TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• RE: bytte bælj

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #78958  av Ace

Tok en titt på og fant ut det var på tide å bytte bæljer på bilen (venstre bak og høyre foran)

Er det mulighet for kun å få løs den øverste delen av demperen eller må man av med hele staget som når man bytter hele demperen. Er litt nervøs for at jeg kan klare å ødelegge abs sensoren fremme :oops: og har hørt rykter om at de koster (iforhold til størrelsen=) Også sjansen for at kulene i ledda kun vil svirre rundt når jeg demonterer det hele ? :?

#78967  av chimp

Bæljene? Hehe.. Mener du de lagrene som sitter øverst over demperen?

#78974  av Ace

Bæljen(strut boot på engelsk) = plastikk beskyttelsen rundt demperne. 2 av disse var helt revet i stykker.. Selv om jeg ikke kjører med bilen i vinter ville jeg fått alt i stand før sommeren ettersom dempern kan få skader hvis det spretter endel stein/grus oppi der eller at det kommer vann som legger seg der...

Dette bildet er hentet fra mr2howto side:
som du ser er ikke bæljen helt i den rette fysiske form.(dette er tho ikke min bil, men de er nok ikke akkurat i bedre form)

Bilde

#78977  av chimp

Nå er jeg med på hva bæljen er ;)
Kan ikke si jeg vet mye om det, men det så ikke ut til å være så veldig lett. Jeg byttet lageret øverst i demperen for litt siden. Var ikke noe morsom jobb. Var litt slit

#78983  av Master

Mansjettene til demperne vi snakker om her altså? :lol:

Uansett, å bytte dem er en enkel jobb. Du skrur jo av toppmutteren på demperen og tar av lageret som sitter på den demperen fremme, samt toppfestet til fjæra. (husk fjærklemmer hvis du ikke har senkesett på bilen). Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "staget" men tror du refererer til selve demperstaget som mansjetten skal beskytte. Denne trenger du jo ikke ta av da denne er en del av demperen.

Riv/skjær av den gamle mansjetten og tre på den nye, sett på toppfestene/lagrene. Husk at det er merket med pil ut på festet. Skru på toppmutteren.

Det skal være ca alt. man hende det er litt småting som jeg ikke har nevnt, men det ser du jo i farta.

Ellers, ABS hadde ikke jeg på min bil så det kan jeg ikke hjelpe deg med. Se denne tutorialen for info: http://www.turbomr2.com/MR2/HowTo/Suspe ... trut-1.HTM

edit: løsne på stabstaget samt de to svære boltene som holder demperen i nedkant kan være lurt.. :roll:

#78989  av Ace

uhm , de bæljene jeg skal ha på er hele (orginale bæljer/mansjett) Men de passer til demperne jeg har (koni justerbare)

Uansett når du har tatt av skruene øverst og tar vekk lageret øverst får man ikke presset dempern langt nok ned til å kunne tre på den nye mansjetten/bæljen ?

Med staget tenker jeg på de festene som holder forstillinga oppe ... løsner man på begge sier trodde jeg at jeg vill kunne trykke demperne nok ned til å kunne tre på mansjetten, noe som ikke gikk seg til... :?

Har vært inne å lest igjennom den mr2howto siden , men der tar de vekk hele dempern, det jeg lurte på om det var en forenklet løsning å kun sette på nye mansjetter uten å måtte ta av alt av fester etc... uten å bruke mansjetter som er kuttet opp på siden og tre's på.

#78990  av hovik

Hei Ace

Holder på å bytte dempre + bæljer nå. Bæljene ligger som smulteringer rundt demperen, så var på tide å gjøre noe.

Hvis du lurer på åssen det kan gjøres, så ta en tur innom i morgen. Har nok stått opp innen 16:00. Send melding her eller på 48158615 for adresse.

#78991  av Ace

Master skrev:edit: løsne på stabstaget samt de to svære boltene som holder demperen i nedkant kan være lurt.. :roll:
jau , heiv på med noe 5-56 nå i kveld så ser jeg om jeg får til noe mer i morra tidlig :)

#78992  av Ace

Harro Hovik

ja mulig jeg tar meg en tur da =) lagrer tlfnr så tar jeg kontakt hvis den sjansen skulle trengs

Skal ikke se bort ifra at jeg gjør det siden ejg ikke har allverden peil på bil , akkurat derfor jeg gjør det her selv slik at jeg skal skjønne litt mer seinere =)

#79000  av mr.two

Mine " bæljer " lol var ødelagt, så jeg bare kuttet dem av jeg..kan vel ikke skade stort.

#79068  av Master

mr.two skrev:Mine " bæljer " lol var ødelagt, så jeg bare kuttet dem av jeg..kan vel ikke skade stort.
Du forkorter levetiden på demperne dine siden vann/sand/smuss osv kommer på staget som presses ned i demperen din hver gang du kjører over en hump i veien.

Så vil nok anbefale deg å kjøpe nye! koster ca 500 kr for et sett originalt. - Det er en grunn til at de er der for å si det sånn :wink:

#79076  av Dalan

Mine ser ut som et ra**høl foran de å.. jaja, blir KYB-dempere utover vinteren, så tar det i samme slengen.. :)

#79167  av Ace

Har kommet noen skritt videre i dag.... har fått av og ut hele dempern , men det problemet jeg har nå er når har fått skrudd av toppmutterne osv og skal ta av selve lageret ved hjelp av skruen i midt sitter den bom fast.... og ikke får jeg holdt igjen siden selve dempern sviver rundt og rundt når man skrur. Har prøvd det meste av verktøy (klemmer, oljeklemmer etc) Noen som har et smart triks i armet her for å få det løst ?

#79170  av Dalan

Prøvde du å løsne litt på den skruer i toppen av demperen (regner med det er den du mener?) før du begynte med noe som helst?
Det hjalp meg veldig hvertfall, også holdt jeg igjen demperen med ei rørtang etterpå når jeg skulle ta den av helt.. :)

#79172  av Master

Få en kompis til å klemme fast øverst på demperstaget med ei svær rørtang, bruk gjerne noe til å legge mellom for å beskytte(gummi fra den gamle mansjetten f.eks), men uansett hvis det blir litt riper øverst på demperstaget har det ingen ting å si siden demperen aldri vil trykkes helt sammen. Bruk masse WD40, 5-56 osv. Du har vel sikkert ikke luftverktøy, så bruk ei svær forlengerarm på den skralla du har og slå mutteren løs. Etter en stund skal det gå... hvis ikke må du ta dem med en plass å få dem løs/på med luftverktøy. Du må forresten klemme staget fast når du skal ha på mutteren også.

Lykke til!

edit: lurt som Dalan sier å løsne denne FØR du tar demperen ut av bilen.