TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3s-ge til 3s-gte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #70879  av zacroa

Jeg synes nå det er på tide at mr2en min får seg turbo, og lurte på ett par ting. veit at det er skrivd mye om dette og har søkt men fant ikke helt det jeg var ute etter...

Hvis jeg nå kjøper en motor av motorimport eller fensport, hva kommer i tillegg til den prisen jeg får av de?
Veit at man skal trekke fra momsen i det landet man kjøper i og legge til den norske gla momsen og selvfølgelig valuta.

men er det noe mer jeg må passe på?
toll avgifter eller noe sånt?
fikk pris hos motorimport på en rev2 til 17000 danske? grei pris?
fensport var dyrere, men virket som de byttet litt div på motoren før de solgte den..., veit ikke om motorimport gjør noe annet enn å teste den?

#70881  av jumbo

Skal vi se.... når det gjelder selve innkjøpet, er det bare selve prisen, pluss norsk moms å bekymre seg om (dersom man deklarerer den i tollen da, hehe, men det bør du dersom du har planer om å få bilen omregistrert/godkjent)

Det STORE utgiften er ny engangsavgift til staten (basert på endring i motoreffekt), og du får bare bruksfradrag tilbake til året bilen ble første gang registrert i Norge, ikke i utlandet. Avhengig av hvor mye gamp du ender opp med, utgjør dette beløpet for ganske mange titalls tusen, tror det blir ca 80-90K for min del dersom jeg skulle godkjent akkurat nå.

I tillegg kommer litt småtteri man bør bytte ut mens motoren likevel er ute, reg. reim, vannpumpe, slanger, termostat, etc etc. Vanskelig å si noe eksakt beløp, men ta rom for noen få høvdinger hvertfall.

Dessuten kommer det jo gjerne utgifter på verksted etc, dersom du ikke har verksted selv og skal gjøre jobben selv.

Og når det gjelder selve motoren, ville jeg absolutt prøvd å finne en 3. gen. 8)

Tror ikke motorimport.dk gjør spesielt mye mer enn å starte den og se at den går nei, men forbehold her. Dette vet MArkus langt mer om :)

Edit: Kongsberg? Hmm, er det deg som har den røde som ofte står parkert ved VAN?
Sist redigert av jumbo den 14 nov 2004 13:14, redigert 1 gang totalt.

#70884  av zacroa

de effekt avgiftene der skal få ligge i fred, så da blir det egentlig bare momsen da, regner med å få fraktet den til norge, hvis ikke prisen på frakt er veldig høy.
skal sette den inn selv, har aldri byttet motor på en mr2 før, men har skrudd litt bil, så det tror jeg skal gå greit. må bare finne meg en garasje som jeg kan stå i. skal bygge garasje selv til sommeren , men har penger nå så da gidder jeg ikke vente til sommeren for å sette inn snurre..

bilen er rød ja, står også parkert noen ganger , men hva er VAN?

#70890  av jumbo

Volvo Aero Norge... har ofte sett en rød mkII parkert utenfor der så tenkte kanskje det var din.

#70895  av zacroa

Den er ikke min nei...

#70906  av jumbo

Aha, så er det 3 i byen nå da :D

#70932  av zacroa

Jeg veit ikke om så mange i kongsberg bortset fra din og en til som er her på forumet, mener han kaller seg thrust1 eller noe i den duren.
Bor foressten i hokksund nå, men er ofte innom kongsberg...

fikk pris av egon på 3gen til 21 000.
men er det sånn at de i danmark har 25% moms??

har søkt litt rundt og finner ikke så mye om det, men det virker som om
det er 25%

så da blir det jo billigere å kjøre innom tollen enn å kjøre rett gjenom?

#70933  av sleeper

etter hva jeg har fått erfart fra utelanske firmaer så oppgir de som regel prisen uten moms........ så da får du ingen fradrag fra der du kjøper den.....bare 1.24x prisen når den kommer til norge!! :( :?

#70937  av jumbo

Blir uansett billigere, fordi du betaler null moms hos Egon. Men tror den prisen ur eks. moms ja... hvis du allikevel ikke skal godkjenne, kan du sikkert betale den helt eller delvis svart, så blir den nok noen tusen billigere skal du se :wink:

Anbefaler hvertfall å bruke de ekstra kronene på 3. gen fremfor 2. gen, siden det er snakk om ganske mye mer motor, og langt mer potensiale for trimming senere.

#70953  av MR2turbo

Regn ca. 25000kr for en gen2 inn til landet (med ferge moms og kjøring....) legg til ca. 5000kr i slitedeler, gjør du jobben selv er ca 30000kr det du klarer å bytte for...
Betaler du noen for jobben blir det fort dyrere...

De 17k fra motorimport.dk er uten moms og 24% norsk moms kommer i tillegg...

Skal du ha en gen 3 kommer det på ca. 10000kr mere totalt....

er du interessert kan jeg ordne en bakpart for deg, evt og bygge om bilen din.
For hele arbeidet med ombyggingen tar jeg ca. 10000kr....

Jeg får ikke tak i noen flere bakparter før jul, da jeg allerede har kjøpt alle som stod hos motorimport...
Men får tak i flere ved nyttår... :)

#71001  av zacroa

Ã¥ faen, trodde det var med moms jeg... :oops:
da blir jo alt litt dyrere. :shock:
men hva hvis jeg kjører til egon og at han bytter motor?
må jeg momse av dette da eller?
har lyst på turbo, men det er jo en ganske gammel bil så jeg er egentlig ikke int i å legge 30000 - 40000 i den.

#71003  av jumbo

Moms er kun aktuelt dersom du har tenkt å deklarere den inn i landet. Bare til info, og må ikke tolkes som noen henvisning til hva som anbefales eller ei :wink:

Ellers synes jeg ikke 30-40k er problematisk å legge i en bil som ikke er eldre en en mkII, kombinert med at det tross alt er en meget holdbar bil dersom den blir tatt pent vare på. Er stort sett opptil hva man gjør det til og hvordan man tar vare på bilen sin.

#71011  av sindrejl

zacroa skrev:Ã¥ faen, trodde det var med moms jeg... :oops:
da blir jo alt litt dyrere. :shock:
men hva hvis jeg kjører til egon og at han bytter motor?
må jeg momse av dette da eller?
har lyst på turbo, men det er jo en ganske gammel bil så jeg er egentlig ikke int i å legge 30000 - 40000 i den.
momse må du såklart.. men spørsmålet er om du sier ifra når du passerer grensa ;) ;) ;) Omregistrering er for pyser :D

#71015  av sindrejl

Ok markus, fint å høre at jeg kan få deg til å slenge en jævel ned i kjerra mi da ;)

#71016  av Johnny_Bravo

jumbo skrev:Blir uansett billigere, fordi du betaler null moms hos Egon. Men tror den prisen ur eks. moms ja... hvis du allikevel ikke skal godkjenne, kan du sikkert betale den helt eller delvis svart, så blir den nok noen tusen billigere skal du se :wink:

Anbefaler hvertfall å bruke de ekstra kronene på 3. gen fremfor 2. gen, siden det er snakk om ganske mye mer motor, og langt mer potensiale for trimming senere.
Er det ikke 3gen som har aluminium blokk?
jeg leste litt rundt på nettet om akkurat dette og der mente de fleste at ved heftig trimming var 2gen bedre etter som blokka tålte mye mer. men er jo mulig de tar en 3 gen og bare bruker blokka på en 2gen da for å få det best mulig :)

dette er bare noe jeg har lest så ikke arester meg på dette :)