TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Org. Toyota Alarm

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #64500  av McHowie

Heisann!

Noen som har noe info om dette? Bilen min skal visstnok ha det, men jeg har ikke en anelse på hvordan den fungerer. Bruksanvisning, anyone? :)

#64630  av @lpher

...og dette er på m2'en din? Da vil jeg i alle tilfelle ikke anbefale deg å raportere inn at du har alarm til forsikringsselskapet ditt ihvertfall..da denne alarmen ikke er FG-godkjent.

@lpher

#64684  av McHowie

Står også noe om det i selve brukermanualen for bilen, at det er en kode ellerno som er på cdspilleren/kasettspilleren.. Men står på sveitsisk :P

#64716  av chris

McHowie skrev:Står også noe om det i selve brukermanualen for bilen, at det er en kode ellerno som er på cdspilleren/kasettspilleren.. Men står på sveitsisk :P
hadde sånn kode på originale cd-kassett greia når jeg kjøpte 2'ern min, for å hindre at folk kan bruke spilleren hvis man kobler fra strømmen. Men det er jo ikke akkurat en alarm da :P

kjøp skikkelig alarm, og bli kvitt original-anlegget ;)

#64743  av spkstrp

finnes jo factory bilalarm til mr2n også... den er vist vanligere i usa.. tror den aktiveres ved hjelp av dørlåsen rett og slett..

#64748  av McHowie

Trur det er noe slikt jeg har :P

#64753  av Mr2Nyter'n;p

Huh... jeg har da alarm på mk1'en min.. Trodde den var org jeg.. :?
Sånn som registrerer dørene/panser/motorlokk/bagasjerom MED bevegelses-sensorer i kupeen.. Skikkelig duppeditt.. Så.. Dette er altså ikke originalt? hmmph..

#64759  av jensi

Er orginal alarm i min Mr2 fra us.
Er en lysdiode i speedometeret som blinker når alarmen er aktivert.
Aktiveres når bilen låses etter 10-15 sekunder.
Jensi

#64801  av spkstrp

Mr2Nyter'n;p skrev:Huh... jeg har da alarm på mk1'en min.. Trodde den var org jeg.. :?
Sånn som registrerer dørene/panser/motorlokk/bagasjerom MED bevegelses-sensorer i kupeen.. Skikkelig duppeditt.. Så.. Dette er altså ikke originalt? hmmph..
Original bevegelsessensor i en mk1 ? :D det hadde vært noe det...
Gamle mk1 har ikke engang sentrallås.. bare for å sette det hele i perspektiv..

#64802  av Mr2Nyter'n;p

Det hakke jeg heller da... Men.. Bilen jo bare 2 dører så det går bra :)
Bevegelses-sensoren er bra den, men litt vel følsom... Legger jeg igjen tlf i bilen og den begynner å ringe (vibrere) går alarmen.. Eget horn på'n + blinklys... Så.. Det kan lage litt.. Flaue situasjoner :D

#64804  av spkstrp

merkelig prioritering... DEN alarmen men ikke sentrallås? hadde montert det i samme slengen jeg :)

#64806  av Mr2Nyter'n;p

Hehe... Tror jeg hadde gjort det og, men forrige eier kom vel ikke på det i farten :roll:
Ser det står Bosch med liiiten skrift på kontrollenheten.. Ugh..

#64817  av @lpher

McHowie skrev:Står også noe om det i selve brukermanualen for bilen, at det er en kode ellerno som er på cdspilleren/kasettspilleren.. Men står på sveitsisk :P
Det er nok ingen alarm ihvertfall... :D Snarere en kode for å gjøre original-spilleren mindre attraktiv å stjele :) Som om den er noe å samle på... :D

@lpher

#64818  av @lpher

For å oppsummere kjapt:

Ingen original montert alarm i Celica, MR2 eller Supra...med (muligens) unntak av Celica mk7 og MR2 mk3...er FG-godkjent. Dette betyr at de norske forsikringsselskapene godtar ikke disse som fullverdige alarmer...og de vil derfor ikke utløse bonus/evt. egenandel-fritak ved tyveri...eller tyveri-forsøk.

Now...for den som har en slik alarm..og har meldt inn til forsikringsselskapet sitt at man har alarm...kan få en saftig...økonomisk...smekk på fingrene om uhellet skulle være ute...de kan i værste fall finne på å holde tilbake hele forsikringssummen...

Dette gjelder også den Bosch alarmen som blir nevnt her...dessverre...

Det er foresten original alarm på alle Euro/US-spec mkIV Supra (som heller ikke er godkjent)...så jeg har dobbelt opp sjøl...original-alarmen i tillegg full defa pakke :)

@lpher

#64819  av Mr2Nyter'n;p

Usjda! Så da bør jeg kontakte forsikrings-selskapet og rapportere inn at jeg IKKE har FG-godkjent alarm? Står i papirene fra selskap nå at jeg har installert FG-godkjent alarm.. Kan dem bli sinte på meg pga jeg har fått avslag på forsikring i snart 2år pga dette? Usj.. Vanskelig..