TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Stappe basskassen

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #75435  av QicSilver
 
Når man har lagd en basskasse ferdig, skal man ha noe inni? forutenom elementene da :P skal man stappe den med noe som f.eks. bomull eller vatt? Mener å huske jeg har sett noe sånt en plass...
Om man skal, hva er det godt for? :D

 #75437  av spkstrp
 
blir vell mindre ressonans "papp" lyd.. og kassen virker "større" for elementet ... ellernoe slikt :roll: Er vell uansett noe man burde ? :) bare det er no mykt og dempende som ull

 #75442  av GT4 CS
 
Bare og snike seg inn i fjøset på en saugård og klippe litt ull av saua det, de ferdig lagde basskassene jeg har sett i er ikke vært fylt med noe, er kunnsvart teppe på utsiden ,men kassene blir jo limt i skjøtene for at de skal bli helt tette da :D

 #75463  av QicSilver
 
OT: Hvor lenge skal man spille inn høytalerene sine? Er det forskjell på tiden til component, coax og sub ang. innspilling?

 #75474  av chris
 
Vi selger sånn kunstig ull-greier her på bilradiospesialisten. Tenkte jeg skulle prøve det samme, å fylle opp basskassene med ull. Har lyst å prøve å få til litt "mykere/rundere" basslyd. Har litt små kasser nå, og det gir litt hard lyd. litt vel mye punch liksom. Grunnen til at man bruker ull, er at det får lufta til å bevege seg tregere, og man får i teorien effekten av at kassen virker større enn den egentlig er. Hos noen har dette gitt stor effekt, hos andre mindre. Så det er vel egentlig bare å prøve. Men for all del, dette er ikke noe man MÅ gjøre. prøv å spill uten først, og finn så ut om du liker lyden :)

 #75570  av karl234
 
min kasse med 12" CV er fylt med skumgummi. (sånn som i madrasser) funker veldig godt og knall lyd

 #75600  av chris
 
karl234 skrev:min kasse med 12" CV er fylt med skumgummi. (sånn som i madrasser) funker veldig godt og knall lyd
skumgummi ville ikke vært mitt valg. skumgummi vil ikke bare bremse lufta, men stoppe den helt, og resultatet blir motsatt effekt. samme som at når man pakker i ull, så skal ulla være helt luftig og løs, det skal ikke stappes hardt.