Side 1 av 4
Dump?????
Legg innLagt inn:12 des 2004 20:46
av lexusmann
Hvordan hadde vært å montert inn en dumpventil i lex'n??? Jo,da er jo litt tøft å høre på når man sviver rundt å psjyyyyy'er på,men har det noe hensikt?
Bare tenkte i sammen med kompressoren....
Legg innLagt inn:12 des 2004 21:35
av sleeper
kan vel ikke ha dump på presse vel??!!!?
Legg innLagt inn:12 des 2004 22:07
av sindrejl
joda går fint det

Legg innLagt inn:12 des 2004 22:37
av sleeper
hm.... da lært jeg noe nytt i dag og...

Legg innLagt inn:12 des 2004 22:59
av Kebab gud
en turbo og presse funker jo på samme måten.. blir bare drevet på forskjellige måter...
Legg innLagt inn:12 des 2004 23:15
av Erlend
Er ikke dumpventilen der for å skåne turbobladene/turboen? Vet ikke hvordan en kompressor er bygd opp jeg, er det blader der og, eller er det et litt annet konsept?
Legg innLagt inn:13 des 2004 10:32
av karl234
dump`en er der for å slippe trykket ut i atmosfæren istedet for å "slå" det tilbake i turboen og stoppe vifta`s rotasjon. med dump hindres dette og vifta vil snurre videre og lettere få opp trykk når du gir gass igjen. slipper rett og slett så mye turbo-lag. (rett meg hvis jeg tar feil her da)
Legg innLagt inn:13 des 2004 16:42
av kake
karl234 skrev:dump`en er der for å slippe trykket ut i atmosfæren istedet for å "slå" det tilbake i turboen og stoppe vifta`s rotasjon. med dump hindres dette og vifta vil snurre videre og lettere få opp trykk når du gir gass igjen. slipper rett og slett så mye turbo-lag. (rett meg hvis jeg tar feil her da)
Riktig det, men er det slik med kompressor og ?
Legg innLagt inn:13 des 2004 17:25
av Kebab gud
de funker jo på basic samme måte .. så jeg velger å si ... ja ..

la oss høre fra noe med peil

Legg innLagt inn:14 des 2004 09:04
av Morten
Tja det spørs vel litt på hvordan motoren er satt opp også da...
Teoretisk spørsmål:
Hvis gasspjeldet står før kompressoren, hvor vil du da plassere dumpventilen?

Legg innLagt inn:14 des 2004 10:19
av karl234
kake skrev:karl234 skrev:dump`en er der for å slippe trykket ut i atmosfæren istedet for å "slå" det tilbake i turboen og stoppe vifta`s rotasjon. med dump hindres dette og vifta vil snurre videre og lettere få opp trykk når du gir gass igjen. slipper rett og slett så mye turbo-lag. (rett meg hvis jeg tar feil her da)
Riktig det, men er det slik med kompressor og ?
det vet jeg desverre ikke noe om

Legg innLagt inn:14 des 2004 18:18
av Tor
Jeg har iallefall aldrig hørt om dump ventil på KOmpressor mata biler da, men det funker sikkert. Søk og les .)
Legg innLagt inn:14 des 2004 18:24
av Nordic Autotech
Kompressoren er jo mekanisk drevet, uten frihjulsnav..hehe..
Så når motorturtallet synker synker kompressorturtallet og det øker igjen like fort. Man har jo ikke noe "lægg" på en kompressor, samt at det blir fint lite mottrykk som skader bladene i kompressoren.
Dermed har ikke dumpventil på en kompressor motor noen hensikt, annet enn lyden.
Det at kompressorens trykk bare avhenger av motorturtall gjør jo at du vil få mye mer lyd i dumpen når du ruser på en en bil med presse enn på en med turbo..for dere som liker å stå å showe..
Ang. spjell før kompressor så er vel ikke det noe problem siden spjeldet sitter på innsuget...skulle du hatt spjeldet foran kompressoren ville du fått en motor totalt blottet for respons.
Konklusjon: Det funker, du får lyd, men ingen prestandamessig effekt.
Men vil du ha så selger vi det selvsagt

Legg innLagt inn:14 des 2004 19:03
av lexusmann
Hehe, da tror jeg lar være, i og med det ikke har noe henskt annet enn lyden....Bilen går da mer enn godt nok...
takker og bukker for kjapt svar, da

Legg innLagt inn:14 des 2004 22:58
av Erlend
Dette var en interessant tråd

Flere slike takk!
Lærer noe nytt hver dag...
PS. Uten dumpventil vil tilbakeslaget i turboen ikke bare sinke den, men også ødelegge bladene på sikt
