TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hjullager til gt4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #60028  av vegar85

hei
noen av dere som har problemer med hjullagert forann. mitt er byttet for et par måneder siden, men er slitt igjen. får man tak i forsterka hjullager? er dritt lei det der. :(

#60031  av GT4 CS

Som jeg har nevnt for deg tidligere er det garantert ikke trekt til med nokk moment der framme. Dra til det verksted hvor de byttet det og reklamer på jobben. Sku de være vrange tar du turen dit en natt noen uker senere og ødelegger for tilsvarende summ det kostet deg med hjulagera. Trur ikke du trenger og lete etter forsterka hjulager assa. Heller lete etter noen som kan moment

#60032  av CelicaTurbo

etter hva Larsst185 har fortalt meg tidligere så støtter jeg GT4CS på den her.. mutteren må bare trekkes til skikkelig :)

#60037  av GT4 CS

På verkstedet jeg jobber en gang iblant bruker vi en to meter lang jernstang som vi henger i, og sjekker med en kembo momentnøkkel etterpå. Om det ikke er skrudd godt nokk fast så vil hjulageret gå etter kun kort tid, pluss at på enkelte biler kan bolten skru seg ut. Og da går det fort av veien.

#60074  av ErikG

hvor er det du jobber?

#60075  av GT4 CS

Skrudd en del hos jcs racetech. Kun for og lære og at man elsker og skru. Hur då?

#60078  av 2fast4u

GT4 CS skrev:På verkstedet jeg jobber en gang iblant bruker vi en to meter lang jernstang som vi henger i, og sjekker med en kembo momentnøkkel etterpå. Om det ikke er skrudd godt nokk fast så vil hjulageret gå etter kun kort tid, pluss at på enkelte biler kan bolten skru seg ut. Og da går det fort av veien.
:o Høres litt voldsomt ut, kraft x arm, veier du 80kg så får du 160kg på navmuttern, tviler på at det skal være så mye, men men.. :shock:

Mener å huske at det skal være rundt 19-20 kg på denne, og den låses med mutterlås og splint, så den vil neppe skru seg av.

:wink:

#60079  av GT4 CS

Sant det. Har kunn skitet hjullager og drivakslinger på audi hos han og da pleier vi og bruke den jernstanga. Men etterkontrolerer alltid med momentnøkkel da. Enig i at det høres litt voldsomt ut ja :D Men må mann så må mann.

#60097  av erling

Blir rett under 800 Nm på mutteren da.. Er vel litt drøyt? :lol:

#60099  av GT4 CS

800nm er det ingen ting hehe. Skal ikke legge meg bort i hvofor det brukes så mye kraft på audi, men sånn må det gjøres. Uansett er det viktig og trekke til med riktig moment da både og overtrkke og undertrekke fører til slitasje. Mener og huske at grunnen til at det brukes så mye makt til og byne med er for og få trekt det sammen. Men det blir jo momentnøkkelen som tar det siste så uansett blir det riktig for de som gidder bruke det :D

#60100  av erling

Ah, 2 meter med stang ja.. :D Da har vi vel rundt 1500 Nm ja.. :D Jaja, nok om det.

Dette må aller helst ikke forveksles med "justerbare" koniske lager, som bare skal strammes rolig med hånda. :) (Feks bak på gamle Golfer)

#60106  av GT4 CS

Ja der skal man helst kunne bevege litt på lagerbanen med en skrutrekker hehe. Ikke noe 1500nm der i gården hehe

#60151  av vegar85

ja får vel bytte det hos noen andre nå da. noen som vet hva toyota tar for dette el? er vel stygg dyrt det vel!!

#60152  av CelicaTurbo

prøv nå først å kun stramme opp den bolten da, og få hjelp av noen andre om du ikke vil gjøre det selv :) Men ikke gå like ekstremt som foreslått med 2m latmannsarm.. det holder å ta et godt tak med vanlig verktøy tipper jeg :)

#60158  av tojo

Torque Specifications : AXLE SPINDLE NUT......
- CELICA ALL-TRAC (REAR 1993-92): 166 (226)FT-LBS (N-m)
- CELICA (1992) & SUPRA: 203 (276)FT-LBS (N-m)
- CELICA (1994-93): 166 (226)FT-LBS (N-m)