TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• !!HASTER!!NBNBNB!! ALLE I TRHEIM MÃ… LESE!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #84917  av Maverick

Jeg har over tid hatt litt problemer med at bilen min "hoster" og har kjørt på 3-sylindre i korte perioder.
Jeg dro i dag på Toyota og fikk tak i nye tennpluggledninger.
Jeg skiftet disse etter alle kunstens regler, byttet en ledning mot en ny ledning for at det ikke skulle mikses. Bilen ble IKKE bra etter å ha skiftet alle 4 ledningene. Derfor skiftet jeg tilbake til de gamle.

Når jeg hadde skiftet tilbake så startet ikke bilen på første forsøk. På andre så startet den, men den kjører fremdeles kun på 3 sylindre.

Jeg skal i dåp til sønnen min i morra, og må i det ærend kjøre 20 mil. Men det kan jeg ikke uten bil!!

Finnes det en vennlig sjel der ute som har peiling på motor/elektronikk som har mulighet til å hjelpe meg sånn at jeg rekker min egen sønns dåp i helga?

Jeg aner ikke hva som er feil, men noe MÅ det være ..

Jeg lar bilen "hvile" til klokka er 17, da prøver jeg å starte den igjen. Hvis den da ikke går som normalt så trenger jeg sårt hjelp!

Jeg kan kontakte på 47 01 76 66 etter kl. 17 .. Bor på Byåsen forresten
*desperat*

#84918  av kaimagne

Det er jo egentlig bare tre ting det som regel er feil med, og det er fordeler/lokk, pluggledninger og plugger. Har du tatt opp fordelerlokket og titta ned på selve fordeleren, for å se om den er slitt?

Det kan jo lønne seg og ta en titt på pluggene også.

#84920  av Zepticon

Hvordan vet du at den bare går på 3 sylindre?

#84921  av sleeper

Zepticon skrev:Hvordan vet du at den bare går på 3 sylindre?
du hører det!

#84926  av Maverick

Det er jo egentlig bare tre ting det som regel er feil med, og det er fordeler/lokk, pluggledninger og plugger. Har du tatt opp fordelerlokket og titta ned på selve fordeleren, for å se om den er slitt?
Rotor, fordelerlokk og tennplugger er "nye", skiftet for 3md siden ..

#84927  av sleeper

fukt i fordelerlokket?

#84931  av Maverick

Prøvde å starte bilen nå, går ikke!
Har fått kontakt med en bilmekaniker som kommer i løpet av kvelden ..

Faen så dårlig timing på alt altså!!!

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
 #84966  av Maverick

Problem "løst", dvs .. Ledningene er nå korrekt satt på :oops: , men bilen går fremdeles periodevis på 3 sylindre. Med andre var det ikke tennpluggledningene som var problemet .. Da står jeg vel egentlig bare igjen med dysene?

Rotor skiftet, fordelerlokk skiftet (også uten fukt :)) , nye plugger, nye tennpluggledninger .. Da er det vel bare dysene igjen, omtrent?

Eller?
:?

#85011  av sindrejl

kan være ventiler og sånnt som sliter .. ødelagt sylinder eller oljering kanskje eller noe sånnt? neimen om jeg egentlig veit, men trukke det bare er innsprøytningen igjen dessverre :(
 #85042  av 2fast4u

Maverick skrev:Problem "løst", dvs .. Ledningene er nå korrekt satt på :oops: , men bilen går fremdeles periodevis på 3 sylindre. Med andre var det ikke tennpluggledningene som var problemet .. Da står jeg vel egentlig bare igjen med dysene?

Rotor skiftet, fordelerlokk skiftet (også uten fukt :)) , nye plugger, nye tennpluggledninger .. Da er det vel bare dysene igjen, omtrent?

Eller?
:?
Vanskelig å feilsøke slikt for andre som ikke har hørt eller følt motorgangen osv, men slik du beskriver det så er det neppe noen mekanisk feil, mekaniske motor feiler vil vel skjelden forekomme slik periodisk.
Og hvis dette er den motoren du har i signaturen din (1,8 SLi) så ville jeg ha fått tatt en diagnosetest, eller en CO test.
Virker som om du kan ha noe feil med inspr.systemet, oksygenføler f.eks.
Har også vært noen tilfeller av feil med fordeler på denne motoren.

:wink:

#85066  av Maverick

Diagnosetest er nylig tatt av Toyota på Lade, ingen feil funnet. CO ble målt for 6 md'er siden og var akkurat som den skulle ..

Er det rart jeg er forvirra? :cry:

#85107  av larsst185

igniter,pickup og coil i fordeler kan være årsaken til periodiske idiot feil.
Ikke bestandig det går ant å måle seg fram til feil på disse heller.
Typisk for feil med coilen er at syptomene kommer når det er mye regn og fukt i lufta.

#85178  av sindrejl

Maverick skrev:Diagnosetest er nylig tatt av Toyota på Lade, ingen feil funnet. CO ble målt for 6 md'er siden og var akkurat som den skulle ..

eh.. betalte du mye for diagnose test? har litt problemer jeg også med det elektriske med bilen..
 #85198  av Maverick

Inngikk i service min ved 210.000km :)

#85199  av tojo

sindrejl skrev:
Maverick skrev:Diagnosetest er nylig tatt av Toyota på Lade, ingen feil funnet. CO ble målt for 6 md'er siden og var akkurat som den skulle ..

eh.. betalte du mye for diagnose test? har litt problemer jeg også med det elektriske med bilen..
Diagnosetest tar du selv!Det du trenger er en liten ledningsbit(jumper)og en diagnose kode oversikt(er i verkstedhåndboken og på nett, evnt. dra innom nermeste Toyota forhandler så får du nok en kopi) :wink: