TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvor mye effekt kan jeg fÃ¥ ut av en 3s-ge na motor uten vel

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #60007  av Dalan
 
Johnny_Bravo skrev:Hvor mye effekt kan jeg få ut av en 3s-gte na motor uten veldige påkostninger?

Si jeg skal bruke ca 10.000kr hva burde jeg kjøpe og hvor mye effektøkning kan jeg forvente?
Du burde da få et sportsluftfilter ala K&N/Blitz/Apex'i o.l. og et bra effekt-anlegg for den prisen.
effekt-økning? tja, 5-6-7 hk?

så du skrev 3s-gte na, regner med du mente 3s-ge..?

-edit-
sleng ut noen bilder av det nye vidunderet ditt da ;)

 #60016  av CelicaTurbo
 
man skal bruke en del mer penger enn 10.000 for å hente hester fra en sugemotor dessverre :? Men jeg er vel enig i Dalan, men mener at om du finner en leverandør av grenrør til motoren (fujitsubo produserer) så kan du kanskje hente 10-12hk med full eksos inkl grenrøret. Med kun eksos og filter så kanskje 5-7hk..

når det gjelder hva motoren tåler så var det en person her på forumet som hadde en ettermontert turbo på 3S-GE motoren, men husker ikke hvem det var da. Han har uansett byttet til en 3S-GTE nå pga at motoren begynte å bli sliten? Ellers leste jeg et innlegg på et annet forum av en fyr fra New Zealand som hadde montert turbo på sin 3S-GE og han brukte omtrent en girkasse i året med de 220-230hk han hentet ut fra motoren.. :wink:

 #60041  av Morten
 
Skal du gå NA-veien pleier det å snakkes om ca.1000,- pr. hest. De første nok litt billigere, mens dyrere og dyrere etterhvert.

Uten å være noen som helst ekspert er vel dette ruten:

1. Eksos
2. Luftfilter
3. Grenrør
4. Kammer
5. Porting av topp + ventiljobb
6. Borring + stroking (f.eks et 2.2l kit).

I tillegg bør du regne med en full optimalisering av motorstyring (uansett om du gir deg på punkt 3 eller 6) for å få ut potensialet i motor og ikke risikere noe.

10000 vil nok muligens kunne gi deg 1-3 eller 1/2 + optimalisering/chipping.

Ser du på kostnadene ved dette og sammenligner med å bytte motor+drivverk fra en turbo-bil vil det rett og slett ikke lønne seg å gå NA veien. Karakteristikken vil jo også være helt forskjellig, en gjetning fra meg vil være at for motorer med f.eks.220hk vil arbeidsområdet på NA'en ligge fra 6-8000omdr/min mens turboen vil ligge fra 3-6500 og ha MYE mere dreiemoment.

Smaken er som baken... :wink: :mrgreen:

 #60042  av Morten
 
CelicaTurbo skrev:når det gjelder hva motoren tåler så var det en person her på forumet som hadde en ettermontert turbo på 3S-GE motoren, men husker ikke hvem det var da. Han har uansett byttet til en 3S-GTE nå pga at motoren begynte å bli sliten? Ellers leste jeg et innlegg på et annet forum av en fyr fra New Zealand som hadde montert turbo på sin 3S-GE og han brukte omtrent en girkasse i året med de 220-230hk han hentet ut fra motoren.. :wink:
MR2PÃ¥l hadde 3SGE med turbo.

Turbo-kassa passer jo på NA'en også da, men må bytte bl.a. drivaksler også.
 #60061  av Johnny_Bravo
 
Dalan skrev:
Johnny_Bravo skrev:Hvor mye effekt kan jeg få ut av en 3s-gte na motor uten veldige påkostninger?

Si jeg skal bruke ca 10.000kr hva burde jeg kjøpe og hvor mye effektøkning kan jeg forvente?
Du burde da få et sportsluftfilter ala K&N/Blitz/Apex'i o.l. og et bra effekt-anlegg for den prisen.
effekt-økning? tja, 5-6-7 hk?

så du skrev 3s-gte na, regner med du mente 3s-ge..?

-edit-
sleng ut noen bilder av det nye vidunderet ditt da ;)

Obs My bad bomma litt der ja :) her kommer noen bilder da. bilen er litt møkkete men det må dere tåle. skal vaskes og poleres til søndagen
Vedlegg
DSCF1155.JPG
DSCF1155.JPG (192.65 kiB) Vist 267 ganger
DSCF1154.JPG
DSCF1154.JPG (187.3 kiB) Vist 266 ganger
DSCF1153.JPG
DSCF1153.JPG (248.16 kiB) Vist 268 ganger
DSCF1152.JPG
DSCF1152.JPG (57.48 kiB) Vist 269 ganger
DSCF1151.JPG
DSCF1151.JPG (58.39 kiB) Vist 267 ganger

 #60063  av Johnny_Bravo
 
og noen fler bilder da :)
Vedlegg
DSCF1161.JPG
DSCF1161.JPG (102.59 kiB) Vist 267 ganger
DSCF1160.JPG
DSCF1160.JPG (91.9 kiB) Vist 266 ganger
DSCF1159.JPG
DSCF1159.JPG (183.11 kiB) Vist 276 ganger
DSCF1156.JPG
DSCF1156.JPG (185.08 kiB) Vist 270 ganger