TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toppfart pr. gir pÃ¥ 4age?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #59394  av Anders gullstein
 
1. gir: 60 km/h

2. gir: 100 km/h

3. gir: ca. 155 km/h

4. gir: ca. 200 km/h

5. gir: ? toppfart jeg har hatt er 220 km/h med turtall ca. 6500 omdr/min.

 #59402  av chris
 
Anders gullstein skrev:1. gir: 60 km/h

2. gir: 100 km/h

3. gir: ca. 155 km/h

4. gir: ca. 200 km/h

5. gir: ? toppfart jeg har hatt er 220 km/h med turtall ca. 6500 omdr/min.
nå er vel den reelle toppfarta på mr2 mk1 såvidt over 200, er den ikke?

 #59408  av Mr2 Mk2
 
chris skrev:
Anders gullstein skrev:1. gir: 60 km/h

2. gir: 100 km/h

3. gir: ca. 155 km/h

4. gir: ca. 200 km/h

5. gir: ? toppfart jeg har hatt er 220 km/h med turtall ca. 6500 omdr/min.
nå er vel den reelle toppfarta på mr2 mk1 såvidt over 200, er den ikke?
vet om en som har hatt den i 230,det var på speedoet da og i tunell

 #59445  av Mr2Nyter'n;p
 
Hvis jeg hadde kjørt hardt kunne jeg sagt at jeg har hatt 230 på nåla.. Misvisning på 8km/t... Men det er jo såklart bare hvis jeg var en sånn som kjørte hardt... :? Siden mk1'en gjør 194 på 4.gir er det logisk at bilen gjør godt over 200 på 5... :) Hvis jeg kjørte hardt var det i Tyskland sikkert.. :wink:

 #59476  av chris
 
så det dere prøver å påstå er at mr2 mk1 har samme toppfart som mr2 mk2 ? det har jeg litt vondt for å tro ;)

 #59477  av bose
 
fordellen er at man drar hvert gir lenger....

 #59481  av Mr2Nyter'n;p
 
Mener å ha lest at toppfarta på mr2 mk1 er 225km/t.... Det er jo ikke så rart? Mk2'en akselererer bedre og har bedre bånndrag, men mk1'en kan man jo som det blir sagt her dra litt lenger på girene :D
Uansett... Det er ikke farta som er viktig i en mr2... Ikke for meg ihvertfall.. Det er følelsen av å sitte i noe som er unikt og verdt å ta vare på samtidig som det gir meg sommerfugler i magen hver dag jeg fyrer'n opp.. :o
Den dagen jeg handler meg Vw Golf eller Bmw 320... Det er den dagen jeg mister sjela mi.

 #59482  av Anders gullstein
 
Hadde en toppfart på litt under 210 før jeg satte på effektanlegget (janspeed). Var overrasket selv over den store økningen opp til 220. Men 220 er stopp, det er maks. I tillegg var dette gjort i en tunnel.

Vippelysene var nede da, de utgjør en 4-5 km/h på maksfarta :wink:

 #59487  av chris
 
hjelper lite å kunne dra ut gira når man ikke har moment og hk til det. mk2'en har jo mer av begge deler. hvis man absolutt skal dra ut siste giret, så har vel mk2 en teoretisk toppfart på 280-290 liksom, men det blir jo *LITT* feil. Det er jo ikke gira som stopper toppfarta på en bil, men luftmotstanden.

jeg mener å huske at mk1 hadde offisiell toppfart på 207 med lyktene nede, og 203 med lyktene oppe.

 #59495  av Anders gullstein
 
chris skrev:hjelper lite å kunne dra ut gira når man ikke har moment og hk til det. mk2'en har jo mer av begge deler. hvis man absolutt skal dra ut siste giret, så har vel mk2 en teoretisk toppfart på 280-290 liksom, men det blir jo *LITT* feil. Det er jo ikke gira som stopper toppfarta på en bil, men luftmotstanden.

jeg mener å huske at mk1 hadde offisiell toppfart på 207 med lyktene nede, og 203 med lyktene oppe.
Det har du helt rett i. Derfor vet jeg heller ikke hvor langt 5 giret går. MR2 har vel en reel toppfart på ca. 190 km/h, men på speedometeret kan det stemme at den går en ca. 207 i orginal utførelse.

 #59498  av Mr2Nyter'n;p
 
Jajaja... Mk2 er nok veldig råere mr2... Glem ikke at mk1 opprinnelig var Lotus... Xc100 het den... Kan mk2 skryte på seg det? :lol:
Dessuten er min skjønnhet gjeldsfri... Mange som kan skryte på seg det med en mk2? 8)
Det jeg prøver få frem er at det er litt trist at vi mr2 eierene prøver være best med de forskjellige modellene... Trodde det var det som skilte oss fra andre mer "overfladiske" bil-eiere.. Men.. Jeg har vel ikke noe poeng i det... Jeg for min del er fornøyd med min mr2, og det til tross for at jeg ikke har montert playstation/dvd/turbo med popoff for fjortisene/17"felger... Dette blir mitt siste innlegg her.. Så får dere kose dere videre med "gadget'sene" deres... :P

 #59504  av kake
 
Mr2Nyter'n;p skrev:, men mk1'en kan man jo som det blir sagt her dra litt lenger på girene :D
Hvis det som er skrevet ovenfor om gir på MK1 er riktig, så stemmer ikke det nei. MK2 gjør ca 115 km/t i 2.gir og ca 180 km/t i 3.gir før turtallsperra slår inn.

 #59514  av bose
 
hehe.. man drar ikke hvert gir lenger i turtall, men farten på hvert gi er høyere pga endret utveksling i girkasse/diff. men en grunn til at mk1 faktisk har god toppfart er at moment og hk ligger ganske langt oppe på turtalls registeret, ved 5500rpm så har den maks moment. det er der man ligger vanligvis når man sjekker toppfart

 #59520  av Kjakan
 
Anders gullstein skrev:1. gir: 60 km/h

2. gir: 100 km/h

3. gir: ca. 155 km/h

4. gir: ca. 200 km/h

5. gir: ? toppfart jeg har hatt er 220 km/h med turtall ca. 6500 omdr/min.
Grunnen til at jeg spør er at jeg reagerer litt på utvekslingen i girkassen på min Corolla 4A-GE. Har byttet til 1300 DX-kasse, og nå drar den mye lenger enn før.
Tall med original gt-kasse -
1 gir 60
2 100
3 145
4 210 (på speedoet)

Etter bytte til en med lavere utveksling ( den ligger 500rpm under gt-turtallet )
1 70
2 120
3 170
4 210

Da fikk jeg bekreftelse på det jeg har lurt på. Btw har jeg aldri klart å presse bilen over 210km/t på speedoet. Jeg lå vel i sammenhengende 10min, men klarte ikke å lure viseren lenger ned :wink: