TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Psi til bar

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #81218  av Gjertsen

Da jeg har kjøpt en HKS EVC 5 PSI til min bil så må jeg regne om hvor mange psi jeg kan ha for å nå max antall bar. og jeg skal ikke øke til mere enn 0.8 bar på min. ja 0.8 er orginalt. men er noe rart med bilen min siden den lader 0.55 uten noe boostcontroller.

jeg så i en slik mekanikker bok og der sto det at 1psi=0,0703bar.
også sjekka jeg på google.com og der sto det at 1psi=0,0689bar.
noen som kan bekrefte hvem av disse som er rektig?

#81222  av 2000celica

I følge "Convert" programmet er 1 PSI = 0,06894757 bar

#81227  av Gjertsen

Ã¥ssen prog er det da?
har igrunn mere tru på denne boka som mekanikeren hadde jeg. er jo vesentlig å vite hva forskjellen er...

#81228  av Andreazz

Hvis du ser det den andre veien, så er 1bar (1kg/cm2) =14,7PSI..
Og da blir 1PSI= 0,06804bar.
Dette står i Aviation Mechanic Handbook.. ganske sikker kilde :)
Kjekt me bøker!!

#81230  av Andreazz

Trur heller ikke 0,0014bar i ladetrykks differanse verken er målbart eller merkbart med en boostcontroller..

#81242  av Tor

Andreazz skrev:Hvis du ser det den andre veien, så er 1bar (1kg/cm2) =14,7PSI..
Kjekt me bøker!!
Stemmer bra det der ja :)

#81272  av Morten

Kjekt me bøker!!
For å kverulere så er vel 1kg/cm2=0.98bar...?

#81291  av Andreazz

Morten skrev:
Kjekt me bøker!!
For å kverulere så er vel 1kg/cm2=0.98bar...?
Hehe..stemmer det..

#81295  av 2000celica

Gjertsen skrev:Ã¥ssen prog er det da?
har igrunn mere tru på denne boka som mekanikeren hadde jeg. er jo vesentlig å vite hva forskjellen er...
Det er et kjekt omregningsprogram som handler alt: Trykk ,masse ,vekt, fart, avstand osv.

:roll:

#81298  av GT4 CS

Som sagt gjertsen, det eneste problemet med din bil er en slapp fjær i ws din. Dette gjør at du ikke lader mer en 0,55bar. Men du gjør helt rett i og ikke lade så mye med katalysator på. Opp til 1 bar går ok om du har luftfilter og helst 1 grad kaldere plugger. Men du kan med fordel kjøre litt høyere trykk på orginal plugga om du justerer avstand på pluggen fra 0,8 til 0,6. Da gnister den lettere. Men du som har to kat i bilen din ville jeg holdt meg på 0,8bar. Det blir en sinnsykt temperatur i eksosen med disse effektdreperne i, vet jeg alt om da det tok fyr åppi panseret mitt pluss at eksosannlegget mitt har smeltet. Men disse problemene har alldri vist seg etter at kat´n er ute. Lade i vei :) Du vet hvor jeg bor om det skulle være noe

#81349  av Gjertsen

GT4 CS skrev:Som sagt gjertsen, det eneste problemet med din bil er en slapp fjær i ws din. Dette gjør at du ikke lader mer en 0,55bar. Men du gjør helt rett i og ikke lade så mye med katalysator på. Opp til 1 bar går ok om du har luftfilter og helst 1 grad kaldere plugger. Men du kan med fordel kjøre litt høyere trykk på orginal plugga om du justerer avstand på pluggen fra 0,8 til 0,6. Da gnister den lettere. Men du som har to kat i bilen din ville jeg holdt meg på 0,8bar. Det blir en sinnsykt temperatur i eksosen med disse effektdreperne i, vet jeg alt om da det tok fyr åppi panseret mitt pluss at eksosannlegget mitt har smeltet. Men disse problemene har alldri vist seg etter at kat´n er ute. Lade i vei :) Du vet hvor jeg bor om det skulle være noe
Hihi... lader 0.8 fint nå...

Noen her som har vært borti HKS EVC 5 før??? trenger litt info..

#81392  av GT4 CS

Stille inn på 0,83 da vet du :) Lader den 0,8 på 1st og 2nd gir også? Den skal gjøre det med tanke på at jeg blokerte t-vsv ventilen din. Kjenner en som har samme godsak som deg, skal høre litt med han om hvordan den funker, hva lurer du på? bare og si ifra om du vil låne bort din nye bc :lol:

#81565  av Gjertsen

GT4 CS skrev:Stille inn på 0,83 da vet du :) Lader den 0,8 på 1st og 2nd gir også? Den skal gjøre det med tanke på at jeg blokerte t-vsv ventilen din. Kjenner en som har samme godsak som deg, skal høre litt med han om hvordan den funker, hva lurer du på? bare og si ifra om du vil låne bort din nye bc :lol:
Har ikke testa å dra den så langt i 1 giret. men 2dre drar den til 0.8 bar.
Det jeg lurer på er at når jeg kommer opp til 0.8 bar på turbotrykkmåleren og på skjermen av EVC'n så piper det i EVC'n også faller den til 0.4 bar. merker den dabber av også er det helt ok. noen som har peil på dette? kanskje noe jeg har gjort gærent i innstillinga av EVC'n?

Ehm jeg har jo den kobber BC'n din da GT4CS. må jo få den tilbake en gang. post kanskje! gi meg info så sender jeg.

Skal selge bilen så blir nok ikke no utlån av den. samt det er mye som skal ut av bilen for å montere det elektroniske.

#81667  av GT4 CS

Var bare en spøk med og låne den da ;) Du kan sikkert sende min bc i posten, sende deg adresse på pm jeg. Det er på toppen den faller til 0,4 bar sant? Eller viser turbotrykksmåleren og EVC forskjellig hele tiden?

#81721  av Tor

Det kan sikkert stemme at det dabber av til ca 0.4 bar når du kommer helt opp i registeret vist det er det som skjer? Har ikke du 2 cat da? propper sikkert en del, og disse turboene er ikke noe supre greier over 5500 rpm :)