TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sette inn en 2zz motor i MK3?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #72779  av a_fly_guy

Jeg ser at i USA så er det fler som har satt inn 2ZZ-GE i stedet for 1ZZ-FE i en MK3
Er dette noe som også kan gjøres i Norge, og få dette godkjent?

Mvh.
Lars Kristiansen

#72809  av Goose

problemmet er at da må du inneom Toyota Norge og godkjenne ombygingen. Og her er det karuselen begynner.

Toyota norge vil helst ikke høre, vite eller svare på noe som helst som har med ombyging av bilene deres å gjøre. :(

Men hvorfor skal du sette inn den motoren der når du kan sette inn en turbo i mk3 orginal motoren.

Det er biligere, og tanken på at du har en vifte som snurre bak ryggen og presser bilen fremover er bare så værlig...

:roll:

#72811  av a_fly_guy

jeg har også tenkt på turbo på 1zz, men jeg har hørt at det er umulig å få godkjent, så det var derfor jeg lurte på en 2zz istedet.

Men før så hadde jeg en 205 gti, og der var det en som satt inn en MI6 motor. Han fikk papirer fra tilsvarende ombygning gjort i danmark, som var godkjent av Peugeot Danmark.

Kan ikke noe lign. gjøres med Toyota?

#72836  av Erlend

Har lest litt om dette motorbyttet. Kutta litt fra http://www.toysport.com/Technical%20Inf ... _notes.htm
It is very interesting to note the difference between the two engines. The 1ZZFE and 2ZZGE are of the same displacement, but their bore and stroke are different. The 1ZZFE ?izzy? with the FE head is the quick response, high torque model- has a longer stroke ratio, to further improve the torque characteristic. The 2ZZGE ?duzzy? with the sports type GE head is the high RPM, higher HP unit- with a square bore / stroke ratio. This allows it to rev and deliver power in the higher RPM range.

The driving characteristic of both engines are dramatically evident. In the 2000 Celica, where both engines are offered- the GT with the 1ZZFE is easier and smoother to drive- more responsive. The GTS with the 2ZZGE starts of lazier, and need lots of pedal- but ultimately more HP. Which is a good contrast- drivers now know the trade-off between drivability and horsepower. A lot of people who tested the cars opted for the more responsive GT model, although they were initially looking for power. The power band characteristic of the two engines offer a good choice- chooses which is more important.

A recurring question- why did the MRS end with the 1ZZFE? Overall, the 1ZZFE was more compatible to the overall concept. The 2ZZGE would need more attention driving (to extract the power)- detracting from the fun aspect of cruising.
En 2ZZ-motor hadde altså vært å foretrekke for entusiaster i en mk3 - liker godt tanken på det selv :) Hvis dere har sett noen BestMotoring-videoer så har de en hvit og turkis mk3 med 2ZZ og litt annet snacks, bla. ny clutch, LSD og et Arta widebody-kit. Og den mk3en, den kan lett hevde seg mot en S2000... Så ja, dette liker vi :) For ikke å snakke om lyden :twisted:

Og det er mulig å gjøre, ToySport gjør det ifølge nettsiden deres.

#79962  av Oas

noe nytt info om dette fly guy . så dnoen poster av deg på spyderchat også.
er også innterisert i og gjøre dette bytte. jeg har 60 000 til overs nå men kommer nok til og bruke dem opp på styling vis ikke motor bytte vil bli aktuelt. hade tenkt meg en 200sx men nå ender jeg nok opp med en mk3 i steden , skal prøve kjøre en i morgen tidligt. Jeg mailte toyota angående dette men de sa han som holde på med sånne ting var på ferie så de kunne ikek komme med noe svar før ute på ny året. Har du snakket med noen eventulet fått et Nei eller nja?