TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• lÃ¥n i bil og moding av bilen, lovligt?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #77965  av Oas

hvordan er det vis man har lån i bilen, kan man bytte motor (til en dyrer da) eller sette på turbo. eller kan man ikke det på grunn av vis du fucker den helt elelr no

#78028  av Master

Det har ingenting med om du har lån eller ikke. Samtlige biler må godkjennes hos biltilsynet etter at hver eneste lille(eller store) modifikasjon er utført (som endrer vekt, effekt eller CCM). Dersom du ønsker å sette inn en turbomotor må du skaffe papirer fra Toyota om at bremsene dine duger for antall hestekrefter du har. Samt at dersom bilen er reg. i Norge etter 1996 må du betale avgift for statusendring av kjøretøy. Dette går jo på effekt, vekt, ccm osv. Dette regner du jo ut på http://www.toll.no

Dette er jo selvfølgelig den lovlige måten å gjøre det på. -men igjen, hvor ofte har lovfolk snusa oppi panseret ditt og kjørt bilen din på dyno med mistanke om trim? sansynligvis aldri, MEN: havner du utfor en alvorlig ulykke der bilen må taues inn og politi varsles kan du nesten garantere at de merker hvis du har gjort en NA->Turbo konvertering. Er ikke dette oppført i vognkortet vil det komme til å koste deg både økonomisk og i værste fall "tidsmessig"..

Så siden dette er inne på mr2-forumet så vil jeg anbefale deg å selge MR2 NA og kjøpe original Turbo.

#78032  av Oas

Det jeg tenkte på var en 2zz motor i en mr2 2000-> det er lite sansynligt men jeg vil vite om jeg har muligheten. tenkte siden låne er med pant i bilen. har en celica og ingen mr2 da^^ men tenkt vis det kan få det under budsjete så er det jo kanskje muligt, og da hade jeg skaffet meg en mr2.
osså noen som hvet hvor mye det ksoter å ta med seg en bil til usa?^^
og vis du hvet det også da i samme selngen, er det noen i norge som tar sånne custom arbeider, tror ikek det krever så mye forandringer på motoren bare litt her og der etter det jeg ahr lest.

takk for infoen

#78033  av Master

til usa? Hvis du skal til USA, så ville jeg kjøpt en MR2 spyder i USA, og importert/kjøpt en 2zz motor og fått satt den inn der borte. Er garantert noen som er villige til å gjøre det der for ikke så altfor mye. Evt hvis det blir mye "customisering" blir det fort dyrt.

Hva du må ut med i avgifter/forsikring i USA for det aner jeg ikke.

Uansett, lykke til! :lol:

#78035  av Oas

i usa er det folk som gjør det i bytet mot den gammle motoren, han har gjort det på en del biler på spyderchat så han har erfaring med det også og det tar bare 2 dager :shock:

#78044  av Master

Kult. :o mye koster en 2zz motor i usa da? du må vel ha et komplett klipp? Spydere er hvertfall billige i USA.

#78083  av Oas

en motor 2zz ligger på rundt 15 000 for de fleste og noen nede i 7000 men de er sikerkt litt herpa eller no. man trenger girk sakene også for å få 6 gir siden mr2 en bare har 5 i vertfall de tidligere versjonene. jeg snakka akurrat med han duden nå på mail ha sa det eneeste som trengtes og gjøre custom var manifolden, dipstick tube og et av motor festene. han sa også at han skulel bgynne og lage disse og selle for ingen intekt. og han sa at en vanlig mekaniker kunne klarer og innstalere det på en under en uke. så i teorien er det ikke så dyrt. og vis man sprenger motoren elelr no så har man jo en til i garasjen^^

men i usa så hade de tatt hele innstalen i bytte mot den gammle motoren det hade vert det beste ^^

#78283  av sleeper

er det ikke en regel som sier at du kan øke hk med intill 10% uten og godkjenne dette??

#78286  av Master

kr 131,33 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten,
kr 479,00 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten,
kr 958,30 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten,
kr 1621,68 pr. kW av resten (motoreffektavgift),

Jeg blir litt svimmel jeg :shock: :o :evil:

Har ikke hørt om noe 10% regel. Men 10% er vel ingen som merker :wink:

#78411  av Goose

etter det jeg vet om, snakket emd en som driver å modder biler så kan man øke 15% ab hk antallet.
Man må godkjenne uansett men man trenger ikke å oppgradere noe av understell eller bremser.

Det er ikke slik at du ikke trenger å godkjenne.

Jeg skal sjekke om dene regelen stemmer etter nytt år når ejg er på klass på jobben, da skal jeg snakke med en sjeft fra teknisk på biltilsynet og han er grei kar. Han elsker at folk modder biler og bygger om, men kun hvis dem komemr til han og ber om råd og godkjenning etter på...
så mer info kommer etter nyttår ;)

#78426  av sleeper

Goose skrev:etter det jeg vet om, snakket emd en som driver å modder biler så kan man øke 15% ab hk antallet.
Man må godkjenne uansett men man trenger ikke å oppgradere noe av understell eller bremser.

Jeg skal sjekke om dene regelen stemmer etter nytt år når ejg er på klass på jobben, da skal jeg snakke med en sjeft fra teknisk på biltilsynet og han er grei kar. Han elsker at folk modder biler og bygger om, men kun hvis dem komemr til han og ber om råd og godkjenning etter på...
han må være den eneste i det norske biltilsynet som har det synspunktet... ingen som tør og dra til biltilsynet med en modda bil for da får de som regel til svar at hvis det ikke er der orginalt så får du det ikke godkjent!
mitt intrykk er at 99% av alle som jobber på biltilsynet hater biler som ikke er 100%orginale!

#78555  av Oas

sleeper skrev:
Goose skrev:etter det jeg vet om, snakket emd en som driver å modder biler så kan man øke 15% ab hk antallet.

han må være den eneste i det norske biltilsynet som har det synspunktet... ingen som tør og dra til biltilsynet med en modda bil for da får de som regel til svar at hvis det ikke er der orginalt så får du det ikke godkjent!
mitt intrykk er at 99% av alle som jobber på biltilsynet hater biler som ikke er 100%orginale!
har den følese jeg å , men det kan da ikek være så ille det er jo mange i norge med moda bil og mange av dem burde jo være registret for at de sakl stå fram i blader etc med hk antall og mods.

hold oss updata da Goose, snacks å ha finnet seg en "kompis" i bil tilsynet

#78564  av celicat23

Det du burde ta opp med han er det interne skrivet som har gått rundt i toll og avgiftsdepartementet om at for trimming opptil 15% (tror det var 15) skal du ikke betale noen avgifter. Og spørre hvorfor de ikke opplyser om dette, og tar gjerne betalt selv om du holder deg innenfor grensen.

#78569  av Goose

det er akkurat den 15% elelr hvor mye deter jeg skal øke i bilen min og skal nettop denne infoen få ut fra han på biltilsynet... ;)

#78663  av sleeper

hm... men en bil med 100hk har jo ikke 100hk på hjula!?! vil dette si at med en 15% økning og det hk antallet du alerede har bet for så kan du ha 115hk på hjula uten og betale noen ting? dette vil jo egentlig tilsvare ca 140hk i motor!? eller regner de med tap i gir osv?