TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kveles av bensin?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #75209  av Eirik

Hei
Har problemer ved kjøring i 1. gir (bare da jeg har fått det hittil) og skal gi litt gass så smeller det og motoren stopper. Så må jeg vente i ca 5 minutter før den vil starte. Dette skjer bare når motoren har blitt varm. Noen forslag?
Har ikke vanlig ECU men electromotive TEC 2 på en 4agze mr2 mk1

Jeg byttet tennkabler og tennplugger for par uker siden og aldri hadt problem før det. Kan dette ha noe med saken å gjøre? (tennpluggenes gap noe med saken?)

Luft i kjølevesken? (Har prøvd å lufte men fortsatt problemet men trenger jo ikke være bra nok?)

På forhånd takk
Eirik

#75210  av Christian

Hei.
Bruker også tec2, men på en 3s-gte.
Hva slags sensorer bruker du, sperrer og evnt. andre ting?

#75215  av Eirik

Hei
Jeg har ingen sperre, Har map sensor, vann temp, ikke eco eller knock sensor. Har HKS komp hjul ca 10-13 psi. Har ikke programet til tec2 fikk den prog. av Ramstad bil men fikk ikke med filen :evil: noe jeg savner nå......
Vet du om noen som er flink til tec2 prog?

Prøvd å måle vanntemp giver og det ser ut som den funker ok...

#75243  av Christian

Hvorfor byttet du tennkabler? Siden problemet kom etterpå kan det godt være de som er synderen. Hva skjer når den ikke vil starte, drukner den, virker det ikke som det er gnist eller hva?

Om problemet har vært der tidligere også han det kanskje være en feil i Enrichments programmet....?

Ingen i nærheten av meg som kan tec2 heller (Er vel alt for gammelt og for dårlig :( ) Har programmert min selv, ikke på langt nær ferdig ennå, men den rusler og går rimelig greit.

#75249  av Eirik

Tennkablene var dårlig når jeg tok dem av gikk satt det igjenn en del på pluggene. Tror ikke det er tennkabler.
Mest tro på luft i systemet eller feil på følere men er litt blank.. Prøvde å lufte så godt jeg kunne ute i dagens finvær :( Not
Hvordan var det på programere selv?
Hvordan fikk du utgangspunktet til å starte den?
Finner jeg normal tenningskurve/blandingsforhold noen plass? Hvordan er 4agze motoren prog fra fabrikk?

Problem jeg har hatt tidliger er at bensinpumpa ikke starter når jeg vrei om tenning så den tvangskjører jeg, heletiden. Men da skal jo returslangen ta unna det overflødige.a

#75255  av Christian

Om du bare har map, mat, og clt bør det være kurrant og finne ut av ja.

Programmeringa har gått greit, men den er relativt grov foreløpig og jeg må nok på rulle for å få lagt inn resten. Har ikke mulighet til å få til noe bedre, så lenge jeg må konstentrere meg om veien også :P

Starten var grei, ett par verdier her og noen der så starta den opp, gikk som ei snekke og osa bensin :lol:
Org .Tenningskurve/blandingsforholdet vet jeg lite om

Retur slangen tar det overflødige ja.

Edit : Vet du hvilken software du har i tec'en? Det er en type som kan hente ut programmet igjen. Min kan ikke det, men du har kanskje flaks...?

#75261  av Eirik

Når jeg tester ECU kommer det 6 blink (LOB-Low Battery Voltage). Hvordan tester jeg dette da?og kan det være grunnen? Eller grunnen til at bensinpumpa ikke starter når jeg vrir om tenning så den må tvangskjøres?

#75759  av Eirik

Hm problemet har bare blitt værre men nå trenger den ikke kjøres i 1. gir heller. Og når den stopper så virker det som den er overophetet? Rett og slett at den stopper seg selv for at den blir for varm. Skal ut å se om jeg får fikset noe nå. Noen forslag til hva som kan være feil med tanke på overopheting?

Mvh
Eirik

#75763  av GT4 CS

Du sa du hadde problemer med kjølevannet og luft? Dette kan føre til overoppheting av motoren din,skal litt til men har vært borti det, og da startet ikke kjølevifte heller pga all lufta i kjølevannet. La motoren stå på tomgang med lufteskrue eller radiator lokk av til alle luftbobbler er borte, ihverste fall kan topp pakninga ryke pga luft og ujent trykk i kjølevannet. Hørt om ,og sett en bmw m5 som "eksploderte" pga overtrykk i kjølesystemet. Smalt godt det ja :D

#75831  av Eirik

hm har sett litt på det i dag. men forstår det ikke 100 % enda. Tror det kan være at jeg har for varm tenn plugg. Noen som er enig i at det kan være grunn?

#75884  av Christian

Kan jo selfølgelig være det, men jeg tror nok heller det er kjølevanns-sensoren din.

#75924  av Eirik

Skal skifte kjølevann og rense gjennom gått. Så får vi se om det hjelper. Har koblet fra kompressoren og hittil har den ikke stoppet med den av. Men den holder seg jo en del kjøligere når den er av.

#75943  av GT4 CS

Så du har montert kompressor? Starter kjølevifta de da? Et par tips, kjøp deg en grad kaldere plugger,eventuelt ville jeg investert i en bedre og større radiator,helst en termostat som åpner før den orginale. Kjenner ikke helt til din motor,men ofte må man gi litt mere bensin og gjerne en bedere gnist når man får ladetrykk. Og når en motor er overopphetet kjennes det ut som om motoren skal til og hoppe ut om man ruser den forsiktig da man står i ro, den lugger og tenner dårlig pga det er for varmt. Hvordan oppsett har du da? Ja og det og rense kjølesystemet og fjerne gammel møkk er nesten like viktig som olje på en eldre trimmet motor :D

#75964  av Eirik

Ja men alt har fungert perfekt før ;) Kan være at når jeg kjøpte nye tennpluggkabler så kan dem gi litt lite motstand så pluggene blir varmere? Men skal skifte kjøle greie + sjekke alle koblinger for iring og fikse det.
Så får jeg se om jeg trenger andre plugger etter det. Frister litt med Irdum plugger men er redd før å kjøpe feil varme grad når de er så dyr ;)

#75965  av Eirik

Har sett på BCPR6EIX-11 som er for vanlig 4agze men siden jeg har sterkere tenning gjennom annen ecu og dem anbefaler kaldere plugg tenkte jeg på BCPR7EIX-11. Hva feil kan hende vist jeg kjøper en grad for kald plugg?