TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Montering av styling

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #84880  av sexten

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for et Bomex Type 1 kit til min MR2 mk2.

Det jeg lurer på er hvor mange timer dere tror det vil gå på å montere et slikt kit?

Og om 300.- inkl. mva. er grei pris for de som skal montere det?

#84928  av Alexander G

300 inkl mva er vel ikke noe å klage på idag.
Se hva rørleggere, elektrikere og andre fag grupper tar i timen.
Bilopprettere, lakkerere etc er jo også fagfolk, så 300,- inkl mva er vel greit? Men det kan av og til svare seg med fast pris.

#84939  av celicat23

Du burde prøve å montere det selv før du sender det unna. Alle klarer å montere styling. Og det begrunner jeg med at JEG klarer det -- og jeg er kløne av dimensjoner med kun 3 fungerende hjerneceller, og de løper bare rundt i ring, klapper, og roper "pupper! pupper!".

Så klarer jeg det, så klarer alle. Helt seriøst.

Bomex er kjent for bra passform, så ut ifra det så kan det være en enkel jobb med litt pussing og sliping, og muligens borre hull til skruer i fangerene før det bare er å lakkere å sette på.

Støtfanger forann & bak er jo en bolt-on sak. Skru av de gamle, skru på de nye. Job done. Sideskjørt pleier som regel ikke å være mer enn å lime fast (bruk rutelim, fester bedre enn sikaflex)

Hvis du syns det er for mye jobb, og du vil ha bilen lakkert og alt montert på samme sted så du bare kan hente den "ferdig" så er det fortsatt en ide å teste hvordan det passer først. Greit å vite om regninga for montering du får bare er bullshit, eller om bodykit'et faktisk passet ganske dårlig og det var mye jobb f.eks.

#84962  av cameleon

Når det kommer til tilpassing av bomex, så er ikke alle kitta tydeligvis like greie. Er en her på forumet som måtte kutte og tilpasse noe jævlig før han fikk det på. Men som celicat23 sier, så prøv selv først :wink:
 #84976  av GT_rider

sexten skrev:Jeg har mer eller mindre bestemt meg for et Bomex Type 1 kit til min MR2 mk2.

Det jeg lurer på er hvor mange timer dere tror det vil gå på å montere et slikt kit?

Og om 300.- inkl. mva. er grei pris for de som skal montere det?
Har du fått pris på 300,-?
Ett vanligt lakkeringsverksted trur jeg tar litt mere enn 300 i timen. Tipper du må pluse på 100 - 150kr

#85035  av sexten

tror ikke det blir noe montering av meg, da jeg ikke har tid/motivasjon eller peiling:)

han jeg snakket med virket veldig motivert og ærlig, så om alt går i orden ender jobben hos han

#86546  av Zepticon

Men om man har kjøpt komplett styling for 10 store og sitter i garasjen og ikke får till en dritt.... Hvem skal man sende det til for å få det montert? Hvem gjør sånnt?

Finnes det noen nord for bodø som fikser stylinga på bilen for en liten penge???

#86562  av sw20

veit ikkje e men tilpassing av stylingen kan jo vere en ganske så omfattende jobb.... er somregel ikkje bare å sette på...

#86581  av blixern

Montering av styling kan være en dritt jobb,
invister i ett kopi/billig styling kit å du havner som regel i samme pris på tilpassinger osv som ett "ordentlig" kit koster.

Ikke for å prate dritt/ødelegge for noen leverandører (vis det er noen her inne) så vet jeg værtfall at Erebuni sine kit kan være problematiske!

Er man flink/nevenyttig å har litt erfaring innen litt modifikasjoner(glassfiber osv) så er det fult mulig å spare på å kjøpe ett billig så frem man gjør det selv eller har en god venn som kan. ;)

#86590  av Zepticon

Hadde sett på et Erebuni Shogun kit...
Men har aldri jobbet noe som helst med verken glassfiber eller styling før... Hva slags utstyr kreves detofr å tilpasse? Og hva er det vanligvis som er feil?
Noen i trondheim som kan montere slikt da? Skal nemilg studere der til høsten...

#86624  av mralp

Jeg har montert en del kitt, deriblant et Bomex på dene ene mr2en min (som kommer for salg pga annet dyrt prosjekt :! ).
Problemet med frontfanger er som oftest:
1) man får glippe mellom lykt/panser og fanger, samt
2) de er irriterende ofte av en eller annen grunn litt smalere, så man må legge på litt for å få det til å flukte med ytterskjermene.
3) Fangeren passer ikke sammen med blinklys/listføringer, så de må lages custom eller sparkles.
Med skjørt må du passe på at de går klar av døren, her må det prøvemonteres + pusses i flere omganger, også bruke grease o.l så du ser hvor mye klaring du har. Husk at grunning og lakk forsvinner raskt dersom det er for liten klaring (bilen er jo ikke dønn stiv). Endel skjørt er veldig trange, men det lar seg som oftest ordnes uten å kappe i de.
Bakfanger osv er ofte enklere, da det er færre linjer som skal stemme.

mvh mralp
(Jeg bor i Trondheim forøvrig)

#86627  av Zepticon

mralp skrev:Jeg har montert en del kitt, deriblant et Bomex på dene ene mr2en min (som kommer for salg pga annet dyrt prosjekt :! ).
Problemet med frontfanger er som oftest:
1) man får glippe mellom lykt/panser og fanger, samt
2) de er irriterende ofte av en eller annen grunn litt smalere, så man må legge på litt for å få det til å flukte med ytterskjermene.
3) Fangeren passer ikke sammen med blinklys/listføringer, så de må lages custom eller sparkles.
Med skjørt må du passe på at de går klar av døren, her må det prøvemonteres + pusses i flere omganger, også bruke grease o.l så du ser hvor mye klaring du har. Husk at grunning og lakk forsvinner raskt dersom det er for liten klaring (bilen er jo ikke dønn stiv). Endel skjørt er veldig trange, men det lar seg som oftest ordnes uten å kappe i de.
Bakfanger osv er ofte enklere, da det er færre linjer som skal stemme.

mvh mralp
(Jeg bor i Trondheim forøvrig)
- Når du sier de er for smale og må legges på litt, hva mener du da?
- Og innebærer dette at man må bynne å grise med glassfiber?

Og om det blir aktuelt, kan du hjelpe meg med å montere et sett mot betaling?

#86644  av mralp

Nei, sparkling og pussing holder som oftest. Det er også enklere å jobbe med. Glassfiber bruker jeg kun ved skader/ behov for avstiving, eller om man pusser igjennom :(

Jeg kan godt hjelpe deg å montere et sett, betaling trengs ikke, du kan få pusse selv :D

#86714  av turbo

skal du montere orginalt bomex, er det nok ikke noe problem. men er det replica begynner timene å rulle.. kan fort bli mye tilpassing, og du kan ende opp med et kit med sykt dårlig passform..

erebuni shogun kittet er jo en replica av veilside så det er jo ikke rart hvis det blir mye tilpasninger der.

#86766  av Zepticon

Nå må jeg jo innrømme at det er en Mazda 626 94 mod som skal styles. Og ar Erebuni er en de få som har bodykit til disse... Så vidt jeg vet værtfall... skulle helst ha kommet over noe som kan kalles Orginal styling, men har ikke funnet noe foreløpig.

Noen som kan hjelpe her...??

(vet dette er et Toyota forum da, men folk her er hjelpsome og har peil, + at jeg er Toyota fanboy, så derfor poster jeg her for hjelp)