TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hjelp til stereo-oppsett i MR2'n

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #82007  av Dalan
 
Det originale lyd-anlegget som sitter i bilen min har begynt å fuske veldig, har hørt det er flere som har dårlig erfaring med kablingen på venstre side, at høyttalerne 'detter ut' og slutter å spille..
Så da er det vel på tide å oppgradere litt! :D

Så kunne gjerne tenkt meg noen input på hva slags oppsett jeg skal gå for i bilen. Det beste alternativet blir vel da et godt frontsett, en god fire-kanaler og en eller to 10" suber (Evt. to 8")
Så, da til det store spørsmålet.. Hva slags komponenter skal jeg gå for? :D
Da er det vel nærliggende å komme med en prisantydning..
Tenkte vel kanskje å bruke rundt 8-10.000,- sånn roughly, så er det noe å gå ut i fra :)
CD-spiller har jeg fra før, en Clarion DXZ728R som jeg tenkte å beholde.

SÃ¥ hvis noen gidder.. Blir jeg meget glad! :D
 #82011  av chris
 
Dalan skrev:Det originale lyd-anlegget som sitter i bilen min har begynt å fuske veldig, har hørt det er flere som har dårlig erfaring med kablingen på venstre side, at høyttalerne 'detter ut' og slutter å spille..
Så da er det vel på tide å oppgradere litt! :D

Så kunne gjerne tenkt meg noen input på hva slags oppsett jeg skal gå for i bilen. Det beste alternativet blir vel da et godt frontsett, en god fire-kanaler og en eller to 10" suber (Evt. to 8")
Så, da til det store spørsmålet.. Hva slags komponenter skal jeg gå for? :D
Da er det vel nærliggende å komme med en prisantydning..
Tenkte vel kanskje å bruke rundt 8-10.000,- sånn roughly, så er det noe å gå ut i fra :)
CD-spiller har jeg fra før, en Clarion DXZ728R som jeg tenkte å beholde.

SÃ¥ hvis noen gidder.. Blir jeg meget glad! :D
Skal få @lpher til å komme med et tilbud til deg ;)

Jeg tror du hadde kommet til å likt det anlegget jeg har i min, men de komponentene selges jo ikke lenger, og så var det kanskje litt dyrere enn det du velger å bruke her. trenger jo ikke å ha to sub'er, hvis du vil spare litt plass etc.. spørsmålet er jo hvor mye trøkk du vil ha :)

*rope på alf* :P
 #82014  av Dalan
 
chris skrev:
Dalan skrev:Det originale lyd-anlegget som sitter i bilen min har begynt å fuske veldig, har hørt det er flere som har dårlig erfaring med kablingen på venstre side, at høyttalerne 'detter ut' og slutter å spille..
Så da er det vel på tide å oppgradere litt! :D

Så kunne gjerne tenkt meg noen input på hva slags oppsett jeg skal gå for i bilen. Det beste alternativet blir vel da et godt frontsett, en god fire-kanaler og en eller to 10" suber (Evt. to 8")
Så, da til det store spørsmålet.. Hva slags komponenter skal jeg gå for? :D
Da er det vel nærliggende å komme med en prisantydning..
Tenkte vel kanskje å bruke rundt 8-10.000,- sånn roughly, så er det noe å gå ut i fra :)
CD-spiller har jeg fra før, en Clarion DXZ728R som jeg tenkte å beholde.

SÃ¥ hvis noen gidder.. Blir jeg meget glad! :D
Skal få @lpher til å komme med et tilbud til deg ;)

Jeg tror du hadde kommet til å likt det anlegget jeg har i min, men de komponentene selges jo ikke lenger, og så var det kanskje litt dyrere enn det du velger å bruke her. trenger jo ikke å ha to sub'er, hvis du vil spare litt plass etc.. spørsmålet er jo hvor mye trøkk du vil ha :)

*rope på alf* :P
Ja, ditt ser rimelig heftig ut, men det er jo utgåtte modeller da, så er vel litt vanskelig å få tak i.. :(
Men det med pris så var det bare sånn ca. Kommer sikkert til å bli bitt av basillen og bruke mer etterhvert.. :P
Men må ha noe å begynne med hvertfall, så forsterker og et komponent-sett MÅ jeg ha, Så får det heller bli sub neste måned om penga ikke strekker til med en gang.. ;)
 #82021  av chris
 
Dalan skrev: Ja, ditt ser rimelig heftig ut, men det er jo utgåtte modeller da, så er vel litt vanskelig å få tak i.. :(
Men det med pris så var det bare sånn ca. Kommer sikkert til å bli bitt av basillen og bruke mer etterhvert.. :P
Men må ha noe å begynne med hvertfall, så forsterker og et komponent-sett MÅ jeg ha, Så får det heller bli sub neste måned om penga ikke strekker til med en gang.. ;)
that's the spirit! utgjør *MYE* å få på et skikkelig frontsett, så kan sub'en komme senere. det jeg har er utgåtte modeller nå ja, men det er jo kommet etterfølgere som ligger i samme pris og lydklasse.

det råeste frontsettet er jo det som @lpher har i bilen sin selv da.. Type RF.. men de koster litt. Hva med T162S ? 3690,- koster de. og så går det vel an å mekke ts-ogn pris ;) Evt 5 1/4" av samme serie: T152S: 3190,-

Er litt usikker på om 6.5" går i dybden i mr2 dørene skjønner du. jeg tror nemlig at de gjør det. For de jeg har, FNQ-settet, der gikk det ikke med 6.5" fordi magnetene var for store.

T152S: http://www.autohifi.no/prod_detaljer.php?id=946
T162S: http://www.autohifi.no/prod_detaljer.php?id=954

dette er gode frontsett, men du må kjøre på en forsterker for å utnytte de da.

-edit-
alf løp (?) forbi meg her nettopp og sa at han har et tilbud til deg snart ;)

 #82028  av @lpher
 
Dette anlegget...hadde utvilsomt spilt fletta av de fleste tilsvarende prisede anlegg :D ...både hva gjelder høyt-spilling og regelrett pen-lyd :D

Her har du ihvertfall det jeg kan levere i den klassen du nevner...forutsatt at du har subkasse, kabling og slike småting :)

Kan sette opp ett alternativ med kasse og kabling også om du vil ha "alt nytt"? :)

Forsterker:
http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1039

Frontsett:
http://www.autohifi.no/prod_detaljer.php?id=954

Subwoofer:
http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=939

@lpher

 #82067  av Dalan
 
Ooh, den forsterkeren der har jeg sikla litt på.. :D
Har jo ikke subkasse, kabler og det rabalderet der da, så det må jeg jo også ordne meg på et vis..

Men @lpher, kanke du sende meg et jæskla godt tilbud på det du la frem her utenom sub'en da? :D

Så får jeg heller vente litt, og kjøpe sub av deg senere? Så skal jeg høre litt rundt om det er noen her som kan fikse kasse til meg, eller kanskje jeg er så dristig å begir meg ut på å bygge det selv.. :P



Har lest det der om at ikke alle 6 1\2" går i dørene på MR2'n, mener dere at disse 162S'ene går i dørene da? Hadde jo vært kjekt å vite det på forhånd.. hehe :wink:

 #82071  av @lpher
 
Dalan skrev: Ooh, den forsterkeren der har jeg sikla litt på.. :D
Me too :D ...derfor så bruker jeg en slik en sjøl! :D
Dalan skrev: Har jo ikke subkasse, kabler og det rabalderet der da, så det må jeg jo også ordne meg på et vis..
Aha :)
Dalan skrev: Men @lpher, kanke du sende meg et jæskla godt tilbud på det du la frem her utenom sub'en da? :D
Consider it done :)
Dalan skrev: Så får jeg heller vente litt, og kjøpe sub av deg senere?
Fks :)
Dalan skrev: Så skal jeg høre litt rundt om det er noen her som kan fikse kasse til meg, eller kanskje jeg er så dristig å begir meg ut på å bygge det selv.. :P
Kan du sende med deg tegninger om du vil da vettu :) Eller vi kan få den bygd ferdig her? :)
Dalan skrev: Har lest det der om at ikke alle 6 1\2" går i dørene på MR2'n, mener dere at disse 162S'ene går i dørene da? Hadde jo vært kjekt å vite det på forhånd.. hehe :wink:
Hmmm...DET er det store spørsmålet ja :) Har ikke montert akkurat denne typen høytalere i mk2 mr2...enda...dette høytalersettet er nytt :)

Men om det er noe trøst...så har jeg nettopp solgt 3 slike oppsett som jeg nevner her...i 3 firmabil hi-ace'er!! :D ..og der spilte det jæskla bra ihvertfall!! :D :D

Seriously...jeg er ikke 100% sikker nei...dessverre :)

@lpher

 #82125  av GT_rider
 
Ett aldri så lite spm til @lpher: hvordan fikser du bedre priser til div ts-ogn medlemmer? Noe form for sjef der oppe? Hvor mye billigere enn veil pris som står på nett er den? 10, 20%? Innkjøpspris??? :D
Bare du som kan ordne gopris? Chris holder vel til i samme firma som deg?

Bare tenkte litt nå mens jeg satt her. Tenkte på hvoran det lønner seg å bestille fra deg i trondheim, med ranke på frakt som kommer i tilleg, kontra reise til BS i Bergen og handle der.

 #82175  av @lpher
 
GT_rider skrev: Ett aldri så lite spm til @lpher: hvordan fikser du bedre priser til div ts-ogn medlemmer?
LOL :D Legitimt spørsmål det da :D Lett å svare også egentlig....har en egen hotbutton i salgssystemet der jeg slår inn % avslag nemlig! :D j/K :D
GT_rider skrev: Noe form for sjef der oppe?
Nope...ikke som jeg vet om ihvertfall :D Although jeg har faktisk lang erfaring innen butikkdrift :) Butikken drives og eies i sin helhet av han som startet den i 1976 :D For å si det enkelt...så har firmaet voks jevnt og trutt siden da...til idag å være norges eldste og største i sitt slag faktisk :)
GT_rider skrev: Hvor mye billigere enn veil pris som står på nett er den? 10, 20%?
Av flere hensyn så vil jeg helst ikke gå ut med TS-OGN priser i all offentlighet...slike ting passer seg bedre på PM..eller mail :) Flere grunner til dette...men jeg skal ikke gå inn på det her :) Men du trenger ikke være redd for at det er pga at prisene IKKE er konkuransedyktige for å si det slik! LOL :D

Men når vi førs snakker om pris...så er det helt klart at jeg kan gå lengre i min "svinkjøring" med rabatt-knappen...OM det handles en større pakke...og da helst i en smekk :) Så med andre ord...dess mer man handler...dess bedre pris blir det...naturlig nok :)

En annen ting er innkjøp....gjør vi gode innkjøp på noen produkter...så vil jeg gjerne gjøre opppmerksom på akkurat disse produktene fordi jeg da har mere å rutte med på rabatt siden..på akkurat disse produktene..og det kommer dermed dere til gode :)

Det eneste motargumentet for at det ikke skal lønne seg for ett TS-OGN-medlem å handle av meg måtte være at man ABOLUTT vil ha ett merke vi ikke fører det da :D MEN...det finnes medisin for det også..off course :D Jeg skaffer alle merker/fabrikat bilstereo som selges på det norske marked pr. i dag :)
GT_rider skrev: Innkjøpspris??? :D
Nah....må ha til salt i maten jeg også skjønner du :D
GT_rider skrev: Bare du som kan ordne gopris?
Mja...pr.idag....så er nok den metoden den beste ja :)
GT_rider skrev: Chris holder vel til i samme firma som deg?
Stemmer...men han er ikke like mye inne på salg som meg...enda :D
GT_rider skrev: Bare tenkte litt nå mens jeg satt her.
Kan være skummelt å tenke for mye vettu... LOL :D
GT_rider skrev: Tenkte på hvoran det lønner seg å bestille fra deg i trondheim, med ranke på frakt som kommer i tilleg, kontra reise til BS i Bergen og handle der.
Du kan jo gjette da? Hva som blir billigst?! :D :D :D ...frakt er ikke rare greiene det vettu....og i de fleste tilfellene der det fks er handlet "en pakkeløsning" så pleier jeg å gi fri-frakt på dette :)

@lpher

 #82202  av QicSilver
 
GT_rider skrev: Ett aldri så lite spm til @lpher: hvordan fikser du bedre priser til div ts-ogn medlemmer?
@lpher skrev:
LOL :D Legitimt spørsmål det da :D Lett å svare også egentlig....har en egen hotbutton i salgssystemet der jeg slår inn % avslag nemlig! :D j/K :D
Aahhaaa.. Har tenkt litt på dette jeg også :P

GT_rider skrev: Hvor mye billigere enn veil pris som står på nett er den? 10, 20%?
@lpher skrev: Av flere hensyn så vil jeg helst ikke gå ut med TS-OGN priser i all offentlighet...slike ting passer seg bedre på PM..eller mail :) Flere grunner til dette...men jeg skal ikke gå inn på det her :) Men du trenger ikke være redd for at det er pga at prisene IKKE er konkuransedyktige for å si det slik! LOL :D
Tro meg, du kommer til å bli fornøyd. Har nettopp handla der skjønner du, og for å si det slik: Jeg har ALDRI vært mere lykkelig over å bla opp 20 laken! :lol:
@lpher skrev: Men når vi førs snakker om pris...så er det helt klart at jeg kan gå lengre i min "svinkjøring" med rabatt-knappen...OM det handles en større pakke...og da helst i en smekk :) Så med andre ord...dess mer man handler...dess bedre pris blir det...naturlig nok :)
Det er jo naturlig nok :)
@lpher skrev: En annen ting er innkjøp....gjør vi gode innkjøp på noen produkter...så vil jeg gjerne gjøre opppmerksom på akkurat disse produktene fordi jeg da har mere å rutte med på rabatt siden..på akkurat disse produktene..og det kommer dermed dere til gode :)
@lpher fixa meg en forsterker til 4000 (orginal pris 12000) som bilradiospes her i stavanger sa var utsolgt..tnx btw ;) det var ikke ts-ogn tilbud på forsterkeren, bare ett godt Bilradiospes tilbud, but still. Bedre enn de forbanna idiotene på sjappa her i byen som skulle sjekke om den enda var å få tak i, men aldri ga lyd fra seg :(
@lpher skrev: Det eneste motargumentet for at det ikke skal lønne seg for ett TS-OGN-medlem å handle av meg måtte være at man ABOLUTT vil ha ett merke vi ikke fører det da :D MEN...det finnes medisin for det også..off course :D Jeg skaffer alle merker/fabrikat bilstereo som selges på det norske marked pr. i dag :)
RF og alpine er da bra nok for de fleste :lol:
GT_rider skrev: Innkjøpspris??? :D
@lpher skrev: Nah....må ha til salt i maten jeg også skjønner du :D
Faen jeg skulle likt å sett\hørt hva dere EGENTLIG får stereoen inn for!
GT_rider skrev: Tenkte på hvoran det lønner seg å bestille fra deg i trondheim, med ranke på frakt som kommer i tilleg, kontra reise til BS i Bergen og handle der.
@lpher skrev: Du kan jo gjette da? Hva som blir billigst?! :D :D :D ...frakt er ikke rare greiene det vettu....og i de fleste tilfellene der det fks er handlet "en pakkeløsning" så pleier jeg å gi fri-frakt på dette :)
Yes, pakke på 45 kg.. Slapp jeg å betale frakt? Check! :D

 #82203  av chris
 
@lpher skrev:
Dalan skrev: Har lest det der om at ikke alle 6 1\2" går i dørene på MR2'n, mener dere at disse 162S'ene går i dørene da? Hadde jo vært kjekt å vite det på forhånd.. hehe :wink:
Hmmm...DET er det store spørsmålet ja :) Har ikke montert akkurat denne typen høytalere i mk2 mr2...enda...dette høytalersettet er nytt :)
Jeg tror faktisk det skal gå, for de har mindre magneter enn FNQ'ene. Verdt et forsøk? hvis ikke kan man jo bare gå for T152S, så er man sikker ;)
GT_rider skrev:Chris holder vel til i samme firma som deg?
Som Alf skriver, så er jeg ikke så mye inne på salg. Svirrer rundt på lageret og prøver å holde orden på rotet til den gjengen i butikken :P
QicSilver skrev:Tro meg, du kommer til å bli fornøyd. Har nettopp handla der skjønner du, og for å si det slik: Jeg har ALDRI vært mere lykkelig over å bla opp 20 laken! :lol:
Det er godt å høre! ;) Håper alt var pakka godt nok? ;)
QicSilver skrev:@lpher fixa meg en forsterker til 4000 (orginal pris 12000) som bilradiospes her i stavanger sa var utsolgt..tnx btw ;) det var ikke ts-ogn tilbud på forsterkeren, bare ett godt Bilradiospes tilbud, but still. Bedre enn de forbanna idiotene på sjappa her i byen som skulle sjekke om den
MÃ¥ handle her i Trondheim vet du ;) ;)

 #82216  av QicSilver
 
chris skrev: Det er godt å høre! ;) Håper alt var pakka godt nok? ;)
Vet ikke enda, som man sikkert merker ved tonen min (og det faktum at de er idioter som trenger en stor sprøyte yrkesstolthet) så er jeg ikke helt fornøyd med bilradiospes her i byen.. (bare legge til at dem ikke har noe annet med Chris\@lpher&Co å gjøre, enn navnet)
Det er dem som skal installere det. Jeg vil ha den utvida garantien, og da må en godkjent forhandler gjøre det.
Men det som er problemet er at jeg har hatt varene siden nyttår og jeg får ikke montert det før slutten av denne mnd! DET er ikke tilfredstillende!
:evil:

Men bare ved å se på størrelsen av forsterkeren (den er faen meg big ass!) og lese om RF power på nettet gjør at jeg føler at det blir bra :)

*I feel the POWER!* :lol: :lol: :lol:

 #82221  av chris
 
QicSilver skrev:
chris skrev: Det er godt å høre! ;) Håper alt var pakka godt nok? ;)
Vet ikke enda, som man sikkert merker ved tonen min (og det faktum at de er idioter som trenger en stor sprøyte yrkesstolthet) så er jeg ikke helt fornøyd med bilradiospes her i byen.. (bare legge til at dem ikke har noe annet med Chris\@lpher&Co å gjøre, enn navnet)
Det er dem som skal installere det. Jeg vil ha den utvida garantien, og da må en godkjent forhandler gjøre det.
Men det som er problemet er at jeg har hatt varene siden nyttår og jeg får ikke montert det før slutten av denne mnd! DET er ikke tilfredstillende!
:evil:

Men bare ved å se på størrelsen av forsterkeren (den er faen meg big ass!) og lese om RF power på nettet gjør at jeg føler at det blir bra :)

*I feel the POWER!* :lol: :lol: :lol:
hehe. får håpe de gjør en god nok jobb da :) må få tilbakemelding så fort du får prøvd anlegget!

 #82231  av Dalan
 
chris skrev:Jeg tror faktisk det skal gå, for de har mindre magneter enn FNQ'ene. Verdt et forsøk?
Det går vel an å lure inn en rimelig grei 'spacer' under dørtrekket der å, så det burde vel gå det?
Hadde jo vært greit å hatt 6,5" da for litt fyldigere mid-bass. :)
@lpher skrev:Consider it done :)
Cool :D
Da spretter det inn en PM her etterhvert da tenker jeg :)
@lpher skrev:Kan du sende med deg tegninger om du vil da vettu :)
Det hadde vært glimrende om du kunne gjort det! :)
@lpher skrev:Men om det er noe trøst...så har jeg nettopp solgt 3 slike oppsett som jeg nevner her...i 3 firmabil hi-ace'er!! :D ..og der spilte det jæskla bra ihvertfall!! :D :D
Hehe, kult! :D
Tviler ikke på at det spiller bra :)

 #82241  av chris
 
Dalan skrev: Hadde jo vært greit å hatt 6,5" da for litt fyldigere mid-bass. :)
Yepp. jeg skal i hvert fall prøve å få inn 6.5" neste gang :) en liten spacer er kanskje løsningen om magneten er litt for stor ja :)
Dalan skrev:
@lpher skrev:Kan du sende med deg tegninger om du vil da vettu :)
Det hadde vært glimrende om du kunne gjort det! :)
hvis det er tegninger av de kassene jeg har det er snakk om, så gi meg et fax-nummer, så skal jeg få sendt den med en gang :)