TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Banerigget AE86

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #78549  av Kebab gud

her kommer en liten "nugget" til dere ..
hvor mye tror dere det vil koste å gjøre en AE86 banerigget
(uten å tenke på motor+drivverk eller styling/bur)
bare understeller, bremser osv
og husk.. bane .. ikke drift :P

og er dere flinke så kan det hende dere ser noe søtt no på neste gatebil (lover ingenting :P)
og dere som ikke vil hjelpe tl kan være søte å komme med noen bilder av banerigget AE86er :P
jeg befaler dere! ( :P )

#78620  av David

en ae86 er jo ypperlig til drifting da.. er jo det den er god for..
importer en ae86 fra danmark.. du får dem nedi ca 10k.. da helt standard og gjerne litt ihjælkjørt tenker jeg..
så kommer import avgifter i hue og ræva.. så en helt standard ae86 koster deg nok garantert 50k + tuning, bur, bremser +++
brembo bremser koster vel ett sted mellom 10 og 20k tenker jeg.. no bra coilovers koster vel 10-15k.. motor.. der kan du egentlig slenge nedi en 4AGZE og turbokonvertere den hvis du bare skal kjøre fort.. de aner jeg ikke hva koster.. men antar rundt 10k fra danmark...
hvis du bare skal kjøre på bane så kan du jo egentlig bare slenge på no svarte skilter.. da trenger du bare å betale mva av summen bilen koster i danmark.. men det vet du sikkert fra før

eller bare kjøp gamle ae86'n til FSR.. http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=606097

tror motorn har rasa.. ring og spør, litt småjusteringer så er det en nesten like fin ae86 som min :)

hvis du handler deg en ae86 har jeg en T50 quaife dogshift kasse jeg vurderer å selge fordi det egner seg bedre med en vanlig girkasse til drifting
.. kassa koster 50-60k ny pluss mva og frakt fra england/usa.. kassa mi trenger 3 nye tannhjul som koster underkant av 6k nye fra quaife

#79612  av Kjelliken

:? ikke godt og si men du kan jo få en hel del til ae 86...
Dempere på en bane bil bør vel være coil overs og der finnes det også endel alternativer, HKS sine, Tein, Bilstein osv...
Bremser er jo egentlig også på samme som cilover spørsmålet er egentlig bare hvor stort vil du ha det???

et ok bremsekitt som du da kunn kan ha minimum 17" hjul på kommer på mellom vel 15-20 tusen.. dempere 10-36 alt ettersom hva du vil legge ut på den.. :?

#80214  av aWeX

At AE86 først og fremst er bra på drifting er nok feil, AE86 er faktisk litt understyrt i forhold til mange andre japanske rwd-biler. AE86 er minst like bra til banekjøring som til drifting, men pga driftehysteriet er den kjent som en driftebil - ikke noe annet. Med litt mods kan du ha en killer på banen, og du kan kjøre fletta av mange dyrere og "bedre" biler, spesielt i svingene. Motorkraft er ikke denne bilens sterke sider. Det finnes mange måter å gjøre den sprekere på, men det skal jeg ikke skrive noe om her.

Nedenfor har jeg skrevet hva jeg har forsket meg frem til når det gjelder AE86 og kjøreegenskaper. Det er mulig det ble litt uoversiktelig, da det var mye frem og tilbake før jeg var fornøyd med innholdet. Jeg er veldig trøtt nå, så noe finredigering er det ikke snakk om :)

Det meste har jeg funnet ut i jakten på hvordan jeg kan gjøre min bil så rask som mulig rundt en bane. Dette er bare noe av det du kan/bør gjøre, å få en bil til å være rask rundt en bane er en vitenskap i seg selv, og jeg er knapt nok noen vitenskapsmann. Mye kan være veldig basic for enkelte, dere får bare lese for gjennom for å se om dere finner noe dere ikke visste fra før. Om jeg skriver noe feil, rett på meg. Om noen er uenige i det jeg skriver, si fra, jeg synes det er lærerikt å diskutere slike ting.

En grei regel er KISS-regelen (Keep It Simple Stupid). Man trenger ikke datastyrte coilovers til 50.000, carbonbremser og 24-punkts fia-godkjent bur for å gjøre bilen rask Det er ikke så lurt å tenke for avansert. Det viktigste er å få bilens i så bra stand som mulig. Originaldelene (som ikke skal oppgraderes) bør også være i bra stand. Vektredusering er den billigste tuningen som finnes. Hør med andre for å finne ut hva som fungerer for dem. Kjør bilen mye for å finne ut hva du liker/ikke liker. En liten oppgradering kan forandre hele karakteristikken til bilen, derfor er det greit å vite hva delen du kjøper faktisk gjør. Selv om tanken bak er god, er det ikke sikker den passer deg som fører. Et eksempel: tykkere stabstag foran gjør bilen mer understyrt, noen ganger kan det være akkurat det man er ute etter, andre ganger kan det være det man prøver å unngå. Mange tenker ikke på dette, de kjøper stabstaget fordi de har hørt at stabstag er en bra ting for veigrepet.

Den ultimate bibelen når det gjelder AE86 er Club4AG. Her finner du ALT du trenger å vite om disse bilene. Det eneste jeg ikke liker er at de bruker et veldig gammelt (og tregt) forumsystem, som har vært modent for utskifting i mange mange år
http://www.club4ag.com

Bremser:
For det første; Har man bruk for Brembo-bremser til 20-30.000? Bilen veier ned mot 900 kg om man fjerner isolasjon, interiør osv. Setter du på glassfiber skjermer/panser/bakluke og plexi-vindu vil du nok få den ned 30-50 kg til. Med så lav vekt vil du ikke ha bruk for enorme bremser. 17" hjul er også unødvendig.
Techno Toy Tuning har utviklet et 4-pots kit til AE86.Dette er nok et bra nok kit, ihvertfall til å begynne med. De koster bare 1200 dollar, så det er helt garantert verdt å prøve. Willwood lager jo bra bremser, så det skal ikke stå på kvaliteten. Jeg tror disse bremsene krever 15" felger, men de har også et kit som passer under 14" felger. Jeg kommer til å gå for det største kit`et på bilen min, da mange har bra erfaringer med det, og jeg skal kjøre på 15" felger.
Techno Toy Tuning bremser
http://www.technotoytuning.com/t3_site_ ... rakes.html

Dempere:
Problemet med AE86 er at demperhuset er for langt. Senker du bilen for mye vil slaglengden på demperen bli alt for kort. Mange korter derfor inn demperhuset , og setter inn kortere dempere fra f.eks MR2. Man kan også legge en spacer nederst i demperhuset,slik at de kortere demperne passer rett inn uten korting. Siden en bil med stive fjærer ikke vil ha så mye bevegelse, vil det ikke ha så mye å si at demperne ikke har så mye slaglengde. Her velger man egentlig selv hva man vil gjøre, men en korting av demperhuset er såklart det optimale. Jeg har kjøpt et sett med KYB AGX, som er justerbare dempere med kortere slaglengde. Jeg skal bruke disse uten å korte inn huset, med andre ord må jeg ha spacere. Om disse ikke duger til mitt bruk vil jeg gå over til Techno Pro Spirit dempere, som er spesialbygde Tocico HTS-dempere, eller TRD`s justerbare dempere, sammen med en innkorting av demperhuset. Man har mye å velge mellom, og mye informasjon om dette finnes på Club4AG. Forumet deres er en gullgruve for AE86-eiere. Her kan dere lese litt om hvorfor jeg valgte KYB AGX, og mye annet interessant: http://www.technotoytuning.com/t3_site_ ... x.html#top
Techno Pro Spirit\Tokico HTS dempere
http://www.stageoneimports.com/main.pl? ... TPS-03B010
Info om korting av demperhus og ombygging til coilovers, samt litt om Roll Centre Adjusters (RCA)
http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech ... ersion.htm

Fjærer:
Her har man også mye å velge mellom. Jeg valgte TRD Japans racing-fjærer, som kommer i mange forskjellige stivhetsgrader. Jeg kjøpte 8 kg\mm foran og 6.5 kg\mm bak. Dette blir sett på som alt for stivt for gatebruk, men bra for banebruk. Pass på hvis dere skal bestille disse. Det finnes også et alternativ fra TRD USA, som ikke er så stive, samt at de ikke senker "nok". Det er mange som blander disse to når de skal bestille.
TRD Japan Race-fjærer
http://www.stageoneimports.com/main.pl? ... uct=TRD-RS

Coilovers:
Trenger man egentlig dette? For biler som brukes på en mengde forskjellige baner, med forskjellige dekktyper osv er jo dette en fordel. Vet man at man skal bruke bilen hovedsaklig på bane, så greier man seg fint med et sett bra avstemte dempere/fjærer. Man har jo egentlig ikke det store behovet for høydejustering hvis man er fornøyd med det man har. Jo mere du har å stille på, jo større sjans for at du gjør ting "verre". Kan du å bruke de vil de såklart gjøre bilen bedre, men i utgangspunktet mener jeg at det er bedre å legge pengene andre steder i begynnelsen. Man kan jo alltids oppgradere senere.

Forstilling:
Roll centre adjuster (RCA), som retter opp styrestag og alt annet som blir påvirket når du senker bilen. Du får også RCA som samtidig gir deg negativ camber, noe som kan være en fordel ved banekjøring. Battleversion lager begge deler. De har også mye annet snacks til forstillingen
Her er en illustrasjon som viser hvorfor RCA er kjekt å ha:
Bilde
Battleversion RCA
http://www.battleversion.com/rca_blocks.htm

Bakstilling:
4-link stagene kan oppgraderes, noe som sammen med oppgradert panhard-stag, anbefales for en bil beregnet på banebruk. Det beste alternativet her er nok Battleversions produkter. På deres sider får dere også en mere omfattende beskrivelse av disse produktene.
Battleversion RCA med og uten negativ camber
Battleversion 4-link og panhard rod
http://www.battleversion.com/[url] [b ... t=CUSCO-SB
TRD foringer
http://www.stageoneimports.com/main.pl? ... uct=TRD-SB

Upper mounts mounts:
Erstatter de originale toppinfestningene til demperne. Disse har vanligvis erstattet foringene med stum montering (pillowballs). Det blir ikke så komfortabelt på ujevn vei, men det hjelper nok på for veigrep og kontroll. Mange upper mounts har også camberjustering. Cusco og TRD lager upper mounts. Jeg tror Tein har sluttet å lage sine, men jeg er ikke helt sikker.
Cusco upper mounts med camberjustering
http://www.stageoneimports.com/main.pl? ... CUSCO-PBUM
TechnoToyTuning upper mounts med camberjustering
http://www.technotoytuning.com/t3_site_ ... lates.html

Lettere karroserideler:
Fensport i England lager frontskjermer, panser og bakluke i glassfiber og glassfiber\kevlar. De lager også perspex-vinduer. Dette er billigere en man skulle tro, og havner helt garantert på bilen min etterhvert! Fensport har også mye annet spennende til AE86, samt at de leverer de fleste slitedeler til en OK pris.
http://www.fensport.co.uk/partsfiles/ae86body.htm

Differensial:
Den originale diffen på AE86`en slites fort, spesielt med tanke på at de fleste bilene helt sikkert har blitt godt brukt av en eller annen tidligere eier. Jeg kjøpte en TRD 2-veis diff til min. Vær obs på at AE86 kom i to revisjoner, 1983-1986 og 1986-1987. Disse har forskjellige differ, så prøv å bestill rett. Jeg gjorde ikke det pga at produksjonsåret på bilen min ikke stemte med første registreringsår i vognkortet. Jeg må nå få tak i nye stikkaksler for å få den til å passe :(

God natt!

#80329  av CelicaTurbo

mye info der gitt, tror ikke det er noen her som har så mye å føye til den listen ;)

#80506  av erling

Likte de RCA-blokkene. :D Det er jo vanligvis problem med økende positiv camber ved nedfjæring på mye senka bil. Får dra igang fresen når den tid kommer. :wink:

#80514  av sleeper

skulle gjerne hatt en sånn liste til gt4!!

#80564  av Kebab gud

bare en liten ting ...
angående vektredusering..
bilen det er snakk om (muligens) skal ikke regges.. så få ned til 900kg? neida ..
får da vekk mer enn det uten at den blir vinglete :P

#80750  av aWeX

Nå sitter jeg på jobb, med alt for lite å gjøre, så jeg kan like gjerne slå ihjel litt tid ved å skrive mere her inne :) I hope you don`t mind

En kjenning av meg i Japan har en RX7 FD, som er rimelig seriøst bygd. Han kjørte inntil nylig med Öhlins coilovers, som er noe av det beste som er å få tak i. For han var såklart dette ikke bra nok, da banekjøring er det som interesserer han mest. Han fikk spesiallagd et bilstein-understell hos en RX7-tuner, tilpasset hans behov. Dette understellet vil ikke være like bra med gatedekk på vanlig vei, men når han får på slicks og kommer på banen er det "ingenting" som er bedre. Om du bygger en bil kun for ett bruksområde er det ikke noe poeng i å inngå kompromisser. Jeg bygger bilen min for banebruk, og selv om den kommer til å bli kjørt litt på vanlig vei, så tar jeg ikke hensyn til dette når jeg kjøper deler.

Andre ting som man kan gjøre når man bygger banebil, er å stive opp karroseriet. AE86 har et mykt karroseri, spesielt hatchback-utgaven, så dette er viktig, og det trenger ikke koste mye.

Et veltebur hjelper utrolig, spesielt om det er sveiset i karroseriet. Mitt er skrudd, men jeg skal sveise det før sommeren kommer.

En bilig oppgradering er å punkt\sømsveise skjøtene i karroseriet. Dette er en vitenskap i seg selv, og du finner nok mye info om det på nettet. Et par viktige ting jeg har funnet ut, er at man ikke må sveise for mye på det samme stedet, men heller jobb på mange forskjellige steder samtidig. Dette gjøres for å unngå at konstruksjonen vrir seg pga varme. Siden jeg alikevel skal fjerne all fugemassen for å sjekke skjøtene for rust, så er det like greit å ta dette i samme slengen.
Litt bilder fra Hot Staffs AE86, hentet fra Club4AG.com (som har mange bra artikler om mange bra projekter, se selv under "tech reference":
Bilde
Bilde

En annen ting man kan gjøre er å fylle tomrom i karroseriet med et skum som minner om byggeskum, men som er litt stivere når det herder. Dette koster visstnok veldig lite i forhold til til resultatet. Dette må såklart prøves :)

Mange tuningleverandører lager såkalte underbody braces, som er stålstag og rammer som boltes fast i innfestingspunkter for understell, og enkelte steder på rammen. Hvis du sveiser selv, eller kjenner noen som gjør det, så kan du lage noen av disse for en billig penge.

Mange stiver også opp bilen innvendig, utenom selve buret. Stag som går f.eks mellom festepunktene for beltene, både nede ved gulvet og oppe ved B-stolpen, er visstnok en bra oppgradering. Et stort veltebur vil vanligvis være festet på disse punktene, men slike veltebur koster ofte skjorta med mindre man lager de selv, og disse stagene skal da kompensere når man har et mindre omfattende bur. På AE86 hatchbacken har jeg også sett folk som har montert stag som går mellom festene for sylindrene som løfter bakluken. Det ser unektelig ganske rart ut, men det hjelper sikkert, og koster ikke mange kronene å lage. Jeg skal ihvertfall prøve det :)
I Galanten jeg hadde var velteburet sveiset fast i A-stolpen og B-stolpen, samt flere steder langs gulvet foran og bak. Dette hjalp nok betraktelig på stivheten, men det fant jeg såklart aldri ut siden jeg solgte den for å bygge AE86`en. Jeg skal ikke nekte på at jeg angrer litt :( ... kremt, back to topic :)

Kristian30, svensken med den hvite AE86`en, veide all dempemassen han fjernet fra bilen sin. Han sa det veide noe sånt som 20-30 kg, og det er jo en del. Jeg har selv fjernet litt fra min bil, så jeg vet at det er snakk om tunge saker, skulle tro det var laget av bly. Det er også brukt mye av det, så har du en slik bil, fjern det med en gang :D Jeg håper at bilen min havner på under 900 kg, men vekten på biltilsynet har det siste og avgjørende ordet, så jeg gidder ikke tippe så alt for mye på hva resultatet blir.

Ser du på seriøse racingbiler, vil du ofte se at de har boret hull i stålet på steder som ikke er en del av den bærende konstruksjoner. Dette er et heller ekstremt skritt å ta, og det krever litt kunnskap av de som gjør dette, man må vite hvor man kan bore, og hvor man ikke kan gjøre det.

Nå høres det ut som om jeg er en selverklært racingbil-bygger, men dette stemmer såklart ikke. Jeg bare deler det jeg selv har lest, i håp om at flere bygger gromme biler jeg kan kjøre mot (eller fra? :)). Alle er vel enige i at det er kult å se en seriøst bygd bil ta den helt ut rundt en bane. Hvis flere her inne kunne delt sine meninger og erfaringer, så kunne dette blitt en veldig spennende og informativ tråd, som slettes ikke gjelder kun for AE86.

Mvh Trond, som bruker alt for mye tid på å lese om sære ting på nettet

#81038  av Kebab gud

aWeX: vil bare gjøre deg oppmerksom på at jeg har tatt begge postene dine og postet de på et annet forum (all credd til deg .. faktisk en direkte quote med nicket ditt og alt :P)
For å være ekstra snill skal jeg også reklamere litt for ditt import emperium :P på den siden :P

bruker det som et eksempel...

#81052  av aWeX

Oioi, det hadde jeg overhodet ikke forventet :) Kanskje du kan gi meg linken, så jeg får se selv? Reklame er bra, takker og bukker :)

Jeg er glad jeg har noen å dele "kunnskapen" min med, alle vennene mine er lei av alt bilpratet mitt, og de er bilentusiaster selv. Det blir nok litt mye av og til :shock: :D
Kebab gud skrev:aWeX: vil bare gjøre deg oppmerksom på at jeg har tatt begge postene dine og postet de på et annet forum (all credd til deg .. faktisk en direkte quote med nicket ditt og alt :P)
For å være ekstra snill skal jeg også reklamere litt for ditt import emperium :P på den siden :P

:shock:

#81095  av sleeper

aWeX skrev:Oioi, det hadde jeg overhodet ikke forventet :) Kanskje du kan gi meg linken, så jeg får se selv? Reklame er bra, takker og bukker :)

Jeg er glad jeg har noen å dele "kunnskapen" min med, alle vennene mine er lei av alt bilpratet mitt, og de er bilentusiaster selv. Det blir nok litt mye av og til :shock: :D
Kebab gud skrev:aWeX: vil bare gjøre deg oppmerksom på at jeg har tatt begge postene dine og postet de på et annet forum (all credd til deg .. faktisk en direkte quote med nicket ditt og alt :P)

:shock:
du har det sånn du og ja!?
mine venner er meget int i bil og modding av de, men til og med de syntes det blit litt mye bilprat fra meg til tider!

#81209  av Kebab gud

Kan nå si at bilen vil bli bygget

nå skal først bilen skaffes .. så skal deler velges ..(mens bilen ribbes)
det som er spennende er at først skal alt moddes utenom motoren ..
når bilen er ferdig skal motoren byttes (kompressor eller 20V.. ikke bestemt enda)

hentes i februar/mars .. nå gjelder det bare å finne en ..
såå .. hvis noen av dere ser en AE86 i danmark eller svenske-land til en billig penge så skrik ut :P (hvis med kompressor eller 20V så veldig fint :P)

#81235  av doffy

Kebab gud skrev:Kan nå si at bilen vil bli bygget

nå skal først bilen skaffes .. så skal deler velges ..(mens bilen ribbes)
det som er spennende er at først skal alt moddes utenom motoren ..
når bilen er ferdig skal motoren byttes (kompressor eller 20V.. ikke bestemt enda)

hentes i februar/mars .. nå gjelder det bare å finne en ..
såå .. hvis noen av dere ser en AE86 i danmark eller svenske-land til en billig penge så skrik ut :P (hvis med kompressor eller 20V så veldig fint :P)

good shit :D

#81255  av Kjelliken

aWeX må bare si en ting og det er at dette var en ufattelg god instruks på og lage en bane bil. ikke bare for ae 86 men mange gode tips en kan også bruke på andre biler. All cred til deg.. :wink: