TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Smørbrød liste/ bytte av motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #81434  av Azrael

Har sett en del på tidligere tråder om bytte av 3SGE til 3SGTE med turbo.
Lurte litt på om det var noen her som kunne legge ut et svar med en "smørbrød liste" over hva som trengs å bytte (bremser,girkasse osv)?
(Har en 91 mod og lurer på å bytte til en 96 mod motor.)

Og hvordan er det å bygge inn servo og evt ABS når jeg først bytter til en motor som støtter dette, er det vanskelig og ikke minst dyrt?

Takker for all hjelp :)
 #81435  av chris

Azrael skrev:Og hvordan er det å bygge inn servo og evt ABS når jeg først bytter til en motor som støtter dette, er det vanskelig og ikke minst dyrt?
servo og abs har ikke noe med motoren å gjøre. servoen på mr2 er en elektromotor som sitter under panseret foran. men hva som skal til for å evt ettermontere sånt, aner jeg ikke.

#81446  av jumbo

Når det gjelder motorbytte, er det mest vanlige å kjøpe et klipp (dvs en halv bil fra en vraket mr2 turbo), som inkluderer motor, girkasse og komplett bakstilling, gjerne også eksos. Dersom du kjøper et slikt, fra f.eks motorimport.dk, har du det meste du trenger.

I tillegg bør du regne med en del ekstra utgifter på slitedeler som bør byttes, vannpumpe/oljefilter/reg.reim/(cluth)/hose from hell etc etc

For min del var motorbyttet ganske problemfritt siden det elektriske passer helt greit for 92 Gti vs. 94+ turbo. For eldre revisjoner GTi krever det bittelitt modifisering av ledningsnettet i sikringsboksen i motorrommet, ellers er det vel rett fram. Er masse folk her på forumet som har en del erfaring og tilgjengelige koblingsskjemaer dersom du trenger det.

Om du bestemmer deg for et motorbytte... lykke til, du kommer ikke til å angre! :D

#81489  av chris

jumbo skrev: For min del var motorbyttet ganske problemfritt siden det elektriske passer helt greit for 92 Gti vs. 94+ turbo. For eldre revisjoner GTi krever det bittelitt modifisering av ledningsnettet i sikringsboksen i motorrommet, ellers er det vel rett fram. Er masse folk her på forumet som har en del erfaring og tilgjengelige koblingsskjemaer dersom du trenger det.
passer ledningsnettet fra 94+ turbo på 92 GTi, men ikke på 90/91? why is this? ikke det at jeg har noe i mot det men :D

#81707  av jumbo

Det er definitivt forskjell på wiring/pinneutlegg i sikringsboksen på 92+ GTi kontra eldre revisjoner, ja. Og 92+ versjonen er mye nærmere å stemme kontaktene på 3. gen turbo enn 91- GTi er. (Jeg brukte skjemaene Christian laget under sin første ombygging, og mappingen han hadde av sin GTi sikringsboks stemmer ikke mot min 92 GTi i det hele tatt. Christian måtte blant annet sette inn lask mellom et par pinner etc, dette var allerede på plass i min.

Er ikke 100% riktig, er 2 pinner som ikke matcher i ene kontakten, men ga beng og prøvde å starte. Har fungert siden :) Har en mistanke om at det ene er styrespenning til intercooler-vifta, den går ikke i bilen min i det hele tatt foreløpig. Tipper jeg legger opp spenning fra tenninga, via en bryter.

En annen kjent sak, er oljenivåmåleren fra GTi-motoren. Turboen mangler denne, så man ender opp med ett stykk oljelampe konstant på med mindre man kobler fra denne.