[BHS]paladin skrev:hææVi snakker om lys/lyspærer til MK3. Får vel kit du kan bruke for å skaffe litt bedre lys. Er ikke helt sikker på om HID er det samme som Xenon, du får fortelle oss litt mer Oas, så får du kanskje flere svar.
jan-erik skrev:jeg hvet ikke selv ^^[BHS]paladin skrev:hææVi snakker om lys/lyspærer til MK3. Får vel kit du kan bruke for å skaffe litt bedre lys. Er ikke helt sikker på om HID er det samme som Xenon, du får fortelle oss litt mer Oas, så får du kanskje flere svar.
Skal du bytte til '03 frontlyktene Oas?
AndreasH skrev:HID : High Intensity Dischargedu har peiling på dette, hvet du hva som er lov i norge av de forskjellige typene 5000k , 6000k , 7000k?
Ganske kompliserte greier.. Det er snakk om en lysbue over et elektrodegap i en pære fyllt med xenon gass. For å sette igang lysbuen brukes det en elektronisk kontroller som kjører en startsekvens med høyspenning. Deretter går det over til 400 Hz vekselstrøm hvor spenningen reduseres gradvis for å holde strøm x spenning konstant da resistansen går ned ettersom strømmen øker.
Dette tar ca. 1 sekund. Når den er stabilisert bruker den halvparten så mye effekt som en vanlig halogen-pære, men lyser dobbelt så kraftig.
Det finnes jukse lamper med glødetråd fyllt med xenon-gass, som gir blå-hvitt lys, men uten å gi mer lys enn vanlig halogen.
øxseth skrev:Skasei... alt skal være så komplisert for tidenSkjønte heller ikke noe, kunne de ikke kalle det for nye blå lys?
Dalan skrev:Vet ikke hva som er grensen på hva som er lov, men uansett så gir alt over 5000K "dårligere" lys, leste et sted om at det som ga best mulig lys så nært dagslys som mulig var rundt 4700K.det er jo fargen som teller mest for meg i vertfall da. og det gir uansett mye bedre lys en vanlig halogen
Skal se om ikke jeg finner igjen den siden en gang.
Ville ikke gått over 6000K, da det da blir dårligere lys over dette (men mer farge da, såklart)
Oas skrev: du har peiling på dette, hvet du hva som er lov i norge av de forskjellige typene 5000k , 6000k , 7000k?Nei, regelverk har jeg ikke peiling på!
Oas skrev: det er jo fargen som teller mest for meg i vertfall da. og det gir uansett mye bedre lys en vanlig halogenSå spørs det jo hva slags farge du vil ha da, vil du ha en blå xenon-look'n så gå for 6000K, 8000K er mer lilla-aktig igjen..
Dalan skrev:hvet i vertfall lykte spylere må vere der for å få det godkjennt så tror det er samme hva slags kit jeg kjøperOas skrev: det er jo fargen som teller mest for meg i vertfall da. og det gir uansett mye bedre lys en vanlig halogenSå spørs det jo hva slags farge du vil ha da, vil du ha en blå xenon-look'n så gå for 6000K, 8000K er mer lilla-aktig igjen..
Noe over det er ikke anbefalt om du har tenkt til å bruke bilen på kvelden/vinteren..
Og det er vel allerede påkrevd automatisk høydejustering og lyktespylere om dette skal være godkjent