TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hid kit

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #80754  av Oas

hvor sterke er hid kit kan man ha i norge, er det lov med 7000k ?

#80763  av jan-erik

[BHS]paladin skrev:hææ
Vi snakker om lys/lyspærer til MK3. Får vel kit du kan bruke for å skaffe litt bedre lys. Er ikke helt sikker på om HID er det samme som Xenon, du får fortelle oss litt mer Oas, så får du kanskje flere svar.

Skal du bytte til '03 frontlyktene Oas?

#80768  av Oas

jan-erik skrev:
[BHS]paladin skrev:hææ
Vi snakker om lys/lyspærer til MK3. Får vel kit du kan bruke for å skaffe litt bedre lys. Er ikke helt sikker på om HID er det samme som Xenon, du får fortelle oss litt mer Oas, så får du kanskje flere svar.

Skal du bytte til '03 frontlyktene Oas?
jeg hvet ikke selv ^^
om hid og xenon er det samme, men tror det er det bare at de kaller det hid i usa, men jeg er ikke sikker.

posted i forbindelse med dette kite
Xtec dual beam 7000k HID kit som jeg så på denne bilen. synes han hade så fine lys^^

og er ikke sikker, de koster en del tenker. Tror jeg sakl bli ferdig med det størrste tinga først som kit og felger så begynner jeg heller med sånnt etter det andre er inkjøpt, blir bare forbanna får ikek tak i noen på japan parts sende mail 6 dager siden og de har ikke svart enda sende faktisk til 3 forskjellige personer^^ har foresten bestemt meg for sard kite i steden, siden top secret kite bare har et eksospotte bue i bak bumper sin

edit: kom til å tenke på de nye mr2 lyktene har de xenon lys? siden celicaen har det på de nye modelene mener jeg?
Vedlegg
friday2.jpg
friday2.jpg (46.64 kiB) Vist 1313 ganger

#80773  av AndreasH

HID : High Intensity Discharge
Ganske kompliserte greier.. Det er snakk om en lysbue over et elektrodegap i en pære fyllt med xenon gass. For å sette igang lysbuen brukes det en elektronisk kontroller som kjører en startsekvens med høyspenning. Deretter går det over til 400 Hz vekselstrøm hvor spenningen reduseres gradvis for å holde strøm x spenning konstant da resistansen går ned ettersom strømmen øker.
Dette tar ca. 1 sekund. Når den er stabilisert bruker den halvparten så mye effekt som en vanlig halogen-pære, men lyser dobbelt så kraftig.

Det finnes jukse lamper med glødetråd fyllt med xenon-gass, som gir blå-hvitt lys, men uten å gi mer lys enn vanlig halogen.
:wink:

#80789  av Ã¸xseth

Skasei... alt skal være så komplisert for tiden

#80790  av Oas

AndreasH skrev:HID : High Intensity Discharge
Ganske kompliserte greier.. Det er snakk om en lysbue over et elektrodegap i en pære fyllt med xenon gass. For å sette igang lysbuen brukes det en elektronisk kontroller som kjører en startsekvens med høyspenning. Deretter går det over til 400 Hz vekselstrøm hvor spenningen reduseres gradvis for å holde strøm x spenning konstant da resistansen går ned ettersom strømmen øker.
Dette tar ca. 1 sekund. Når den er stabilisert bruker den halvparten så mye effekt som en vanlig halogen-pære, men lyser dobbelt så kraftig.

Det finnes jukse lamper med glødetråd fyllt med xenon-gass, som gir blå-hvitt lys, men uten å gi mer lys enn vanlig halogen.
:wink:
du har peiling på dette, hvet du hva som er lov i norge av de forskjellige typene 5000k , 6000k , 7000k?

er er linken til de jeg så på
http://www.m3motorwerks.com/products/de ... I=288/PA=0

#80827  av Master

Hvem som bryr seg om det er lov eller ikke? :lol: ikke jeg, ikke du og jeg nekter for at biltilsynet har noe kelvinmåler for farge på lys. Så lenge du holder deg innenfor de lovlige lux/watt grensene samt at de er CE godkjente så ser ikke jeg noe problem med det.

#80828  av Tor

øxseth skrev:Skasei... alt skal være så komplisert for tiden
Skjønte heller ikke noe, kunne de ikke kalle det for nye blå lys?

#80841  av Dalan

Vet ikke hva som er grensen på hva som er lov, men uansett så gir alt over 5000K "dårligere" lys, leste et sted om at det som ga best mulig lys så nært dagslys som mulig var rundt 4700K.
Skal se om ikke jeg finner igjen den siden en gang.

Ville ikke gått over 6000K, da det da blir dårligere lys over dette (men mer farge da, såklart)
:)

#80847  av Oas

Dalan skrev:Vet ikke hva som er grensen på hva som er lov, men uansett så gir alt over 5000K "dårligere" lys, leste et sted om at det som ga best mulig lys så nært dagslys som mulig var rundt 4700K.
Skal se om ikke jeg finner igjen den siden en gang.

Ville ikke gått over 6000K, da det da blir dårligere lys over dette (men mer farge da, såklart)
:)
det er jo fargen som teller mest for meg i vertfall da. og det gir uansett mye bedre lys en vanlig halogen

#80850  av AndreasH

Oas skrev: du har peiling på dette, hvet du hva som er lov i norge av de forskjellige typene 5000k , 6000k , 7000k?
Nei, regelverk har jeg ikke peiling på! :D Jeg bare lurte på hvorfor de var så steikandes dyre og gikk teknologien litt etter i sømmene :idea: .
Men jeg har hørt snakk om at man vil komme til å kreve automatisk høydejustering på dette etterhvert - for å minske muligheten for at motgåere blir blendet. :?

#80852  av Dalan

Oas skrev: det er jo fargen som teller mest for meg i vertfall da. og det gir uansett mye bedre lys en vanlig halogen
Så spørs det jo hva slags farge du vil ha da, vil du ha en blå xenon-look'n så gå for 6000K, 8000K er mer lilla-aktig igjen..
Noe over det er ikke anbefalt om du har tenkt til å bruke bilen på kvelden/vinteren.. ;)

Og det er vel allerede påkrevd automatisk høydejustering og lyktespylere om dette skal være godkjent :?:

#80857  av Oas

Dalan skrev:
Oas skrev: det er jo fargen som teller mest for meg i vertfall da. og det gir uansett mye bedre lys en vanlig halogen
Så spørs det jo hva slags farge du vil ha da, vil du ha en blå xenon-look'n så gå for 6000K, 8000K er mer lilla-aktig igjen..
Noe over det er ikke anbefalt om du har tenkt til å bruke bilen på kvelden/vinteren.. ;)

Og det er vel allerede påkrevd automatisk høydejustering og lyktespylere om dette skal være godkjent :?:
hvet i vertfall lykte spylere må vere der for å få det godkjennt så tror det er samme hva slags kit jeg kjøper :P hade glemt det, teite regler ass
har også hørt at med for hvit lys kan det være vanskli og se om vinteren.