TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorvarmer - Skadelig?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #78763  av Mr2Nyter'n;p

Noen sier at det er skadelig å la motorvarmeren stå i for lenge faktisk.. At olja tørker ut på sylinderveggene eller noe.. Kan aldri tro at dette er sant... Tidsuret mitt starter varmeren kl 06 og jeg drar vanligvis ikke ut før i 10-tida.. Synes det virker som at mr2en har det godtgodt etter tre-fire-fem timer med motorvarmer jeg.. Er det nødvendig er jo et annet spørsmål.. Skal vel stå i opp til et par timer før start, men jeg liker å være unormal jeg.. :D

#78764  av jumbo

Har også hørt gjentatte ganger at overbruk av motorvarmer er usunt, men jeg mangler tekninsk kunnskap til å vite om det er tilfellet eller ikke. Virker jo ikke helt urimelig at man ikke skal varme opp olja overdrevent mye uten sirkulasjon kanskje...

#78767  av angrykid

Problemet med høyt varmeforbruk og lite bruk på bilen er ikke det at oljen tørker ut..

Det er mer det at oljen renner ned i bunnpanna igjen, fra sylinderveggene. Dermed blir disse stående nakne, og når da du skal starte motoren, så vil det ta en til to omdreininger før veggene får oljen tilbake igjen. ergo sliter ringene på veggene unødvendig mye. :) Dette gjelder stort sett bare for biler som blir stående over natta med varmer i, altså mer enn 8 timer..

Hadde flere tilfeller av ødelagte/skjærte motorer i finnmark for ett par år siden, da det var så sinnsvakt kaldt der oppe.. -50 etc gjorde at folk satte motorvarmerne i bilene sine hele tiden, og når dem da startet opp og kjørte dem ett par gang i uka. Så det er ikke noe jeg vil anbefale, heller sette på varmeren en til to timer før du skal ut. :)

#78768  av Mr2Nyter'n;p

Så 3-4-5 timer går noenlunde greit? Bruker jo bilen hver dag... Trenger bare varmen nedi der ei stund for å "tine" opp starteren.. Innslaget henger seg opp hvis det er kaldt.. :)

#78770  av Mr2Nyter'n;p

Men en ting.. Hva med varmere deler av verden? Der vil jo motoren holde en brukbart varm temperatur hele tida... Det går vel for det samme? Olja vil vel renne like mye ned i bunnpanna da?

#78774  av jumbo

Vel, du skal vel lete en stund etter plasser med klima nok til å matche temparaturen motorvarmern din gir olja etter noen timer :P

#78780  av mralp

Jeg vil flytte ditt :D

#78786  av Mr2Nyter'n;p

mralp skrev:Jeg vil flytte ditt :D
Neinei! Da må du jo ihvertfall ha et bil-kjøleskap eller noe... :D

#78791  av @lpher

Stemmer nok som angrykid sier ja....

...og når det gjelder hvor lenge en motorvarmer bør stå på...så har de testet seg fram til at alt over 3 timer har veldig liten nytte :)

@lpher

#78795  av @lpher

Må vel legge til at jeg hadde en telefon samtale med en eldre herremann her om dagen...som hadde montert motorvarmer i 1985 på sin da splitter nye toyota corolla...bilen har i ettertid hatt motorvarmeren innkoblet 12-14 timer HVERT BIDIGE døgn HVER vinter! :D ...og motoren fungerer fremdeles som en klokke! :D Så det trenger ikke å gå galt med andre ord...MEN...man trenger jo ikke utfordre skjebnen :) Jeg setter ihvertfall aldri motorvarmeren på "on" om jeg skal inn i mer enn 3 timer :)

@lpher

#78799  av sleeper

@lpher skrev:Må vel legge til at jeg hadde en telefon samtale med en eldre herremann her om dagen...som hadde montert motorvarmer i 1985 på sin da splitter nye toyota corolla...bilen har i ettertid hatt motorvarmeren innkoblet 12-14 timer HVERT BIDIGE døgn HVER vinter! :D ...og motoren fungerer fremdeles som en klokke! :D Så det trenger ikke å gå galt med andre ord...MEN...man trenger jo ikke utfordre skjebnen :) Jeg setter ihvertfall aldri motorvarmeren på "on" om jeg skal inn i mer enn 3 timer :)

@lpher

pokker da.. det må være mye bortkasta støm gjenom årene!

#78863  av @lpher

sleeper skrev:
pokker da.. det må være mye bortkasta støm gjenom årene!
Skulle tro det ja :D Men kunden så det ikke slik han...hadde jo hatt sommervarm bil 24/7...365 dager i året....i snart 20 år han jo! :D :D :D

@lpher

#78864  av Mr2Nyter'n;p

Hmm... Uansett har jeg justert tidsuret litt... Starter 1 time senere nå... Må da være bra.. Blir 3-4timer da... Ca 3 timer før jeg fyrer opp bilen.. Perfect :D

#78904  av chris

Min står på ON når jeg er på jobb,hvis det er kaldt, og er det ikke blåkaldt står den på 3 timer. når jeg er hjemme og bilen står over natta, setter jeg den på 3 timer hvis det er kaldt, og 2 timer hvis det er litt mildere.

er nok heller lite skadelig å bruke motorvarmer over tid.. men det er jo lite mening i egentlig da, siden den bare varmer til et visst punkt.

etter 7-8 timer på ON er det for øvrig rimelig hett inne i kupèen :D :D :D