TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SprÃ¥k

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #58564  av tbergstad

Jeg skjønner at mange syns det er enklere å skrive inn poster med sin egen dialekt.. Men jeg har til tider problemer med å forstå hva som er skrevet. :wink:
Og hvis jeg hadde lagt ivei her med min egen brede nord-trønder dialekt kan jeg garantere at det hadde blitt mange "HÆ?" som svar.
Kan vi ikke prøve å skrive inn poster med bokmål, eller nynorsk som vi lærte på skolen?.. Det hadde garantert gjort mange poster mere forståelig for mange her inne. :wink:

#58565  av DannyBoy

Couldn't agree more :wink:

#58566  av kissa

Støttes. Jeg hopper over innleggene til de verste dialekt-skriverne.

#58568  av kennethx

Jeg kommer konsekvent til å skrive EN jente uansett hva du sier...er man fra bergen, så vet man rett og slett ikke bedre :)

EDIT: ellers så er jeg enig da :)

#58573  av @lpher

LOL :D

Couldn't agree more :D

@lpher

#58583  av Erlend

Helt og komplett enig. Sliter med å lese dialektspråk...går saktere i og med at man må stoppe opp og uttale ordene i hodet mens man leser.

Nynorsk eller bokmål 8)

#58587  av CelicaTurbo

Absolutt enig, og, jeg har ikke tro på at det er lettere for folk å skrive på sin dialekt for de har trossalt lært å skrive noe helt annet på skolen i alle år, og de fleste her har gått mer enn ti år på skolen. :roll: Om jeg skal skrive på samme hvis som jeg snakker vil det kreve en hel del fundering og planlegging av ord og setninger, absolutt ikke effektivt for meg, og plagsomt for andre :wink: Å skrive nynorsk er absolutt helt greit, men de siste årene har mange begynt å skrive et slags talespråk som ikke hører hjemme noe sted dessverre. Heldighvis synes jeg ikke at det har vært så veldig problematisk på ts-ogn da :wink:

#58593  av cameleon

Er enig jeg også. Selv sliter jeg til tider med å forstå hva folk mener når de skriver veldig breeei dialekt. Bokmål forstår alle.

#58596  av CelicaTurbo

...og siden nynorsk er et offisiellt norsk skriftspråk så må dere pent takle å lese det også, og de aller færreste vil synes at det er noe særlig vanskelig :wink:

#58606  av turboman

Enig med dere alle!

Blir det for mye "æ" og "bæ", da gidder jeg ikke å lese....

Bra at noen tar det opp! :)

#58719  av chris

Ett fett for meg egentlig, klarer å lese de fleste dialekter i norge :)

#58743  av CelicaTurbo

hm, med tanke på at en av forskjellene mellom mannlig og kvinnelig hjerne er at de fleste menn leser ved å kjenne igjen form/utseende på ord mens de fleste kvinner leser ved å lese lydene av bokstavene i ordet, så er jeg ikke helt sikker på hva dette forteller om deg Chris? :wink:

#58745  av angrykid

chris er ei kjærring, chris er ei kjærring :-D :-D
hihi.. visste det var noe galt med måten han gikk å sprang på da jeg møtte han i trondheim..

kjørestilen hans minner om ei kjærring også :D

#58758  av CelicaTurbo

hehe, kanskje det ikke var så lurt av meg å komme med den kommentaren med tanke på mobbing :D

#58759  av bose

dakar chris da * trøste*