TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nytt Prosjekt :)

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #70329  av Johnny_Bravo
 
Nå har jeg et nytt prosjekt på gang. dette heter operasjon pen og fyldig musikk musikk i Bilen min :)

Jeg har bygget utallige bil anlegg i biler med bagasje rom og fått dyttet inn flere tusen watt :roll: jeg er ferdig med å prøve å få et anlegg til å spille så høyt å brutalt som mulig. nå vil jeg bygge et anlegg som er behagelig å høre på og som kan spille så fyldig og fin bass.

Når jeg titter rundt på forumet her så ser jeg at filosofien til de fleste består i å få dyttet størst mulig elementer in i Mr2'n sin. dette er ikke helt det jeg er ute etter siden jeg vil at elementene mine skal spille pent. En 10 tommer kan umulig få nok luft å slå i når den er montert bak sete (da tenker jeg på luften inne i kassa) en 10" vil man selvfølgelig merke bedre i ryggen og jeg skjønner godt at folk vil ha det.
men jeg vil ha plass til takplatene mine bak setene også.

Så dette er planen. Fjerne begge rommene bak setene for å bygge to små kasser med en 6" eller to 5" i hver. da med det slagvolumet de trenger. men til min store fortvilelse er det jo nesten ingen som lager bilstereo i disse dimensjonene lengre. er det noen som vet hvilke leverandører som fortsatt fører disse størrelsene? kansje @lpher?

Jeg vurderer å bruke enten MBquart eller focal frontsett, jeg er godt vandt med Focal men har hør noe av MBquart og er Imponert over disse. er det noen som har noen erfaringer om disse merkene mot hverandre? + - for hver?

Jeg har en DLS 4*50 watt jeg har planer om å bruke to kanaler på bass og to kanaler til front. denne forsterkeren spiller pent og har litt trøkk. ordentlige watt.

jeg setter pris på inspill og idèer fra dere kansje noen har gjort noe lignende før?

 #70336  av sindrejl
 
christian her inne på forumet har 10" subber og det anlegget spiller mycket pent! men så legger han takplatene i bagasjerommet.. går bra neddi der også serru ;)

 #70351  av angrykid
 
Jeg har i grunnen trua på at du kan få det til å spille sinnsykt fint med små, dyre elementer. Du får nok ikke den skikkelig dype bassen, men uansett vil jeg tro det vil være verdt det å bygge med små elementer. Jeg har selv 10" bak setene, og synes dem spiller veldig anstrengt.. Men jeg har valgt å gjøre det beste ut av det, og se på mulighetene til å lage hull i setet for å se om det blir noe bedre.

Jeg har hørt endel på focal sett, og synes disse er helt greie. Utover det, så har jeg ikke hørt dem du har hørt på. Vil tro at du kan bruke disse uten noe særlig problem. Å fjerne rommene bak setene er i grunnen en jobb i seg selv. Det er ei tynn plate som er punktsveiset til gulvet som danner veggen inn i kupe'en. Denne er jo forsåvidt ganske lett å klippe bort/bøye bort, men gulvet i det rommet er ikke flatt.. Så du vil ikke kunne få utnyttet alt dette.

Om jeg får lov å foreslå noe, så ville det være å fjerne det rommet, lage ei kasse med elementer på topp som slår oppover. Kanskje en 8" og en 5" vil være en god ide, da den 8"'eren kan ta de litt dypere tonene og 5"'eren rocke hardt.. Dette kan du jo kanskje vurdere. To separate kammere, så klart. :) Men spørs om du får nok volum til dette. Jeg tviler litt på det. :) 8" er ikke noe problem å få til å slå oppover, da bredden på det rommet er større enn en 8"..

 #70365  av Johnny_Bravo
 
Hørtes ikke så dumt ut det nei. jeg har tittet litt på tegninger fra kjente merker fra HiFi verdenen og har sett at mange av de bedre subbene har mange små elementer i stedet for et stort. grunnen til dette er at de spiller mye mer presist en et stort og siden man har så mange flytter de like stor mengde luft og klarer å gå like dypt.

grunnen til at små elementer spiller ikke spiller så dypt, er at øret ikke hører de dype (bass) og høye (Diskant) frekvenser like godt som de i mellom (mellom tone). dette er grunnen til at det finnes Loudness. Loudness forsterker disse tonene slik at lydbildet høres bedre ut.
ergo hvis man har mange små elementer (som tilsammen har like stort areal og slaglengde (dette kan jo bli et problem med de fleste) som et stort) vil de kunne levere mye trøkk og spille mer presist. for hvor mye bass man hører kommer jo av mengden luft et element klarer å flytte.

det er ikke mange som bruker dette designet lengre. ettersom subbene ble veldig dyre og forskjellen var ikke så alt for stor. Hvor presist trenger en subb å slå liksom, den skal jo bare ta seg av de helt dypeste tonene.

Men jeg skal jo bruke de som en god bass også ikke bare de helt dype tonene. ideen din vil jo være ganske lik et hjemme kino anlegg med en summ som fyller de helt dypeste tonene. kansje ikke så dumt det med en 8 og en 5 :)

Men så er det å få tak i gode små elementer da. ingen som vet om noen da?

 #70366  av angrykid
 
Hehehe.. Jeg kom på noe helt villt her. :D Hva om man tar 3x5" elementer å lager ei kasse til disse, der man setter dem i en trekant. To i bunn, en i topp. Dette vil jo i utgangspunktet utgjøre arealet av en 10", kanskje noe større. Men jeg vil tro det spiller tilsvarende bedre? Jeg vet ikke helt, har ikke helt kontroll over lydbildet som en 5" klarer å levere kontra en 10".

Men rop ut om du hører noe, vil tro det ikke skal være så veldig stort problem å få testet det ut om man finner noe elementer man kan bruke. Er veldig interessert i å høre mer om dette prosjektet..

 #70371  av Ace
 
Du kan jo ta en titt på posten
"Da er del.1 ferdig" som jeg posta her for litt siden

Var sånn jeg løste det med 8" plassert nedi rommet.

ps. de bildene som ligger der er litt gamle nå , for jeg har trukket om kassene i mørkere stoff som ligner mer på resten av bilen + fått tettet endel hull som syns på bildet der også ...

 #70408  av sindrejl
 
igjen da så må jeg få kommentere, har man store nok kasser bak ryggen låter ikke 10" særlig anstrengt.. tror chris har noe av det beste anlegget jeg har sett i mr2 til dags dato.. to stk 10" fra RF. 8" vil lyde veldig pent, men liker litt dypbass også jeg da ;) men som sagt, kassestørrelse er alt

 #70427  av angrykid
 
Dere er så sneversynt at det er skummelt, gutter.. Ingenting som er mindre enn 10" er bra nok.. kom igjen, åpne øynene deres. Det er andre merker enn RF som faktisk spiller bra, og det er andre løsninger enn 2x10" som spiller bra. Har dere hørt på noe annet enn det chris har i en mk2? forutenom det som er originalt, vel å merke? :):):)

Så gi gutten some slack, å la han få prøve. Cheer up i stedet for å rain on his parade.. (i mangel av norske oversettelser, såe...) :D:)

Jeg synes selv at 2x10" i en mk2 er VELDIG bra, og jeg er sinnsykt fornøyd med mitt anlegg. Jeg ble overrasket da chris spilte 137db i sin i sommer, men jeg synes at jeg kjenner trykket mer i min bil i forhold til hans, da han har gitter framfor sub'ene, som igjen fører til at bassen ikke klarer å slå så godt igjennom setet som i min bil. Så lydopplevelsen, følelsen av å ha en sub rett i ryggmargen, er mye bedre i min bil, enn i chris sin.. Greit nok, han har dyrere elementer, sikkert en bedre spiller etc etc, men jeg personlig synes at mitt slår hardere enn hans, det pga jeg har setet helt inn til subben, som igjen fører til at om jeg spiller høyt nok, så slår jeg på meg tårer.... Dette klarer ikke chris i sin bil... :)

 #70448  av erling
 
angrykid skrev:Greit nok, han har dyrere elementer, sikkert en bedre spiller etc etc, men jeg personlig synes at mitt slår hardere enn hans, det pga jeg har setet helt inn til subben, som igjen fører til at om jeg spiller høyt nok, så slår jeg på meg tårer.... Dette klarer ikke chris i sin bil... :)
Han skremte nå rævskjegget av meg jaffal. :D

 #70470  av Johnny_Bravo
 
var ikke meninga å tråkke på noen tær her :) ! tommere er vel og bra det men, jeg vil ha litt plass bak setet mitt også. pluss at jeg vil ha pen lyd :)

vi får se hvordan det blir.

 #70481  av angrykid
 
erling skrev:
angrykid skrev:Greit nok, han har dyrere elementer, sikkert en bedre spiller etc etc, men jeg personlig synes at mitt slår hardere enn hans, det pga jeg har setet helt inn til subben, som igjen fører til at om jeg spiller høyt nok, så slår jeg på meg tårer.... Dette klarer ikke chris i sin bil... :)
Han skremte nå rævskjegget av meg jaffal. :D
Kanke være mye til rævskjegg du har :D:D:D

hehe.. litt offtopic ja.. menneh.. som JB sier, ikke meningen å trå på noens tær, så vær med å få fram litt andre alternativer til lyd i mk2 i stedet for den veldig klassiske 2x10". :-)
 #70485  av erling
 
Johnny_Bravo skrev:Nå har jeg et nytt prosjekt på gang. dette heter operasjon pen og fyldig musikk musikk i Bilen min :)

Når jeg titter rundt på forumet her så ser jeg at filosofien til de fleste består i å få dyttet størst mulig elementer in i Mr2'n sin. dette er ikke helt det jeg er ute etter siden jeg vil at elementene mine skal spille pent. En 10 tommer kan umulig få nok luft å slå i når den er montert bak sete (da tenker jeg på luften inne i kassa) en 10" vil man selvfølgelig merke bedre i ryggen og jeg skjønner godt at folk vil ha det.
men jeg vil ha plass til takplatene mine bak setene også.
Sånn tenkte jeg også. Jeg har kun en 8" MTX i trykkammer bak førersetet. Har en ganske "vaksen" 4-kanals MTX forsterker bak passasjersetet som driver den og frontsettet. Synes det spiller ganske pent. Er ekstremt pen og presis bass, men jeg kunne tenkt meg at bassen gikk litt dypere, ellers er det "høyt nok" til meg. Så etter å ha hørt og sett Chris sitt opplegg, hvis jeg skulle valgt om igjen ville jeg hatt kun en 10" og lik kasse som han har. Praktisk mtp plass og bass.

Jeg og lagde kassen slik at det er plass til t-taket foran kassen, men så og si ALL bass forsvant da. Så nå legger jeg heller begge glassene bak passasjersetet med en genser mellom dem.

Må vel legge til at jeg ikke har skrekkelig inngående peiling på bilstereo, men dette er det jeg ville gjort for å kombinere god lyd med en praktisk løsning. :)

 #70749  av @lpher
 
:D Det er sjelden det finnes bare EN fasit ja gutter :D

Slik jeg ser det...så bør man uansett begynne med ett godt frontsett...enten 5,25" eller 6,5"....det man får plass til :)

Dette BØR kobles på en kurant forsterker...ikke nødvendig med allverden til effekt...men det er en stor fordel om den er pentspillende ihvertfall :)

...om man monterer frontsettet skikkelig...med MDF-ringer etc. og sørger for at høytaleren får ett noenlunde lukket rom å 'puste i' så vil vi ha dekket mesteparten av det hørbare frekvensomerådet....så nær som de aller laveste frekvensene :)

...og her er det man avgjør hvilken type lyd man vil få :)

1 eller 2 10" subber montert bak sete(ne) vil nok gi en bass med en ganske kraftig punch...mye pga trang plassering, kasse størrelse og rett og slett volumet på coupeen :) Kan kanskje oppfattes som 'a little to much' om man er av "den gamle lyd-skole" ...og har vært bortskjemt med korrekt-spillende hjemme-high-end annlegg:D :D :D

Mens 1 eller 2 8" sub montert spillende oppover...vil nok gi en mer 'korrekt' og pen lyd...men kan oppfattes som noe kjedelig om man er bortskjemt med (for mye?) bass fra før av :D

Personlig så føler jeg at jeg ligger midt i mellom disse to leirene...da jeg er VELDIG nøye på at det skal spille pent og korrekt....men samtidig så vil jeg ikke gi slipp på muligheten til å spille grisehøyt en gang i blant heller...når jeg er ute å kjører alene that is :D :D :D

Så den store utfordringen her vil vel være å finne en mellomting? ..om det lar seg gjøre...å få the best of both worlds? :D

@lpher

 #71054  av @lpher
 
angrykid skrev: Jeg synes selv at 2x10" i en mk2 er VELDIG bra, og jeg er sinnsykt fornøyd med mitt anlegg. Jeg ble overrasket da chris spilte 137db i sin i sommer, men jeg synes at jeg kjenner trykket mer i min bil i forhold til hans, da han har gitter framfor sub'ene, som igjen fører til at bassen ikke klarer å slå så godt igjennom setet som i min bil. Så lydopplevelsen, følelsen av å ha en sub rett i ryggmargen, er mye bedre i min bil, enn i chris sin.. Greit nok, han har dyrere elementer, sikkert en bedre spiller etc etc, men jeg personlig synes at mitt slår hardere enn hans, det pga jeg har setet helt inn til subben, som igjen fører til at om jeg spiller høyt nok, så slår jeg på meg tårer.... Dette klarer ikke chris i sin bil... :)
For det første, jeg er ikke @lpher, men det er Chris som har kapra alf sin maskin. ;)

Jeg vet ikke helt om jeg kan si meg enig med deg. At det "gitteret" jeg har foran hindrer lyden på noe vis, kan umulig stemme. Det er jo ikke noe gitter, men to "riller" foran, som bare skal hindre setet i å klemme flatt elementene. Jeg hadde ikke dette når du satt på til meg, og derfor kunne man ikke legge setet helt bak. Men nå mener jeg også at det ikke er om å gjøre å få høyest mulig dunk, men at lydkvaliteten er bra, både på bass og resten. Jeg har jo heller ikke hørt anlegget ditt, så jeg skal jo ikke påstå noe som helst sånn sett. Det som derimot gjør at jeg liker RF så bra, er at jeg synes det er veldig bra lydkvalitet på RF sine høyttalere, uansett om man spiller høyt eller lavt.