TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sommerfugl, Kald Luft Insug og driftstoff ekonomi

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #4251  av Goose

Hei.
Jeg liker ikke fornorsket ord så jeg komer til å bruke engelske utrykk siden dem høres mye bedre ut :)

Jeg har tenkt å frerne butterfy fra min T23.
Leste at det vil gi meg mye grovere lyd fra motor men at motoren blir vanskeligere å starte i kulda. stemmer dette? Vil slik fjerning påvirke driftsikkerheten til motor? (i lengden).
Vil bilen bruke mer bensin da?

Så ha jeg tenk å erstatte min nå verende luft insugings system men en kald luft insug-system (Cold Air Intake) Men utvendig KN Filter.
Hvordan vil et slik insug påvirke driftsikkerheten på motor?
Vil motoren bli vanskeligere å starte i vinter?
Vil bilen bruke mer bensin da?

Håper at jeg kan få svar på alle spørsmålene mine...
Takk!
Martin

#4283  av CelicaTurbo

hm, eneste jeg har hørt som kan være relevant til det der er fra VAG folk som har slik forvarming av luften før motor som har fjernet denne pga konfilter og har overhodet ikke hatt problemer med starten selv i ekstrem kulde.. men, for din egen del vet du ikke før du prøver?

hva sommerfugl er for noe aner jeg ikke men er det denne forvarmingen? :)

ellers, et konfilter skal jo filtrere bedre og da mener noen at det også vil slippe inn mer dritt, mens produsentene derimot mener at det ikke gjør det pga at hele prinsippet bak konfilteret er å øke filter-arealet. Det er siste forklaring jeg tror på da, innenfor rimelighetens ramme :) Eneste jeg kommer på som er viktig med K&N filtre er å vaske og olje de når de skal, og ikke bruke for mye olje (filteret skal ikke være gjennomtrukket av olje, det skal bare ha en tynn knapt merkbar film på overflaten) :)

#4308  av Goose

Er ikke så god til å forklare så her der forklaringen på sommerfugl eller butterflay som dem kaller det på englesk:
The "butterfly” is a plastic part located inside the air box that is recognizable by the small white flap in the middle. This is a very minor modification which has not shown any significant power gains but results in a deeper sound when accelerating it was placed there by Toyota to help MPG by reducing the amount of air that enters the engine & to keep the car a little quieter at RPMs below 3500.

#4318  av CelicaTurbo

åh, høres ikke ut som om den har så mye funksjon at det gjør noe og blir jo fjernet uansett ved et konfilter :)
 #4362  av Truls

Jeg ville gjerne satt inn et kont filter da jeg tunet bilen min, men ble av "ekspertene" på simco anbefalt å ikke gjøre dette. I min bil har de montert inn et KN filter i den orginale luftfilterboksen, med en ekstra forgrening/slange til innsuget nede på bilen. Det er i tillegg satt inn et slags spjeld, som gjør at kald bil starter på standard innsug og når motoren når riktig arbeidstemperatur åpner det andre innsuget også.
En viktig grunn til at de anbefalte dette var nettopp drivstofføkonomien, siden motoren på denne måten når mye raskere opp i riktig temperatur i vinterhalvåret.
De mente at mange kjørte alt for mye og for lenge med for kald motor.

Hilsen Truls.

#4363  av Goose

Hvem bil er det du har Truls?

#4366  av CelicaTurbo

hm, høres jo fornuftig ut men høres også ut som en dyr mod?

#4398  av Goose

Det er mange forskjellige meninger angående KN filtere.

Noen sier det du sa og andre at siden du har KN vilter så vil motoren "puste" lettere og da vil den jobbe lettere, og forbrenne bedre siden den får mer kald luft.

jaja... Vi får se hva jeg vil gjøre, men de på celica T23 forumer mener at det er ikke skadelig i det heletatt.

Jeg ble litt forvirret må jeg si, men mer lyd ut fra motoren vil jeg også ha :wink:

#4400  av CelicaTurbo

...og lyd vil du få med filter :)

#4403  av Goose

Hvordan er det egentlig med bensin forbrukket når man setter på en kald luft insug?

#4419  av CelicaTurbo

jeg merket nå ingenting om det og egentlig skal jo filteret flyte bedre slik at effekten i motoren blir bedre, ergo vil forbruket gå ned.

Det jeg tror som er saken med biler som har forvarmet luften slik det høres ut som din bil har (MR2 mk2 har det ikke) så vil forbruket gå opp særlig på vinteren pga at motoren bruker lengre tid på å bli varm enn den ellers ville ha gjort, altså at motoren går lengre i kald-program med ekstra bensin.. hele poenget med forvarmingen er vel å få motoren ut av det programmet så tidlig som mulig mener jeg? Dvs at du gjerne vil få økt forbruk ved småkjøring men du vil ikke merke noenting ved lengre kjøring.. det er nå min mening ihvertfall :)

#4428  av erling

Min blir nå fort nok varm her på vestlandsvinteren. Synes jeg husker forbruket mitt gikk ned og når jeg bytta filter, men så erstatta jeg jo et svært oppbrukt orginalfilter oxo da. Men sånn forvarming har jeg ikke sett siden forgassertidene, for at det ikke skal fryse i gasseren. Som oftest er flexirøret morkent istykker på dem, så det har ingen funksjon. Men det høres seriøst ut det de har gjort på din Truls, ettersom jeg leste i en annen tråd gikk bilen mye bedre etterpå? Tenker da på chip og hele simco-pakka. Litt tøft at noen gjør litt mer utav 3S-GE'en enn bare filter&exos. Vet du hvor mye effektøkningen ble?

#4434  av Goose

Det er ikke noe forvarming på min ZZT23 heller.
Det eneste som er en sak som begrenser mengde av luften.. (butterflay. ref tideligere poster.)

Jeg kan ikke huske at noen noen gang har sagt at folk kjører for mye med for kalt motor.
De fleste motorer til Toyota har så pass stor, god og effektiv forbrenning at dete r ikke noe problem med at motoren kjører kalt for lenge.

Truls: Sikker på at de "ekspertene" vil ikke tjene penger ved å gi deg denne påstanden?

Hehe. Har ikke lest en pipp på andre ZZT23 Forumene i usa og rund omkring i verden angående dette poblemmet. For er stortsett enige om at , mer kald luft = større effekt = motoren puster lettere = bedre forbrenning = lavere forbruk.

Jeg går nok for en Kald Luft Insug. Hva betyr 0,2 l mer på mila frem for en hærlig lyd? :lol:

Nå må jeg bare finne en i statene som er villig til å sende en slik kit til Norge... (jeg finner nok det)

#4446  av CelicaTurbo

hm, ok, da har jeg misforstått litt, men ok, skjønner ikke helt at å begrense mengden luft inn i motoren ved luftfilteret skal hjelpe på forbruket? Det er annerledes med TVIS hvor poenget er å gi luften høyere fart inn i sylindrene men en slik løsning som du beskriver gir vel ingen slik virkning? :?

#4451  av Goose

Jeg skal grave litt info om bytterflay'en.
Slik at vi får sikkelig forklaring på den.