TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motor corolla.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #79509  av tinnion

Hva kan jeg putte inn og få godkjent i en rolla fra 96?
Hva er regler og bestemmelser for trimming av bil idag? noen som har noe oversikt over det?
Og en ting til, noen som vet om regler for hvilke biler som er fritatt for hk-økningsavgifter og det dritet?

#79526  av Remi

eneste som kan være untak e vell el-bil

#79586  av doffy

for å få ombygging av motor godkjent må importøren av toyota gå god for det og sende deg dokumentasjon på hva som må forsterkes av bremser, evt oppheng, demping osv såvidt jeg forstod det på biltilsynet.
Av motor kan du spandere en 4agze(kompressormotor) med 170 hester, en motor jeg ikke har hørt et eneste vondt ord om.

#79781  av tinnion

4agze var en av motorene jeg tenkte på, sammens med 4age silverhead. fikk også et tilbud på en 4efte motor med ledningsnett og kasse vi Toyotaextreme .dk forumet som jeg tenkte litt på..

#79787  av doffy

hvor mange gamp er det i 4efte motoren da?

#79792  av tojo

Det er 133hk/6400rpm 89+ mod.(1331ccm)
Kom en utgave av motoren i 98 som hadde 135hk.

#79793  av kaimagne

doffy skrev:hvor mange gamp er det i 4efte motoren da?
Siterer fra http://www.toyotagtturbo.com/engines2.html:

Engine Year Disp. BHP Torque
4E-FTE 89- 1331 133@6400 116@4800

Ganske kvass 1,3 liter det der med andre ord...

Kai Magne

#79799  av doffy

ikke verst for en 1.3 liter nei.. er vel lettere å få godkjent 1.3 literen enn 4agze'en?

#80110  av tinnion

jeg også lurte på om det var noe serlig lettere å få bilen godkjent med 1.3 turboen enn en 4ag(z/t)e, iom at den maskina står i en starlet originalt..

edit: burde vel gå ann å få litt mer ut av 4efte'n også vel, om den ikke er max'a nok fra før av..? sett fler som har den maskina i danmark, og trekk er det ikke mangel på har jeg hørt, ble litt nysgjerrig på den da..

#80133  av doffy

høres ut som om det er lettere å få godkjent hvis du ikke endrer motorvolum.. men på min bil funker det ikke uansett tydeligvis... får ikke godkjent den med 4agze av en eller annen grunn.. :( Men da ser jeg det sånn at den er godkjent til de stopper meg :P

#82702  av tinnion

hva med en 4age motor da? 20v twincammer, noe lettere å få det godkjent iom at det ikke er turbo på shitet.. dog turbo hadde vært mye tøffere, men det kværnet går jo ganske godt det og..

edit: får jo aldri rotet meg ut for å høre med folka jeg vett :P

#83023  av doffy

tinnion skrev:hva med en 4age motor da? 20v twincammer, noe lettere å få det godkjent iom at det ikke er turbo på shitet.. dog turbo hadde vært mye tøffere, men det kværnet går jo ganske godt det og..

edit: får jo aldri rotet meg ut for å høre med folka jeg vett :P
Ring toyota norge da og hør hva av de forskjellige motorene du kan få bilen godkjent med.