TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Km juks

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #76407  av MKIV

Heisan lurte på om noen vet om en enkel måte og
få sjekka km på biler ifra Tyskland.På net eller om
man må ringe no sted.?

#76431  av doffy

Skjønte ikke helt den der. Letteste er vel å snakke med eieren?! :?

#76433  av Gjertsen

mekanikere som jeg har pratet med har fortalt meg at dem lett kan se om bilen har gått mere enn det det står på telleren, ved å se på telleren.
Ã…ssen vet jeg ikke.
Dette var en polsk mekaniker. Dem kan jo ALT!!

#76439  av kaimagne

Prøv det med en Celica MK7-teller... Den er digital...

#76444  av CelicaGT

Snakke med tidligere eigere, på tyske vognkort står vel navnet på tidligere eiger. Sjekke servicehefte......

#76447  av Tor

Og se om ratt, pedal og gear kule slitasjen passer med km. Er ikke noen biler som har strøkent ratt og ha rullet 100.000 km.

#76448  av EilertseN

Hvis ikke bilen har noe historie på merkeverkstedet er det nesten umulig å finne dette ut.Menne du kan håpe..Viss personen i tyskland har brukt Toyota har toyota i norge mulighet å skjekke opp historie .. alle rep,og service samt km.stand ved innlevering av bil vil være mulig å få.fikk dette på min tidligere audi.

#76468  av MKIV

Har hørt at bilen må ha eksos test vært år
i Tyskland vet ikke om det stemmer.Da har dem sikkert reg km.
Titta i service heffte og der står bare forhandlers navn og stempel.
Dem har kansje fri kjøre lengde vis ikke er det reg km hos ett
forsikring seleskap kansje.Dem reklamerer med just av km i diverse blader så det virker som det er et "Triks" mange bruker før salg.

#76533  av @lpher

kaimagne skrev:Prøv det med en Celica MK7-teller... Den er digital...
...og på mkIV Supra...som "MKIV" har :)

@lpher

#76537  av @lpher

Tor skrev:Og se om ratt, pedal og gear kule slitasjen passer med km. Er ikke noen biler som har strøkent ratt og ha rullet 100.000 km.

Som Tor sier....mkIV får ganske tydelig slitasjemerker på ratt....girkule/spake...og ikke minst på skinnsetene....da disse er trukket i ett ganske fint MEN tandert skinn....

@lpher

#76543  av jumbo

Sjekk av pedalslitasje er jo hvertfall et gammel anerkjent triks for å avsløre grove tilfeller av juks. Gjelder jo sikkert helt tilsvarende for ratt/gir/andre typiske slitedeler som sjelden/aldri byttes.

#76548  av celicat23

@lpher skrev:

@lpher
Vil ikke ødlegges noen tro på digitale tellere, men må desverre informere om at det er ingen stor sak å jukse med disse heller.

#76558  av Tor

Får kjøpt mye rart på eBay :)

#76583  av S-2000

Dessverre er km.stand juks veldig vanlig bl.a. i Tyskland, og det er faktisk så ille at i Polen (hadde en kunde som byttet inn en BMW 5-serie for en RAV4 nå nylig) hadde et BMW verksted nærmest spurt om han ønsket km.standen tilbakeført før servicen og hjemreisen til Norge.

Slikt er hårreisende, men når avanserte systemet som BMW (hvor km. stand lagres flere steder i bilen) og et par andre merker benytter seg av er like lett å tukle med så sier det seg selv at folk bør velge bil med omhu.

Profesjonelle forhandlere er kjekke på dette ettersom de ikke har råd til å selge en bil under "falske omstendigheter" så de går veldig nøye til verks for å sørge for at standen er korrekt.

#76607  av kaimagne

celicat23 skrev:
@lpher skrev:

@lpher
Vil ikke ødlegges noen tro på digitale tellere, men må desverre informere om at det er ingen stor sak å jukse med disse heller.
Det er ikke det som er poenget mitt, poenget mitt er at på digitale tellere kan km-stand være justert tusen ganger uten at du ser det på telleren. Om det finnes en slags logg i hjernen på bilen, som sier hvilke endringer som har vært gjort, vet jeg derimot ikke...