TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Min mr2, kjerra i røyken.. (BlÃ¥røyk)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #65479  av Mr2Nyter'n;p

Lurer på en ting.. Kjørt på 15-40 olje ei god stund nå.. Bytta om til 10-40 ved forrige oljeskift og det fungerte strålende igrunn.. Men plutselig var morroa slutt, gitt.. Nå ryker det brukbart blått ved gasspådrag.. Er det såå stor forskjell på tykkelsen fra 10-40 til 15-40?! Jaja.. Ved neste etterfylling er det nok 15-40 som blir brukt... :?

#65539  av Master

Kanskje du bare har blitt mer bevisst på det ettersom du har skiftet oljetype? Kan også ha noe med at det begynner å bli litt kaldt i været nå. Bruker bilen din olje da?

#65583  av Mr2Nyter'n;p

Litt for bevisst hele tia jeg.. Sukk :oops: Ser nesten mer i speilet enn jeg gjør ut frontruta.. :roll: Bilen har brukt ca 1L på 1000km det siste året.. Holder seg ganske stødig der foreløpig.. Ryker litt ekstra nå, men det er vel pga den gamle olja "skylles" ut ell no.. Hakke peil jeg.. :oops: Litt irriterende bare.. Vondt se at go'bilen sliter med "tarm-problemer" :cry:
Kanskje du har rett... At jeg bare er mer oppmerksom på saker nå som jeg kjører på annen olje :)

#65586  av Master

men det er hvertfall ingen tvil om at ventiltetningene dine er steinharde.. sorry å si det men. Jeg hadde samme oljeforbruk på min MR2 før... komplett overhaling var det som skulle til (spesielt bytte av ventiltetninger).Oljetype eller "vidunderstoffer" mot oljeforbruk hjalp lite eller ingenting. Oljeforbruk er i grunn ikke noe som gjør så mye, men er jo irriterende å måtte hele tiden tenke på å sjekke olje/fylle etter istedet for å bare kjøre oljeintervallene og skift som vanlig.

#65617  av Mr2Nyter'n;p

Sukk.. Var det bare så enkelt.. :roll: Ventiltetningene er visst helt ok, er oljeavskrapningsringene eller hva det heter som har skrapt sin siste olje.. :P Er jo ikke noe problem at bilen bruker litt olje, bare prøver å få'n til å bruke minst mulig og da troooor jeg at tykkere olje er mini-medisin :wink:

#65632  av Master

Mr2Nyter'n;p skrev:Sukk.. Var det bare så enkelt.. :roll: Ventiltetningene er visst helt ok, er oljeavskrapningsringene eller hva det heter som har skrapt sin siste olje.. :P Er jo ikke noe problem at bilen bruker litt olje, bare prøver å få'n til å bruke minst mulig og da troooor jeg at tykkere olje er mini-medisin :wink:
Så du har hatt av toppen og fått alt sjekka? Hvorfor bytta du ikke bare oljetetningene også da? :lol: neida, men det er nok sikkert flere ting som kan innvirke på oljeforbruk. Jeg hadde hvertfall den erfaringen at tykk olje ikke hjalp stort, men derimot gjorde at jeg fikk "ventiltikking" ved kaldstart om vinteren.

#65634  av Mr2Nyter'n;p

Hehe.. Asså.. Dem på verkstedet skulle bytte ventil-tettinger for meg, fikk igjen bilen med beskjed om at ventilstyringene mine var såpåss slitt at det ikke ville hatt noen hensikt å bytte tettingene, dessuten var dem i såpass god stand at dem holdt ei stund til.. :?
Jaja.. Skal snaart overhale hele sulamitten, så får bare slite med sakene som dem er nå til over vinteren 8)

#65697  av Master

kanskje et fint vinterprosjekt? :) jaja.. lykke til! Er morro den dagen alt fungerer som nytt igjen. Da er alt verdt bryet

#65732  av Mr2Nyter'n;p

Blir vel til at jeg får motoren overhalt i vinter ja.. Håper det ihvertfall :) Uansett er det ikke veldig alvorlig enda, så jeg blir vel å kjøre me'n til over jul ihvertfall 8)