TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Godkjenning / EU-kontroll: Senkefjærer, blinklys, felger etc

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #66668  av Dr.Ling

Hurra, mitt første innlegg.

Var nettopp på EU-kontroll, hos Toyota faktisk, og fikk 2'ere (må fikses) for "røde blinklys bak" (EilertseN skrev et innlegg om dette, men fikk ikke noe svar), og "ikke godkjent senkesett".

Er det noen andre der ute som har røde blinklys bak? Ifølge norsk lov skal de vel være oransje. Om jeg må skifte baklysene vet jeg søren hvilke jeg skal kjøpe, synes ikke den gamle typen jeg har (90-modell) ser så ille ut.

Og så var det opplegget med senkefjærene da. Toyota mente de ikke kunne la det passere da jeg ikke har papirer med vognkortet på at mine fjærer er TUV-godkjente. Jeg har HKS SF5-fjærer med 46mm/25mm senking. Vet ikke helt hvordan jeg skal angripe dette. Finne et verksted som skaffer godkjenning? Late som jeg har Eibach-fjærer og laste ned TUV-skjemaet fra nettet? Er det lett å se på fjærene hva slags merke/modell det er, for mekkerne på Toyota har vel neppe sett etter dette, bare merket seg at bilen er senket og ikke har papirene i orden? Jeg vet da søren.

Tips og triks ang. biltilsynet mottas med takk.

#66671  av CelicaTurbo

Du bør se om du får lånt deg noen fjærer som kan godkjennes for jeg tviler på at du finner TÜV på HKS-fjærer. Du bør heller ikke satse på å bruke andre papirer for dem skal sammenligne både tykkelse på fjærstål, antall vindinger og typenummer som er printet på fjæren med hva som står i papirene.. Angående baklykter burde noen her ha det liggende også, jeg mener å huske at det var noen som har byttet til slike klare baklykter fra forumbrukeren veilside?

#66677  av jumbo

Christian har vel byttet til lexus-lykter... skulle ikke forundre meg om han har de gamle liggende...
 #66679  av kake

Dr.Ling skrev: Er det noen andre der ute som har røde blinklys bak? Ifølge norsk lov skal de vel være oransje. Om jeg må skifte baklysene vet jeg søren hvilke jeg skal kjøpe, synes ikke den gamle typen jeg har (90-modell) ser så ille ut.
Blinklysene bak er vel bare å vippe ut om jeg husker rett, da de ikke er i samme del som resten. Hørt om flere som har byttet ut de originale oransje mot røde, som det sikkert er på bilen din. De oransje skaffer de iallefall på Toyota siden det er en originaldel. De kan da ikke koste allverden. Du kan jo bare bytte tilbake til de røde etter kontrollen.
Dr.Ling skrev: Og så var det opplegget med senkefjærene da. Toyota mente de ikke kunne la det passere da jeg ikke har papirer med vognkortet på at mine fjærer er TUV-godkjente. Jeg har HKS SF5-fjærer med 46mm/25mm senking. Vet ikke helt hvordan jeg skal angripe dette. Finne et verksted som skaffer godkjenning? Late som jeg har Eibach-fjærer og laste ned TUV-skjemaet fra nettet? Er det lett å se på fjærene hva slags merke/modell det er, for mekkerne på Toyota har vel neppe sett etter dette, bare merket seg at bilen er senket og ikke har papirene i orden? Jeg vet da søren.
Det finnes ikke Tüv papirer til HKS fjærene (Undersøkte det da jeg kjøpte senkefjærer på min egen). Det jeg ville gjort var å funnet et verksted som ikke var så nøye og fått den godkjent der. Det å bytte fjærer for så og bytte tilbake igjen er jo en drittjobb, og tar ikke minst tid!

#66691  av jumbo

Finner forresten påstanden om at selve lyktene til blinklys bak har krav til oransje farge veldig merkelig. Mistenker sterkt at dette er svada og ikke annet enn antakelser fra verkstedet.

Grunnen til at jeg lurer, er at klare blinklysglass er tillatt fremme og på siden, samt at flere nye biler (deriblant lexus) blir levert med helt klare lykteglass bak, der bare selve pæra besørger at den bliner oransje. Gi oransje lys skal de, men tviler veldig på at det er krav til fargen på glasset. Det er nok krav til x antall rødt/refleks etc på selve baklysene i tillegg, men jeg ville sjekket opp dette med krav til farge på selve glassene før jeg hadde brydd med å bytte de ut. En del kroner koster nok et sett blinklys uansett, så spar dem om du kan :)

#66692  av mralp

Lever bilen et annet sted... (ja, det er faktisk så enkelt, snakker av erfaring).

#66700  av Dr.Ling

Takker for plenty med svar.

Trodde det var de refleksbrikkene som bare var å vippe ut, for å komme til noen av skruene, og at blinklysene sitter fast i resten av lysene. Men de røde må jo ha vært satt inn istedet for de oransje, så det skulle vel ikke være umulig å bytte tilbake. Selv ikke den sterkeste pæra som lyser orange klarer vel å få det til å lyse oransje gjennom det røde glasset, hehe.

Synes de runde lyktene på nyere MR2'er ser bedre ut enn de lexus-lyktene, så kanskje jeg bytter til slike + mellomplate osv.

Fjærene er et problem. Ikke faen om jeg bytter til originalfjærene bare for EU-kontroll. Får finne på noe annet. Finnes vel noen her i byen som kan gå god for fjærene.

Rart ikke Toyota slo seg vrang mtp dekkdimensjonen da.....