TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Slitt clutch?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #65793  av Mr2Nyter'n;p

Ser de fleste bytter clutchen sin rundt 200.000km... Mr2en min har nå rulla ca 210.. Merker ikke noe tegn til at den er slitt sånn.. Sluringsmessig.. Eneste er at den tar litt sent.. ca fra 50%ute og videre.. Hvor mye koster det egentlig å bytte clutch på en mk1? Sånn at jeg vet det til den tid kommer :)

#65798  av Mr2 Mk2

har en nesten helt ny clutch liggende. :)

#65808  av Mr2Nyter'n;p

pm sendt:o)
Enda nysgjerrig på pris på bytte på verksted og om det at clutchen tar litt sent er et tegn på at'n er slitt :wink:

#65823  av Mr2 Mk2

Mr2Nyter'n;p skrev:pm sendt:o)
Enda nysgjerrig på pris på bytte på verksted og om det at clutchen tar litt sent er et tegn på at'n er slitt :wink:
vel si ca 1200 for clutchen da og CA 750kr timen på verksted,og der bruker de gjerne 3 timer sånn CIRKUS!!Skulle bodd nærmere Bergen så kunne jeg skifta den jeg :wink: At det tar sent er tegn på at det begynner å bli slitt ja,jeg skifta min på ca 160000 da slurer den i 60km/t i 4.gir om jeg ga for mye gass :roll:

#65824  av Mr2Nyter'n;p

Hmm... Ingen sluring enda da.. 8) Tatt på det punktet sia jeg fikk bilen, så jeg har i 1.5år nå vært klar for clutchbytte, men den holder jo enda :wink: Menneh.. handler nok clutch av deg tipper jeg 8)

#65828  av Mr2 Mk2

hmm men åssen er den om du skal spinne da?asså ruser den til 5-6ooo omd og slipper clutch?griper den kontant eller?og om du drar den helt ut på 1 og girer opp til 2 rykker den ved girskift eller er den en mer mykt overgang?

En ting til,bærer girkassen preg av slitasje?tenket på litt turtall og gire ned til 1 fra 2 osv??

#65831  av Mr2Nyter'n;p

Hmm.. Spinner ikke med mr2'en jeg :oops:
Litt pingle... Merker ikke no tegn til slitasje på kassa egentlig.. En gang i blant "raper" det litt, men det kommer av at jeg girer for "forsiktig". Dum uvane fra forrige bil med slitt kasse.. Ved høyt turtall, smyyyger jeg bilen fra gir til gir.. Idiotisk, men lei uvane :? Den er grei å gire fra 2. til 1, men jeg prøver dette så sjeldent siden bilen uansett drar godt nok på 2.gir.. Litt fjern jeg :roll:

#65835  av Mr2 Mk2

Mr2Nyter'n;p skrev:Hmm.. Spinner ikke med mr2'en jeg
:shock: :shock: :shock:
Mr2Nyter'n;p skrev:jeg prøver dette så sjeldent siden bilen uansett drar godt nok på 2.gir..
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

#65840  av Mr2Nyter'n;p

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
For å si det sånn... Sia jeg kjørte med ødelagt girkasse på en audi i ett år, når jeg vet jeg må stoppe da, legger jeg bilen i andre gir, clutcher, stopper oooog putter'n i første... :P :P Men det er sykt sjeldent jeg faktisk stopper når jeg er ute og cruiser.. Leser heller trafikken så jeg unngår stopp.. Første kjørelæreren min lærte meg det :wink:

#65922  av Ivar

Det er lov å ha MR2 og ikke kjøre som en gris. 8)

#65925  av Mr2Nyter'n;p

Ivar skrev:Det er lov å ha MR2 og ikke kjøre som en gris. 8)
Takktakktakk! 8) Fått mye kommentarer på det... "Borkasta å kjøre mr2 og kjøre pent mesteparten av tia" osv.. Ta en burnout a! Tukt til sperra!
Hakke råd til sånt og skylder gamle legen som eide bilen før meg å fortsette ta godt vare på'n :D Bruker bilen innimellom og da.. Sånn.. Mosjons-kjøring :wink:

#65926  av Mr2Nyter'n;p

Ikke for det.. Misunner de som har råd til å "bruke" bilene sine mer enn meg da.. Innrømmer det glatt.. :oops:

#65929  av Mr2 Mk2

Mr2Nyter'n;p skrev:
Ivar skrev:Det er lov å ha MR2 og ikke kjøre som en gris. 8)
Takktakktakk! 8) Fått mye kommentarer på det... "Borkasta å kjøre mr2 og kjøre pent mesteparten av tia" osv.. Ta en burnout a! Tukt til sperra!
Hakke råd til sånt og skylder gamle legen som eide bilen før meg å fortsette ta godt vare på'n :D Bruker bilen innimellom og da.. Sånn.. Mosjons-kjøring :wink:
All credits til deg for at du tar vare på bilen!!! :D

Hvor gammal er du da?

#65941  av Mr2Nyter'n;p

Heh.. Er litt perfeksjonist, men begrensa hvor strøken man får holdt en 18år gammel mr2 når den blir brukt hver dag.. :roll: Synes nå mr2'en din ser godt ut og da 8) 8) Har nok langt fra den mest strøkne mk1'en innpå her.. Akseptert det nå :P :P Er 21 år jeg.. Hva med deg?

#66183  av MRQuoc

først vil jeg si at alderen spiller ingen rolle jostein, det er lov å være glad i andre gutter uansett alder :mrgreen: .. for å roe ned det hele vil jeg si at det er ganske greit å ha en funksjonell clutch, jeg klarte ikke å tolke om girkassen din var i orden, men om den synkroniserer ved girskifte uten å lage så mange rare lyder, tyder det på at den er i funksjon enda hvertfall ;) ..

Clutchskifte går fort og smertefritt på verksted, som regel er det behagelig å sette bilen bort når du jobber, drar og henter den når du skal hjem igjen ..