Side 1 av 1

Hvor mye effekt kan jeg få ut av en 3s-ge na motor uten vel

Legg innLagt inn:10 sep 2004 09:00
av Johnny_Bravo
Hvor mye effekt kan jeg få ut av en 3s-gte na motor uten veldige påkostninger?

Si jeg skal bruke ca 10.000kr hva burde jeg kjøpe og hvor mye effektøkning kan jeg forvente?

Re: Hvor mye effekt kan jeg få ut av en 3s-gte na motor uten

Legg innLagt inn:10 sep 2004 09:40
av Dalan
Johnny_Bravo skrev:Hvor mye effekt kan jeg få ut av en 3s-gte na motor uten veldige påkostninger?

Si jeg skal bruke ca 10.000kr hva burde jeg kjøpe og hvor mye effektøkning kan jeg forvente?
Du burde da få et sportsluftfilter ala K&N/Blitz/Apex'i o.l. og et bra effekt-anlegg for den prisen.
effekt-økning? tja, 5-6-7 hk?

så du skrev 3s-gte na, regner med du mente 3s-ge..?

-edit-
sleng ut noen bilder av det nye vidunderet ditt da ;)

Legg innLagt inn:10 sep 2004 11:32
av CelicaTurbo
man skal bruke en del mer penger enn 10.000 for å hente hester fra en sugemotor dessverre :? Men jeg er vel enig i Dalan, men mener at om du finner en leverandør av grenrør til motoren (fujitsubo produserer) så kan du kanskje hente 10-12hk med full eksos inkl grenrøret. Med kun eksos og filter så kanskje 5-7hk..

når det gjelder hva motoren tåler så var det en person her på forumet som hadde en ettermontert turbo på 3S-GE motoren, men husker ikke hvem det var da. Han har uansett byttet til en 3S-GTE nå pga at motoren begynte å bli sliten? Ellers leste jeg et innlegg på et annet forum av en fyr fra New Zealand som hadde montert turbo på sin 3S-GE og han brukte omtrent en girkasse i året med de 220-230hk han hentet ut fra motoren.. :wink:

Legg innLagt inn:10 sep 2004 14:06
av Morten
Skal du gå NA-veien pleier det å snakkes om ca.1000,- pr. hest. De første nok litt billigere, mens dyrere og dyrere etterhvert.

Uten å være noen som helst ekspert er vel dette ruten:

1. Eksos
2. Luftfilter
3. Grenrør
4. Kammer
5. Porting av topp + ventiljobb
6. Borring + stroking (f.eks et 2.2l kit).

I tillegg bør du regne med en full optimalisering av motorstyring (uansett om du gir deg på punkt 3 eller 6) for å få ut potensialet i motor og ikke risikere noe.

10000 vil nok muligens kunne gi deg 1-3 eller 1/2 + optimalisering/chipping.

Ser du på kostnadene ved dette og sammenligner med å bytte motor+drivverk fra en turbo-bil vil det rett og slett ikke lønne seg å gå NA veien. Karakteristikken vil jo også være helt forskjellig, en gjetning fra meg vil være at for motorer med f.eks.220hk vil arbeidsområdet på NA'en ligge fra 6-8000omdr/min mens turboen vil ligge fra 3-6500 og ha MYE mere dreiemoment.

Smaken er som baken... :wink: :mrgreen:

Legg innLagt inn:10 sep 2004 14:09
av Morten
CelicaTurbo skrev:når det gjelder hva motoren tåler så var det en person her på forumet som hadde en ettermontert turbo på 3S-GE motoren, men husker ikke hvem det var da. Han har uansett byttet til en 3S-GTE nå pga at motoren begynte å bli sliten? Ellers leste jeg et innlegg på et annet forum av en fyr fra New Zealand som hadde montert turbo på sin 3S-GE og han brukte omtrent en girkasse i året med de 220-230hk han hentet ut fra motoren.. :wink:
MR2Pål hadde 3SGE med turbo.

Turbo-kassa passer jo på NA'en også da, men må bytte bl.a. drivaksler også.

Re: Hvor mye effekt kan jeg få ut av en 3s-gte na motor uten

Legg innLagt inn:10 sep 2004 15:31
av Johnny_Bravo
Dalan skrev:
Johnny_Bravo skrev:Hvor mye effekt kan jeg få ut av en 3s-gte na motor uten veldige påkostninger?

Si jeg skal bruke ca 10.000kr hva burde jeg kjøpe og hvor mye effektøkning kan jeg forvente?
Du burde da få et sportsluftfilter ala K&N/Blitz/Apex'i o.l. og et bra effekt-anlegg for den prisen.
effekt-økning? tja, 5-6-7 hk?

så du skrev 3s-gte na, regner med du mente 3s-ge..?

-edit-
sleng ut noen bilder av det nye vidunderet ditt da ;)

Obs My bad bomma litt der ja :) her kommer noen bilder da. bilen er litt møkkete men det må dere tåle. skal vaskes og poleres til søndagen

Legg innLagt inn:10 sep 2004 15:34
av Johnny_Bravo
og noen fler bilder da :)

Legg innLagt inn:14 sep 2004 14:47
av chris
ja, den var bra møkkete :P