med bilen btw.

#57367  av henningl

Mange billig-dekk som ikke har spesielt godt sidegrep på vått.. Dem er for harde når det er vått og kaldt.

Men så lenge du er klar over det er det jo greit.. MR2 er vel uansett en bil man bør være litt forsiktig med på vått.

#57372  av Hobbes

Og det skal være forskjellig dimensjon foran kontra bak på bilen.

#57373  av sindrejl

den skrangle lyden er det flere som har litt problemer med, f.eks mr2chris :) gratulerer med ny bil

#57376  av sexten

du er nødd å skru ut hele grøftelyset. pass på så du ikke skrur på justeringsskruen i stedet for festeskruene :wink: når du har fått huset løst og ut så vil du finne en sånn plastikkgreie bakpå som du drar ut og setter en ny lyspære inni. vær litt forsiktig når du drar ut lyspæren så du ikke knuser noe. siden det ikke går an å få løs glasset fra huset uten å ødelegge noe så er det best å ikke få noe inni der :)

lykke til

#57378  av Zerpent

Står vel beskrevet i bruker manualen hvordan du tar ut lysa.

#57399  av FireWalk

om du greier å få huet under frontfangeren burde du jo greie å få ut pæren uten å skru ut selve tåkelys "huset". Det er bare å vri rundt og trekke ut.. standard tåkelyspære.. 55 watts..

og ang våt veibane så skal det ikke så veldig mye til før man sklir ut på våt veibane.. har prøvd forskjellige typer dekk, men har kommet sidelengs ut av mang en rundkjøring fordi jeg har vært litt for hard på gassen.. men da har jeg vært forberedt på det :lol:
når du gir på i en sving har bilen lett for å begynne å spinne på det våte underlaget, når dette skjer mister du friksjonen og ræven sklir ut ettersom at sentrifugal kraften vil at ræven skal gå rett frem og ikke følge med i svingen.. så vær forsiktig på gassen i svinger når det er vått og glatt.. og på vinterføre.. det er iallefall mitt råd :) De fleste har sikkert Brede dekk på disse MR2ene sine også, og som vi alle vet så er BREDE dekk alfa omega på TØRR veibane, men det får helt motsatt effekt på våt veibane. da er det smale dekk som gjelder, akkurat som på vinterføre. Kombiner brede dekk, våt veibane og mye gasspådrag så må man regne med at ræven kommer 8)

#57425  av chris

jeg har vibrasjons/skramlelyd jeg også, på visse turtall. er varmedekselet rundt eksosen som gjør det, aner ikke hvordan jeg skal få fiksa det. skruene er sikkert brent fast for lenge siden
irriterer meg ganske heftig egentlig

firewalk: kan man bytte lyspærene i grøftlysene uten å ta ut huset ?

på vått føre sitter min kjempebra, helt til jeg bestemmer meg for at det skal slippe, og/eller kjører på litt høyt turtall. flat fjøl i andre gir ut av rundkjøringer er f.eks. sikkert stikk for å havne sidelengs. men kjører man normalt på lavt turtall skal det ikke være noe problem, så lenge man har gode dekk. jeg har Federal bakdekk, 235/40-17. Og som det sies her, det skal være bredere dekk bak enn foran.

lyd

#57426  av jsle

Jeg har samme skrangle lyden på bilen min, det kommer fra et deksel som sitter på innsuget, det sitter skrudd fast i to 6mm skruer men skrangler ved ca 2500r/min selv om det er skikkelig skrudd fast.
Dekselet sitter nede på innsuget ut mot bagasjen.
Du kan sjekke om det er dette ved å vri på gassen i motoren til lyden kommer, holde den der og så ta/klemme på dekselet, hør om lyden blir borte. Jeg fikset dette på værdes enkleste og mest amatørmesige måte ved å presse en lite tre flis mellom dekselet og innsuget. Grusmekk men lyden ble borte.
 #57427  av chris

jsle skrev:Jeg har samme skrangle lyden på bilen min, det kommer fra et deksel som sitter på innsuget, det sitter skrudd fast i to 6mm skruer men skrangler ved ca 2500r/min selv om det er skikkelig skrudd fast.
Dekselet sitter nede på innsuget ut mot bagasjen.
Du kan sjekke om det er dette ved å vri på gassen i motoren til lyden kommer, holde den der og så ta/klemme på dekselet, hør om lyden blir borte. Jeg fikset dette på værdes enkleste og mest amatørmesige måte ved å presse en lite tre flis mellom dekselet og innsuget. Grusmekk men lyden ble borte.
den lyden hadde jeg før, men fikk fjerna den. lyden jeg har nå kommer fra eksosen, mot fremveggen altså.