TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sync ringer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #66472  av Tor

Er det noen av dere som har sjekket pris på bytting av sync ringer på gear kassa? Min sync ring på 2. geare begyner og bli sliten. Lurer på hva en ny ring og jobben vil ca koste :)

#66478  av CelicaTurbo

hos Toyota, med tanke på at et clutchbytte koster rundt 10-11.000 vil nok en overhaling av girkassen koste et sted mellom 15-20.000... Jeg tror du vil spare store penger om du får en kompis til å ta ut motor og plukke av girkassen for deg, og deretter levere den til et verksted for jobb, eventuellt få kompis til å ta den biten også... og.. mens kassen er ute, bytt for all del clutch med mindre den er ganske ny, så slipper du den utgiften i tillegg i løpet av eierskapet ditt :)

#66490  av Tor

Min klutsj er ikke mere enn 8 mnd. Jeg byttet kjutsjen hos toyota samtidig med, stignator, kaldstartsensor, coil, og registerreim. Min totale regning kom på 9000 ,- pga at de ikke kunne skru på en slik bil. De fortalte meg at de ikke kunne ta fult betalt for deres opplæring på CelicaTurbo :) Syntes Toyota i Tromsø er super på den biten.

Er det "skadelig" og kjøre med en slitt sync ring da? Jeg er meget forsiktig med 2 geare. Men på normal bykjøring merker jeg nesten ikke noe til problmete. Det er på 0-100 axx at det merkes.

#66493  av kennethx

hmm, det var en fin holdning :) Kan de distrubuere den policyen til andre toyota sjapper? :D

#66494  av Tor

Jah, jeg liker den. Fikk alle delene med bilen da jeg kjøpte den. Eneste jeg kjøpte nytt var registerreima og klutsjen.

#66509  av GT4 CS

Jeg trur jammen jeg flytter til tromsø jeg :P

#66515  av Gjertsen

9000 bare for å skifte klutch?
betalte 11k jeg det var med orginal klutch da. og da hadde dem tatt ca 15timer arbeid i minus. (var hos ett vanlig verksted) jeg sa at på toyota ville dem ikke brukt mere enn 15timer ca på jobben mens her brukte dem 30. pga dem susa litt ang motor og slikt. men men..

Er ikke FARLIG å kjøre med sliten sync ring. gjort det siden sommern jeg :lol:

Venter bare på litt mere penger i pungen. ( etter jul kanskje en gang?)

#66526  av CelicaTurbo

hehe.. det var jammen en god pris gitt... :D

men, angående syncringene er det ikke skadelig nei, du kan kjøre videre ganske lenge, trolig flere år på dårlig syncringer men det vil jo bare bli værre og værre om du ikke er snill med kassen da. Etterhvert kan det bli et problem å holde girene når du triller ned en bakke f.eks. Men intill da er det egentlig bare plagsomt med ulyd ved kjapp giring.. du kan også prøve deg frem og finne en girolje som kan hjelpe på problemet eller så godt som eliminere problemet om du er heldig..

edit: som tilleggsinfo; Min tidligere MR2 mk2 hadde dårlige syncringer på 2. gir og jeg merket sjeldent noe til det pga at jeg bare leder girspaken over og lar girkassen selv gjøre jobben, spaken smetter inn av seg selv og det tar ikke noe lenger tid enn om du skal presse den lett inn. De fleste andre som kjørte bilen opplevde skraping når dem girte til 2. gir. I løpet av de to årene jeg hadde bilen ble ikke dette merkbart værre overhodet, men, det var jo et negativt salgspoeng når bilen ble solgt da og det gjorde sitt utslag på prisen jeg fikk for den dessverre.
Sist redigert av CelicaTurbo den 20 okt 2004 16:35, redigert 1 gang totalt.

#66527  av vegar85

deilig å ha en girkasse som er god som gull. er det dritjobb å bytte regreim?

#66529  av GT4 CS

Regreim bytte er tidkrevende. men du klarer det fint. bare demontere en del som motorfeste,servobeholder med slanger slanger til aircon. Koster ca 8000 laken hos toyota, gadd ikke gjøre det selv da det var vinter jeg måtte bytte min. ta med i betrakting at det kan være lurt og bytte simringer og vannpumpe i samme slengen. Regn med to dagers jobb

#66547  av MR2turbo

bytta regreim på 3sgte i dag... tok 1,5time... ;) men da stod motoren ute av bilen da... hehe...
Brukte en hel kveld og litt utpå natten den første gangen jeg gjorde det, når motoren stod i bilen... Blir ca. samme jobben på celica...

#66598  av CelicaTurbo

jeg betalte 4000-4500 for bytte av regreim hos Toyota ;)

#66600  av vegar85

ja det hørtes ut som en møkkajobb. jeg får vel ta det i vinter. har ikke rå til å sette det bort, så jeg får vel ta tiden til hjelp.... :D

#66619  av Tor

Ja, jeg fikk en super pris. Da de skulle bytte kaldstartsensoren var det 2.5 timers skruing for og komme frem til den :) Det sier litt hvor fullpakket en GT4 motor rom er. Jeg hadde også fast pris på klutsjen som de hadde beregnet ca 6 timers skruing på. Tror de brukte ca 2 dager :)

Btw, må motoren ut for og få av gear kassa?

#66648  av CelicaTurbo

Motoren må ikke ut nei, men det er både kjappere og enklere å ta ut motoren enn det er å slite med girkassen mens motoren står i bilen. Jeg har bare sett noen få rapporter fra folk på diverse forum som sier dem har byttet clutch uten å ta ut motor for å ta ned girkassen, og dem alle skriver at dem gjør det aldri på det viset igjen ;)